کد خبر: 43731
تاریخ انتشار: شنبه, 25 ارديبهشت 1400 - 14:46

داخلی

»

گزارش

پنجمین پیش نشست همایش بین المللی محتوای دیجیتال برگزار شد

منبع : لیزنا
پنجمین پیش نشست همایش بین المللی محتوای دیجیتال با موضوع اصلی«مدیریت محتوای دیجیتال با رویکرد مدیریت دانش و تحول» برگزار شد.
پنجمین پیش نشست همایش بین المللی محتوای دیجیتال برگزار شد

به گزارش لیزنا، پنجمین پیش نشست همایش بین المللی محتوای دیجیتال با موضوع اصلی«مدیریت محتوای دیجیتال با رویکرد مدیریت دانش و تحول» با سخنرانی سودا جامته[1] ،متخصص و مدیریت اینترنت اشیاء، از مرکز مطالعات استنفورد، سانتوش شکر[2]،متخصص مدیریت دانش در حوزه صنعت نفت عمان،  مهندس میلاد پدیدارفرد ، متخصص مدیریت پروژه و هم بنیانگذار گروه مدیریت داده محور کسب و کار در روز  پنجشنبه مورخ  16 اردیبهشت 1400 از ساعت 10 الی 13 توسط انجمن علمی دانشجویی علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تربیت مدرس و انجمن علمی دانشجویی علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه علامه طباطبایی و حمایت انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی ایران و انجمن ارتقاء کتابخانه های عمومی با حضور 63 نفر از دانشجویان و اساتید به صورت مجازی برگزار شد.

 این نشست با ارائه سخنرانی سودا جامته، متخصص و مدیریت اینترنت اشیاء، از مرکز مطالعات استنفورد با موضوع «دیجیتالی کردن اتومبیل‌های خودکار با داده‌ها و محتوای دیجیتالی» آغاز شد.

وی ضمن اشاره به معنای محتوای دیجیتال افزود: " اتومبیل‌های خودکار با "آی. او. تی[3]." یا (اینترنت اشیاء) کار می‌کنند و پلتفرم آنها مانند اسنپ بوده، و به صورت الکترونیکی می‌توانند کار کنند، یک بسته فناوری‌هایی در اتومبیل‌های خودکار بنام "دیجیتالی کردن ماشین" تعبیه شده است که مثل جی. پی. اس. که در ماشین‌ها وجود دارد و به سیستم ابری متصل هستند، اطلاعات با استفاده از این فناوری‌، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سپس وی با ارائه توضیحاتی در مورد جی. پی. اس. و حسگرها، کنترل از راه دور برای ماشین‌ها و اپلیکیشن‌ها، و سیر تحول و پیشرفت دیجیتالی‌کردن ماشین‌ها و آن محتوایی که تولید می‌کنند، به سخنان خود پایان داد.

در بخش دوم پیش نشست سانتوش شکر ، متخصص مدیریت دانش در حوزه صنعت نفت عمان با موضوع «چگونه استانداردهای مدیریت دانش می‌توانند مدیریت دانش سازمانی را تسریع کنند؟ یک رویکرد محتوایی» به ارائه سخنرانی پرداخت.

شکر، به‌طور جداگانه در مورد دو مبحث مهم محدودیت‌های دانش و مدیریت اطلاعات در استانداردهای مدیریت دانش، توضیحاتی ارائه داد و سپس در مورد  استاندارد[4] 30401 مدیریت دانش، که هدف اصلی آن کمک به سازمان‌ها برای طراحی یک سیستم مدیریتی است که ارزش آفرینی و ایجاد ارزش را از طریق دانش تسهیل می‌کند، صحبت کرد و سپس با مثال زدن سیستم پرونده سلامت در بیمارستان‌ها، که یک نمونه غیر رسمی هست از دانشی که در اختیار سازمان قرار می‌گیرد، به سخنان خود پایان داد.    

در بخش سوم پیش نشست مهندس میلاد پدیدارفرد، متخصص مدیریت پروژه، هم بنیان‌گذار گروه مدیریت داده محور کسب و کار، با  موضوع «دیجیتالی شدن و مدیریت دانش»به ارائه سخنرانی پرداخت.

وی در خصوص پیشینه کاری خود گفت: من حرفه‌ام با حوزه مدیریت پروژه در صنعت ساختمان و صنعت ساخت آغاز شد و به مرور به سایر صنایع نظیر، صنایع تولیدی، صنایع نرم‌افزار کشیده شدم و به مرور علاقه‌ام را در حوزه مدیریت دانش پیدا کردم و سعی کردم در این موضوع بتوانم کمک کنم.

وی در ادامه گفت: آقای ساتیا نادلا، مدیر فعلی مایکروسافت جدیدا" جمله‌ای را بیان کردند که "ما در طی دو ماه، شاهد دو سال تحول دیجیتال بودیم، آن هم از زمان شیوع ویروس کووید 19 است"، صحبت ایشان نشان می‌دهد که در این دوره زمانی،  چقدر برهم زنندگی زیاد بوده و تحول دیجیتال چقدر توانسته به واسطه این روند در جامعه و اقتصاد، تغییرات ایجاد کند؟

وی سپس به سیر خلق ارزش در اقتصاد دانش محور دیجیتالی و نسل‌شناسی دانش پرداخت و بعد از آن به مروری بر تعدادی از روندهای مدیریت دانش دیجیتال و رویکردهای نوظهور از جمله؛ 1- دسترسی به دانش و خدمات سرویس دانشی 2- جستجوی دانش فناوری معنایی 3- بازیابی دانش با گزاف دانش دیجیتال 4- مدیریت دانش ابری/ دانش به عنوان سرویس 5- مدیریت دانش در محیط کار دیجیتال 6- کسب دانش از افراد با کسب دستیارهای مجازی و یادگیری ماشینی پرداخت.

وی در پایان سخنرانی برای مطالعه بیشتر، منابع و کتاب‌هایی زیر را معرفی کرد:

 -Knowledge management in digital change

-Digital transformation and knowledge management

فرایند مدیریت دانش در استاندارد ویرایش ششم -2017  PMBOK، استاندارد بین المللی ایزو 30401 و مطالعات مدیریت دانش، مطالعات موردی مدیریت دانش.

 سپس حاضران در جلسه به ارائه و تبادل نظر پرداختند و سوالات متعددی درباره مدیریت دانش دیجیتال، دستیارهای هوشمند در کتابخانه ها، نقش هوش مصنوعی در کتابخانه ها، استاندارد های مدیریت دانش و ... پرداختند.  این پیش نشست در ساعت ۱۳:30 به کار خود پایان داد.

این همایش  در تاریخ 27 اردیبهشت ماه 1400 در بستر مجازی برگزار خواهد شد.


گزارش: سعید ملک محمدی، کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، مسئول انتشارات معاونت پژوهش و فناوری موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی خوزستان

---------------------------------

[1] [1]Sudha Jamthe, IoT Specialist and Teacher Stanford Continuing Studies

[2] Santhosh Shekar, Knowledge Management Architect Petroleum Development Oman

[3] Internet of Things (I.o.T.)

[4] استاندارد ایزو 2018: 30401، مخفف کلمه انگلیسیKnowledge Management Systems   به معنای سیستم‌های مدیریت دانش است که در تاریخ 31 اکتبر 2018 در وب‌سایت سازمان بین‌المللی استاندارد ISO)) منتشر شد.