کد خبر: 44893
تاریخ انتشار: یکشنبه, 28 آذر 1400 - 07:11

داخلی

»

گزارش

کارگاه مجازی استراتژی­های جست­وجوی اطلاعات در اینترنت برگزار شد:

در استراتژی‌های جستجو کسب آگاهی در مورد ساختارهای پایگاه‌های اطلاعاتی لازم است

منبع : لیزنا
دکتر مهدی محمدی گفت: هر موتور جستجو دارای سه بخش «ربات­ها یا همان کرم­های خزنده»، «مرکز داده ی دیتا بانک » و «ربات‌های دسته بندی موضوعی » به طوری که وقتی محققی جستجویی را در موتور جستجو انجام می‌دهد، سیستم کلمه مورد جستجو یا درخواست را به دیتابانک ارسال کرده و داده‌های موجود در باره آن درخواست را در اختیار مراجعه کننده قرار می‌دهد. 
در استراتژی‌های جستجو کسب آگاهی در مورد ساختارهای پایگاه‌های اطلاعاتی لازم است

به گزارش لیزنا، اولین کارگاه از سلسله کارگاه‌های کمیته سواد اطلاعاتی کتابخانه مرکزی دانشگاه قم به مناسبت ۱۶ آذر و روز دانشجو با عنوان « استراتژی‌های جستجوی اطلاعات در اینترت » با تدریس دکتر مهدی محمدی برگزار در روز سه‌شنبه ۱۶/۰۹/۱۴۰۰ برگزار شد.

ابتدا احمدلو مسئول کمیته سواد اطلاعاتی کتابخانه مرکزی و دبیرنشست، ضمن گرامیداشت روز دانشجو و خیرمقدم به حضار گفت: پویایی همیشگی در فکر و اندیشه، انگیزه‌ای قدرتمند و مقدس برای رسیدن به اهداف آموزشی و پژوهشی و تلاش مستمر و خستگی­ناپذیر را برای تمام دانشجویان متعهد کشورم آرزومندم، روز دانشجو را هم تبریک می­گویم.

وی گفت: به مناسبت روز دانشجو ۸ کارگاه به شرح زیر در نظر گرفته شده که از این سه شنبه تا سه شنبه هفته بعد تقدیم علاق‌مندان خواهد شد.

کارگاه اول «استراتژی­های جست­و­جو در اینترنت»

کارگاه دوم: «آشنایی با پایگاه­های اطلاعاتی فارسی »

کارگاه سوم « مدیریت زمان و اولویت­ها»

کارگاه چهارم « ضرورت و راهکارهای فراگیری زبان انگلیسی» کارگاه پنجم «آشنایی با پایگاه­های اطلاعاتی و کتاب­ها و پایان­نامه­های لاتین»

کارگاه ششم « آشنایی با پایگاه­های اطلاعاتی،ایرانداک، مشابهت و پیشینه»

کارگاه هفتم «آشنایی با کتابخانه­های الکترونیکی»

و گارگاه هشتم «آشنایی با پایگاه­های اطلاعاتی مقالات لاتین»  توسط خانم دکتر مریم بردبار برگزار می­شود.

احمدلو گفت: این کارگاه­ها بر اساس نیاز اطلاعاتی کاربران برنامه ریزی شده و امیدواریم مورد استفاده­ی کاربردی برای شرکت کنندگان قرار بگیرد.

دکتر محمدی سخنان خود با تبریک روز دانشجو آغاز کرد و در مقدمه مطالبی را در خصوص ویژگی‌های عصر کنونی که از آن به عنوان عصر اطلاعات نام می‌برند یاد کرد و گفت:

در سال 2020، مردم در هر ثانیه 1.7 مگابایت داده تولید می کردند.

تا سال 2022، 70 درصد از تولید ناخالص داخلی جهان دیجیتالی خواهد شد.

در سال 2021، 68 درصد از کاربران اینستاگرام عکس‌های برندها را مشاهده کردند.

تا سال 2025، بیش از 200 زتابایت داده در فضای ذخیره‌سازی ابری در سراسر جهان قرار خواهد گرفت.

در سال 2020، کاربران روزانه حدود 500000 توییت ارسال کردند.

تا پایان سال 2020، 44 زتابایت کل جهان دیجیتال را تشکیل خواهد داد.

هر روز 306.4 میلیارد ایمیل ارسال می شود و 500 میلیون توییت ساخته می شود.

به طور متوسط، گوگل اکنون بیش از 40000 جستجو در هر ثانیه (3.5 میلیارد) را پردازش می کند

 

دکتر محمدی گفت: این آمارها به ما نشان می­دهد که در یک دنیای عجیبی به سر می­بریم، اگر در این دنیا خودمان را مسلط و مصلح نکنیم و به فرموده­ی امام علی(ع) «فرزند زمان خود» نباشیم نمی‌توانیم به اهداف تعیین شده خود در آموزش و پژوهش برسیم.

وی گفت: اگر محققی برای انجام فعالیت پژوهشی جدید همان طور که در بین اکثر افراد جامعه مرسوم هست موضوع تحقیق خود را در گوگل تایپ نماید فقط می‌تواند به ۱۴ درصد از اطلاعات موجود در وب دسترسی پیدا کند و ۸۶ درصد از اطلاعات موجود در وب دور از دسترس ایشان خواهد بود که به آن «وب نامرئی» گفته می‌شود.

دکتر محمدی افزود:  متخصصان برای دستیابی به آن ۸۶ درصد خارج از دسترس  تقویت سه مهارت در خود را یادآوری کردند و این سه شرط را رمز موفقیت در یک جستجو می‌دانند.  برای اینکه یک محقق یک جست­و­جوی موفق را داشته باشد سه مهارت را باید داشته باشد و این مهارت­ها پیش­نیاز است.

یک- توانایی کار با کامپیوتر

دو- آشنایی با استراتژی­های جست­و­جو

سه- آشنایی با انواع پایگاه­های اطلاعاتی

وی در مورد کار با کامپیوتر اولین و بهترین راه، اخذ مدرک آی سی دی ال یعنی گذراندن دوره­ی آموزشی مهارت­های هفتگانه ICDL: International Computer Driving License گواهینامه­ی بین المللی راهبردی کامپیوتر را پیشنهاد کرد.

وی در بیان استراتژی‌های جستجو کسب آگاهی در مورد ساختارهای پایگاه‌های اطلاعاتی را یادآور شد و گفت:  هر موتور جستجو دارای سه بخش «ربات­ها یا همان کرم­های خزنده»، «مرکز داده ی دیتا بانک » و «ربات‌های دسته بندی موضوعی » بطوری که وقتی محققی جستجویی را در موتور جستجو انجام می‌دهد، سیستم کلمه مورد جستجو یا درخواست را به دیتابانک ارسال کرده و داده‌های موجود در باره آن درخواست را در اختیار مراجعه کننده قرار می‌دهد. 

وی در ادامه بحث به توضیح تفاوت‌های جستجوی ساده و پیشرفته در موتورهای جستجو و و نمایش صفحات جستجوی پیشرفته پایگاه‌های اطلاعاتی مخنلف پرداخت و گفت هر کدام از پایگاه‌ها دارای رابط کاربری خاصی هستند و استراتژی‌های جستجو را به شکل‌های مخنلف نشان می‌دهند.

محمدی در ادامه استراژی‌های مختلف جستجو اعم از «جستجوی عبارتی »، «جستجوی فیلدی» و .... در پایگاه‌های اطلاعاتی مختلف نشان داد.  وی در پایان به تشریح بخش‌های مختلف جستجوی پیش رفته گوگل پرداخت.

علاقه مندان می توانند فیلم این کارگاه را در آدرس https://aparat.com/v/zgIqj  .مشاهده کنند.

گزارش: عاطفه رحمتی دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه قم