کد خبر: 42842
تاریخ انتشار: سه شنبه, 25 آذر 1399 - 14:24

داخلی

»

گزارش

کارگاه تخصصی معرفی کتاب و نقد و بررسی آثار در دانشگاه سمنان برگزار شد

منبع : لیزنا
انجمن علمی دانشجویی علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه سمنانکارگاه تخصصی معرفی کتاب و نقد و بررسی آثار در دانشگاه سمنان را برگزار کرد.
کارگاه تخصصی معرفی کتاب و نقد و بررسی آثار در دانشگاه سمنان برگزار شد

به گزارش لیزنا، معرفی کتاب و نقد و بررسی آثار، ضمن آنکه زمینه ساز آشنایی بیشتر جامعه با آثار منتشر شده در انتشارات کشور است فرصتی برای مطالعه این آثار نیز برای معرفی کنندگان و نقادان کتاب فراهم می کند.  بر همین اساس انجمن علمی دانشجویی علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه سمنان اقدام به برگزاری کارگاه تخصصی معرفی کتاب و نقد و بررسی آثار مختص دانشجویان و اعضای هیات علمی دانشگاه کرد. در این کارگاه برخی مطالب کاربردی و سودمند درباره­ی نقد و بررسی کتاب مطرح شد.

دکتر رحمان معرفت، مدرس این کارگاه ضمن اشاره به تعاریف مختلف نقد به تشریح تفاوت نقد و معرفی کتاب پرداخت و به لزوم توجه به چرایی و چگونگی پرداختن به نقد کتب و مقالات اشاره کرد. وی با اشاره به اهمیت نقد آثار، فواید این کار را برای جامعه علمی کشور برشمرد.  توجه به ظاهر، ساختار و محتوای یک اثر و چگونگی نقد محتوایی آثار از جمله مطالب مطرح شده در کارگاه مذکور بود.

استادیار علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه سمنان، با اشاره به پیش نیازهای انجام نقد، همچنین به نیاز به آشنایی با مراحل پژوهش و به توسعه مهارت­هایی مهم همچون مهارت سواد اطلاعاتی برای انجام یک نقد مناسب پرداخت. اشاره به فواید نقد (همچون تاثیرگذاری در جامعه، معرفی انتقادی اثر و بهبود ساختار و کیفیت اثر) از مطالب ذکر شده در کارگاه بود. در بخش پایانی کارگاه نیز برخی نمونه ها از انواع نقد های صورت گرفته در خصوص آثار مختلف و در زبان فارسی و انگلیسی توسط مدرس کارگاه ارائه شد.

لازم به ذکر است که  انجمن علمی دانشجویی علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه با برگزاری کارگاه های مختلف در حوزه های موضوعی گوناگون، زمینه آگاهی رسانی و اطلاع بخشی علمی به دانشجویان و اعضای هیات علمی گروه های مختلف آموزشی را از طریق سایت انجمن به نشانی semkisa.semnan.ac.ir فراهم کرده است.

گزارش: محمد جلیلوند و ریحانه میرزایی، دانشجویان کارشناسی علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه سمنان