کد خبر: 47040
تاریخ انتشار: یکشنبه, 14 اسفند 1401 - 19:06

داخلی

»

گزارش

كارگاه «شناخت کتاب کودک» در آران و بیدگل برگزار شد

منبع : لیزنا
كارگاه «شناخت کتاب  کودک» به همت اداره كتابخانه‌های عمومی آران و بيدگل و با همكاری شهرداری شهرستان و حضور كتابداران،اعضای كتابخانه‌های عمومی، فعالین حوزه کودک،معلمان و مربیان برگزار شد.
كارگاه «شناخت کتاب کودک» در آران و بیدگل برگزار شد

به گزارش لیزنا، در اين كارگاه كه با حضور حمزه خوشبخت از فعالین و چهره های تاثیرگذار حوزه ادبیات کودک و نوجوان برگزار شد،  به موضوعاتی از قبیل: آشنایی با گروه‌های سنی کودک و کتاب‌های مربوط به هر گروه،  مروری بر ظرافت های جسمی، روانی و حسی کودکان صفر تا ده سال  و معرفی کتاب‌های مناسب کودکان صفر تا ده سال پرداخته شد. 

حمزه خوشبخت گفت: از شرایط لازم برای برقراری ارتباط با کودکان چه به عنوان والد و چه به عنوان قصه گو و نویسنده داشتن صداقت و عشق به آنها می باشد.

وی ادامه داد: برای داشتن جامعه و ایرانی سربلند باید کودکانی شاد و خلاق داشته باشیم که قصه و کتاب یکی از راه های موثر برای رسیدن به این هدف است. همانطور که انسان‌ها با یکدیگر متفاوت هستند، کودکان نیز متفاوتند. سرعت رشد کودک، علاقه‌ی کودک، پیشینه‌ی مطالعاتی کودک و … باعث می‌شوند تا نتوان به درج یک گروه‌بندی ساده اکتفا کرد. پس به راهنمای انتخاب کتاب مناسب برای کودک نیاز داریم.

وی افزود:‌اول از همه باید به مخاطب نگاه کنیم. دایره‌ی واژگانی کودکی که قرار است این کتاب را بخواند، در چه حد گسترده است؟ آیا ممکن است این کتاب کلمات یا مفاهیمی داشته باشد که درکش برای کودکمان سخت باشد؟ خب در این صورت چه باید کرد؟ منصرف شدن از انتخاب کتاب به این دلیل کمی عجیب به نظر می‌رسد. چون راهکارهای متفاوتی وجود دارد که بتوان این مشکل را با کمک آن حل کرد. اولین راهکار که تقریبا پرکاربردترین راهکار برای حل تمام مشکلات جهان است، گفتگو کردن است! شما به راحتی می‌توانید از مفاهیم جدیدی که کودک قرار است با مطالعه‌ی کتاب یاد بگیرد، صحبت کنید. مثلا اگر داستان در یک مزرعه اتفاق می‌افتد، سفر و دیدن یک مزرعه، تماشای چند عکس، آشنا کردن بچه‌ها با چیزهایی که در مزرعه وجود دارد، نقاشی کشیدن و درست کردن کاردستی و … همه می‌تواند راهی جلو پای شما بگذارد. در این صورت اتفاقا به گسترش دایره واژگان کودک هم کمک کرده‌اید. میل به دانستن و کنجکاوی را تقویت کرده‌اید و در کنارش، دانش بچه‌ها هم بالا رفته است.

در پایان حمزه خوشبخت افزود: باید به کودکان اجازه بدهیم داستان‌های خوب بخوانند. داستان‌های خوب همه‌ی این‌ها را باهم دارند. هرچقدر تعداد داستان‌هایی که می‌خوانیم بیشتر شود، درک ما از مسائل بالاتر می‌رود. آدم‌ها را بهتر می‌فهمیم، انگار که هزاران زندگی را زندگی کرده‌ایم. با داستان خواندن است که حل مساله را یاد می‌گیریم. با داستان خواندن است که خیالمان را پرواز می‌دهیم و سوار بر ابرهای لذت می‌شویم. پس نگران داستان خواندن بچه‌ها نباشید، تمام چیزهایی را که قرار است یاد بگیرند و کلی بیشتر از آنچه ما تصور می‌کنیم، از قصه‌ها می‌آموزند.

همچنین در این کارگاه چند جلد از بهترین کتاب های حوزه کودک که به چاپ رسیده بود برای آشنایی با روش قصه گویی توسط مدرس خوانش و معرفی شد.

گزارش: محمدرضا آرانی- دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات ودانش شناسی دانشگاه قم