کد خبر: 45899
تاریخ انتشار: یکشنبه, 22 خرداد 1401 - 04:41

داخلی

»

گزارش

اینترنت اشیا و کاربردهای آن در صنعت بررسی شد

منبع : لیزنا
محمد قیصری گفت: اینترنت اشیا آنقدر معماری بزرگی دارد مثل موبایل، واقعیت افزوده، هوش مصنوعی که همگی داخل آن جای گرفته اند و با رشد هر یک از آنها، iot هم رشد می کند.
اینترنت اشیا و کاربردهای آن در صنعت بررسی شد

به گزارش لیزنا، کارگاه اینترنت اشیا و کاربردهای آن در صنعت با تدریس محمد قیصری در روز دوشنبه ۲ خردادماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۷ الی ۱۹ در فضای مجازی و در محیط آدوب کانکت از طریق آدرس برگزار شد.

محمد قیصری در ابتدای کارگاه درباره تحولات علوم فناوری و تحول دیجیتال مباحثی را ارائه کرد و گفت: ما ظرف ۱۰ سال گذشته دچار تحول دیجیتال شده ایم و تمرکز بر روی حوزه فناوری است. تحول دیجیتال یک چیز خریدنی نیست بلکه یک فرایند است از اتصال تجهیزات تا پیاده سازی های گسترده، تا فرهنگ سازمانی، شهری و کارخانه و...و تصمیم گیری دیجیتالی بخشی از تحول دیجیتالی را شامل می شود. تحول دیجیتال از یک نقطه ای شروع شد و به مرور به آن افزوده شد، مانند فضای ابری، بلاک چین، متا دیتاها و ... که اینها باعث شدند تحول دیجیتال در  دنیا رخ دهد.

در ادامه محمد قیصری درباره تجربه خود در حوزه iot  (اینترنت اشیا)، گفت: از سال ۸۹ وارد حوزه iot شدم و به عینه دیده ام که ضریب آن فوق العاده است و هر روز امکانات و محصولات فوق العاده ای در این حوزه رخ می دهد و به وجود می آید و می توان گفت ظرف ۱۰ سال آینده درآمد ها، بیزینس ها حول این تحول دجیتال می چرخد.

وی افزود: درمیان این فناوری ها که گفته شد iot بسیار جذاب تر است.درواقع پرنده هایی اند که از راه دور بتوانیم چیزی را مدیریت و کنترل کنیم و در حوزه فناوری بسیار اوج گرفت و پیشرو تحول دیجیتال شد. Iotاز قبل با کاربردهای گسترده ای  هم وجود داشته به همین دلیل اکنون به آن اقبال نشان دادند. در واقع مردم آن را میشناختند مثل بارکد ها که با دستگاهی آن را اسکن میکردیم و حالا iot پیشرفته شده ی بارکد است. باید گفت اینترنت اشیا آنقدر معماری بزرگی دارد مثل موبایل، واقعیت افزوده، هوش مصنوعی که همگی داخل آن جای گرفته اند و با رشد هر یک از آنها، iot هم رشد میکند.

وی در ادامه افزود: در واقع اگر هر چیزی در دنیا هویت دیجیتال داشته باشد و بتوان آن را مدیریت و کنترل کرد میتوان گفت iot یعنی internet of things است.

وی در ادامه پرسشی را مطرح کرد این things  (اشیا) یعنی چه و شامل چه چیز هایی می شود؟و در پاسخ گفت: اشیا شامل هر چیزی در دنیا از جمله انسان، حیوان و ... است و در ادامه با پرسش اینترنت یعنی چه ادامه دادند که اینترنت در هر حوزه ای  معنی اتصال و ارتباط می دهد، اتصال و ارتباط هر چیزی در دنیا برای اینکه بتوانیم آن را بهتر کنترل و مدیریت کنیم.

وی  درباره معماری اینترنت اشیا گفت:  این معماری شامل ۴ لایه است، لایه اول که راجع به اشیا است که قرار است به هم متصل شوند. لایه دوم شروع به تولید داده ها می کند. لایه سوم داده تولید شده به لایه سوم منتقل می شود که این لایه دائما در حال پردازش است. لایه چهارم لایه اپلیکیشن است که در انتها آن را در یک موبایل و.‌‌..تحلیل می کنند. و چیزی که برای تمام این لایه ها مهم است این است که امنیت و مدیریت برقرار باشد.

وی در ادامه افزود: گمرک یکی از پرکاربردترین حوزه های استفاده از iot است یعنی به این صورت که با استفاده از سنسورها بتوان تشخیص داد که  کالای مورد نظر در چه وضعیتی قرار دارد.

وی اقزود : در حوزه iot به چه تخصص هایی نیاز است؟ شبکه، زیرساخت، متخصص الکترونیک ، سخت افزار، نرم افزار، هوش و تخصصی که در آن زمینه قرار است کار بشود.پس این یعنی نیاز به تخصص هست و این محصول، محصول کوچکی نیست. Iotباعث شد که شبکه های این نسل های جدید به وجود آیند، مثلا wifi ها ارتقا یافتند که توانستند بصورت Lpwanپوشش دهی ۴ الی ۵ کیلومتر داشته باشند که این ها رشدهای بسیار عجیب و غریبی بودند. ما درiot لایه پلتفرم را داریم که دیتا های لایه اول  دسته بندی میشوند و در کنار هوش مصنوعی تصمیم سازی انجام میشود، که این لایه مهمترین لایه iot است و کشورهایی که این پلتفرم را دارند بسیار کشورهای پیشرفته ای هستند.

 وی درباره امنیت اینترنت اشیا افزود: امنیت بسیار حائز اهمیت است تا از شنود و هک در داده هایتان جلوگیری کند‌.

وی در پایان کارگاه درباره راهکارهای اینترنت اشیا و کاربرد های آن در صنایع معادن، نفت و گاز،حمل و نقل ،بنادر و به چالش های پیاده سازی iot پرداخته و دلایل ناکامی شرکت ها وصنایع در پیاده سازی iot را بیان کرد: از جمله این دلایل تعریف اشتباه از پروژه، نداشتن تیم توسعه نا کارآمد، اعتبار سنجی اشتباه، و طولانی شدن زمان پروژه است.

 

گزارش: مرضیه عطائی، دانشجوی کارشناسی علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه سمنان

برچسب ها :