کد خبر: 44423
تاریخ انتشار: شنبه, 10 مهر 1400 - 04:39

داخلی

»

گزارش

با حضور مولف اثر؛

نشست فرهنگی مطالعه و خوانش کتاب «بررسی فقهی جنگ روانی» در تبریز برگزار شد

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی
همزمان با هفته دفاع مقدس نشست فرهنگی مطالعه و خوانش کتاب «بررسی فقهی جنگ روانی» به همت ادراه کل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی در تبریز برگزار شد.
نشست فرهنگی مطالعه و خوانش کتاب «بررسی فقهی جنگ روانی» در تبریز برگزار شد

به گزارش لیزنا، همزمان با هفته دفاع مقدس نشست فرهنگی مطالعه و خوانش کتاب «بررسی فقهی جنگ روانی» با حضور مولف کتاب حجت الاسلام و المسلمین سید محمدعلی آل هاشم نماینده ولیفقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز، حجت الاسلام و المسلمین قهرمان احمدی امام جمعه شهر باسمنج، شهرام خدایی مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی و جمعی از محققان، پژوهشگران، کتابخوانان و کتابداران در تبریز از طریق دریچه مجازی اسکای روم برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم ضمن گرامیداشتروز بزرگداشت فرماندهان شهید دفاع مقدس و تقدیر از اداره کل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی برای برگزاری این نشست گفت: جنگ روانی سابقه و پیشینه ای همپایه تاریخ جنگ های بشر دارد اما امروزه با گسترش رسانه های جمعی و فضای اینترنت و به ویژه پدیده جهانی سازی که توسط قدرتهای غربی دنبال می شود از لحاظ ابعاد و ماهیت دچار تغیرات گردیده است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه امروزه رهيافت تقابلگرا و خشونت محور با محوريت اقدامات نظامي سخت افزارانه در پيچيدگي هاي نظام بين الملل، جاي خود را به رويکرد نرم افزاري و جنگ نرم داده افزود: اهمیت این حوزه به اندازه ای است که نظامهای اسلامی نیز با رعایت اصول و شرایط اخلاقی و شرعی باید خود را به آن تجهیز کرده و برای گسترش قدرت دفاعی خود در برابر این جنگ برنامه ریزی، سرمایه گذاری و آماده نمایند.

امام جمعه تبریز در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به روند انجام تحقیق و تالیف کتاب «بررسی فقهی جنگ روانی» گفت: در این کتاب سعی شده براساس نقلی ماهیت، مصادیق و احکام جنگ روانی بررسی شده و اسناد و متون حدیثی و فقهی شیعه در این باب مرور گردند. آنچه در این تحقیق بعد از گردآوری و فیش برداری تاملات، مجاهدات و تفکرات فقهی بزگان دینی درباره جنگ روانی به آن رسیدیم این است که جنگ روانی در اسلام هم سطح جهاد است. پس همانطور که جهاد با اخلاق به هم تنیده شده پس نمی توان جنگ روانی را نیز بدون در نظر گرفتن ملاحظات اخلاقی، شرعی و اسلامی انجام داد.

شهرام خدایی مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی در این نشست ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس، هدف از برگزاری نشستهای فرهنگی خوانش جمعی کتاب در حوزه های مختلف را افزایش سرانه مطالعه کتاب خوب و تقویت فرهنگ پرسشگری در جلسات فرهنگی و به تبع آن جامعه دانسته و گفت: کتاب مهمترین ابزار فرهنگی از پیشینیان تا اکنون بوده و توجه به آن یعنی توجه به توسعه فرهنگی و به تبع آن توسعه همه جانبه جامعه.

شهرام خدایی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن بیان دلایل و روند انتخاب این کتاب برای خوانش و به اشتراک گذاری جمعی آن افزود: نحوه تالیف این کتاب که در سه بخش ماهیت، مصادیق و احکام جنگ نرم توسط نویسنده محترم نگاشته شده به گونه ای است که فقط مخصوص مطالعه محقیقین موضوعی نبوده و تمام افرادی که به شکل های گوناگون علاقمند و چه بسا درگیر جنگ روانی هستند می توانند از آن استفاده نمایند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه برنامه ریزی دشمن بعد از ناکامی در جنگ نظامی برعلیه انقلاب و مردم ایران اسلامی، جنگ روانی در فضای مجازی است گفت: مطالعه چنین کتاب های جامع موضوعی در حوزه جنگ نرم باعث خواهد شد مردم با عنوان روشهای دشمن مانند شایعه پردازی، تفرقه افکنی قومی و مذهبی، بزرگنمایی و کوچک نمایی کاذب و ... آشنا شده و آمادگی لازم را برای مقابله با آنها کسب نمایند.

درادامه این نشست جمعی از پژوهشگران و علاقمندان کتاب و کتابخوانی از جمله حجت الاسلام و المسلمین قهرمان احمدی، امام جمعه شهر باسمنج؛ سرهنگ پاسدار توکل فرهادی، معاون فرهنگی اجتماعی سپاه عاشورا؛ حامد شب خیر، فرمانده بسیج هنرمندان آذربایجان شرقی؛ زهرا احمدی، فعال حوزه کتاب؛ رحمان ابراهیمی، معاون امورکتابخانه ها و همکاری های اداره کل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی و سایر حاضران و علاقمندان براساس برداشت خود از محتوای کتاب، به بیان عقاید، نظریه ها، پرسشها و پیشبینی های خود از آینده این حوزه پرداختند.

گفتنی است کتاب «بررسی فقهی جنگ روانی» به قلم سید محمد علی آل هاشم در 320 صفحه توسط انتشارات مهد آزادی و با مقدمه ای از آیت الله العظمی جعفر سبحانی به چاپ رسیده است.