کد خبر: 43292
تاریخ انتشار: دوشنبه, 27 بهمن 1399 - 13:34

داخلی

»

گزارش

نشست نقد و بررسی کتاب «کتابخانه‌های عمومی در شهر هوشمند» برگزار شد

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران
در نشست نقد و بررسی کتاب «کتابخانه ‌های عمومی در شهر هوشمند» بیان شد اگر کتابخانه‌ها می‌خواهند در شهرهای هوشمند ایفای نقش جدیدی داشته باشند حتما باید با توجه به چشم اندازهای شهری «باز تعریف» شوند.
نشست نقد و بررسی کتاب «کتابخانه‌های عمومی در شهر هوشمند» برگزار شد

به گزارش لیزنا، نشست نقد و بررسی کتاب «کتابخانه های عمومی در شهر هوشمند» با حضور دکتر امین فرجی و دکتر فاطمه سادات رحیمی به عنوان منتقد و خانم دکتر جعفری مترجم این کتاب با اجرای دکتر حاصلی برگزار شد.

کرونا نقش جدیدی از کارکرد را به کتابخانه ها داده است
دکتر امین فرجی  عضو هیات علمی دانشگاه تهران و رئیس مرکز تحقیقات شهر هوشمند ایران با بیان اینکه کتاب «کتابخانه های عمومی در شهر هوشمند» جزو معدود کتابهایی است که در حوزه خدمات عمومی نوشته شده است، گفت: ما در فرایند گذار و تغییر در قرن 21 ، چهار انقلاب صنعتی را پشت سر گاشتیم که در تعریف شهر هوشمند از این دوره همیشه به دوره نسل سوم شهر هوشمند یاد می کنند. به عبارت دیگر، در عصری زندگی می کنیم که فن آوری جدید ، بخش جدایی ناپذیر از زندگی ما شده است و بسیاری از خدماتی که به صورت عینی ارائه می شوند در فضای مجازی خدمت رسانی می کنند.

وی افزود: اگر بخواهم به نکات مثبت کتاب اشاره کنم بحث پوست اندازی و تاب آوری شهرهاست که حداقل باید در عرصه کتابخانه ها شاهد این موارد باشیم که در کتاب به آن اشاره شده است.

دکتر فرجی با اشاره به وجود کرونا در جهان اظهار داشت: شاید اتفاق کرونا که نوع جدیدی از تجربه زیستی در شهرها برای مردم محسوب می شود ثابت می کند که ما نیاز به مسیرهای جدیدی برای رفتن راه داریم که باید حرکت کنیم و بی شک ، یکی از این مسیرهای جدید «تجربه هوشمندی» در عرصه های مختلف است و این کتاب تجربه کشورهای مختلف را شرح می دهد که چگونه کتابخانه ها در حاشیه قرار گرفتند و چگونه کارکردهایی را ارائه دادند که با ماموریت ذاتی آنان متفاوت بوده است. اگر چه کرونا ممکن است در ظاهر اتفاق نامبارکی باشد اما نقش جدیدی از کارکرد را به کتابخانه ها ارائه داده است.
نکات فنی و ترجمه‌ای کتاب حائز اهمیت است
این استاد دانشگاه یادآور شد: این کتاب تاکید می کند که ما باید به کتابخانه ها در یک فرم جدیدی نگاه کنیم و این نگاه ، نگاه قابل تحسینی است. این درحالی است که در این کتاب بحث طراحی های جدید و متناسب با نسل جدید نیز مطرح شده است.    

رئیس مرکز تحقیقات شهر هوشمند ایران ادامه داد: این کتاب ، قابل تحسین است و مترجمین آن زحمات زیادی متحمل شدند اما بهتر بود برخی از نکات در این کتاب با دقت بیشتری به آن پرداخته می شد این درحالی است که در این کتاب برخی از واژه ها بکار رفته است که معادل های فارسی آن در ادبیات شهر هوشمند کاربردی نیستند.

وی اضافه کرد: در استفاده برخی از کلید واژه ها نیز بهتر این بود که ما  شاهد پانوشت به جهت توضیح بیشتر این کلید واژه ها می بودیم. از سوی دیگر معتقدم هنگامی که ما کتابی را ترجمه و یا حتی تالیف می کنیم بهتر آن است که وابستگی به بیرون از کتاب را به حداقل برسانیم.

دکتر امین فرجی افزود: وقتی که کتاب را مطالعه می کردم بخشی از ترجمه های اولیه آن نسبت به ترجمه های بعدی، خیلی روان تر بود اما باید به بحث ویراستاری کتاب توجه ویژه ای می شد.

وی گفت: مترجم به دلیل اینکه ناقل از یک زبان به زبان دیگر است لذا تعهدش بیشتر از زمانی است که حتی یک کتاب را تالیف می کند. بنابراین معتقدم ، ترجمه کار سختی است و انرژی بسیار زیادی را می طلبد این درحالی است که در کشور ما ، موضوع ترجمه مغفول واقع شده است و نگاه به ترجمه ، نگاه دست دومی است و خوشبختانه نگاهی که این کتاب به آن ورود پیدا می کند بسیار حائز اهمیت است.
کتاب برشی از اشتراکات شهر هوشمند و کتابخانه است
دکتر فاطمه سادات رحمتی مدیر اندیشگاه تدبیر و توسعه و همچنین پژوهشگر حوزه آینده پژوهی در سیاست شهر که به عنوان منتقد در این جلسه حضور داشت نیز اظهار داشت: این کتاب به نظر من کتاب جالبی است چون توجه حوزه شهری را معطوف به کتابخانه ها می کند و این امر ، یک گام رو به جلو در این عرصه محسوب می شود لذا این کتاب می تواند فتح البابی برای توجه به چنین موضوعاتی باشد.

وی ادامه داد: وقتی با یک کتاب ترجمه روبرو می شویم شاید در ابتدا این تصور ایجاد شود که آیا مطالعه نسخه اصلی کتاب به لحاظ روان بودن، انتخاب بهتری نخواهد بود؟ اما خوشبختانه این کتاب خیلی خوب و روان ترجمه شده است هر چند که ممکن است مواردی در حوزه های تخصصی ترجمه با اصل کتاب ، اختلاف هایی هم داشته باشد. ضمن این که، نکات ویراستاری کوچکی وجود دارد که با کمی دقت می توانست نباشد اما در عین حال، این کتاب بسیار خوش خوان و روان است.

مدیر اندیشگاه تدبیر و توسعه افزود: در بخش  محتوایی کتاب هم، معتقدم بحث شهر هوشمند و بحث کتابخانه ها وجوه بسیار گوناگونی دارند و این کتاب در واقع برشی از اشتراک این دوحوزه را ارائه می دهد.

وی یادآورشد: این کتاب از میان تمامی ابعادی که یک شهر هوشمند و یک کتابخانه می تواند داشته باشد به بحث دانشی و اطلاعاتی کتابخانه ها و بحث دیجیتال و بحث هوشمندی توجه بیشتری داشته است و تمرکز اصلی این کتاب دیتا و پلت فرم دانشی بوده است.
رویکرد کتاب « بحث اقتصاد دانشی» است
دکتر رحمتی اظهار داشت: معتقدم این کتاب می بایست به نگاههای مختلف دیگر هم می پرداخت اما رویکرد منتخب کتاب «بحث اقتصاد دانشی» بوده است. یعنی نقش کتابخانه ها  را در اقتصاد دانشی بررسی کرده که فقط برشی از کل موضوع بوده است هرچند که کتاب قابل تقدیری است و ورود خوبی به موضوع دارد.

به گفته وی، گاهی اوقات، بحث شهرهای هوشمند با بحث شهرهای مجازی خلط شده و متاسفانه درمورد شهرهای هوشمند، تعریف جهان شمولی وجود ندارد و تعریف ها بر اساس چشم اندازها، اولویت ها و محتوای شهرها شکل می گیرد.
وی معتقد است کتابخانه ها اگر می خواهند در شهرها نقش ایفا کنند باید با توجه به چشم اندازهای شهرها این نقش را باز تعریف کنند.

دکتر فاطمه سادات رحمتی گفت: نقش فعلی و آینده کتابخانه ها مستلزم تمرکز بسیار زیاد به لحاظ اقتضاهای منطقه ای و شهری است.
رویکرد نویسندگان کتاب توسعه اقتصاد شهری است
در این برنامه سمیه جعفری یکی از مترجمین کتاب گفت: من در مقام مترجم ، خیلی نمی توانم در بخش محتوای کتاب پاسخگو باشم اما در مورد انتخاب کلید واژه ها به هنگام ترجمه خیلی تلاش کردم که معادل های مناسبی را انتخاب کنیم لذا من تمامی انتقادها در مورد کلید واژه ها را می پذیرم و امیدواریم که این موارد را در ویرایش های بعدی کتاب اعمال کنیم.

جعفری در مورد  ویراستاری کتاب، ضمن پذیرش این انتقاد گفت: این کتاب تاکنون چندین بار ویراستاری شده است اما باز هم همچنان، یکسری ایرادهای ویراستاری دارد که سعی می کنیم آنان را تصحیح کنیم.

این مترجم اضافه کرد: در مورد محتوای کتاب باید عرض کنم که محتوای کتاب ، محتوای جدید و جالبی است و یکی از رویکردهای ما هم برای ترجمه کتاب، همین محتوا بوده است. ضمن اینکه تعریفی که در این کتاب از شهر هوشمند ارائه می شود تعریفی نیست که بتوان آن را به هر جامعه ای تعمیم داد اما نکته خوب کتاب این است که رویکرد نویسندگان بحث توسعه اقتصاد شهری و همگام شدن کتابخانه ها با بحث اقتصاد بوده و کتابخانه ها در بستر جدید قرار است برای توسعه ایده ها، ظرفیت سازی کنند.