کد خبر: 47939
تاریخ انتشار: شنبه, 20 آبان 1402 - 13:06

داخلی

»

گزارش

سمینار کارآفرینی در رشته علم اطلاعات برگزار شد

منبع : لیزنا
اولین جلسه از سلسله سمینارهای کارآفرینی فصل پاییز 1402 ویژه دانشجویان رشته توسط انجمن علمی علم اطلاعات دانشگاه قم واحد برادران  درراستای رسیدن به مسیر موفقیت، خلاقیت و کسب مهارت برای ورود به بازارکار برگزار شد.
سمینار کارآفرینی در رشته علم اطلاعات برگزار شد

به گزارش لیزنا، اولین جلسه از سلسله سمینارهای کارآفرینی فصل پاییز 1402 ویژه دانشجویان رشته توسط انجمن علمی علم اطلاعات دانشگاه قم واحد برادران  با سخنرانی دکتر رضا کریمی  عضو هیأت علمی دانشگاه و مدیرگروه رشته علم اطلاعات 15 آبان 1402در دانشگاه قم  برگزار شد.

در این سمینار، دکتر کریمی به تشریح 2نوع مهارت نرم و مهارت سخت در رشته علم اطلاعات پرداخت و دستیابی به این مهارت ها را برای رسیدن به موفقیت دانشجویان توصیه کرد.

مدیرگروه رشته علم اطلاعات تشریح کرد: مهارت های نرم یا مهارت های غیر فنی به توانایی‌هایی گفته می شود که به شغل یا وظیفه خاصی وابسته نیستن. برای نمونه گوش دادن فعال، کسب مهارت های ارتباطی،کاهش درگیری ها، مدیریت حل مسئله، مدیریت زمان، خوش قول بودن،خوش اخلاقی،منعطف بودن و...از مواردی است که در دسته مهارت نرم قرار می گیرند.بنابراین مهارت‌های نرم مهارت هایی شخصی و ارتباطی هستند. این مهارت‌ها به شما کمک می‌کنند که بتوانید در محیط کار و ارتباطات آن به موفقیت برسید.

دکتر کریمی ادامه داد:همچنین مهارت های سخت، مهارت هایی هستند که که شما برای پذیرش در یک شغل به آن‌ها احتیاج دارید. یعنی مهارت هایی که برای موفقیت در شغل خودتان به حرفه ای شدن در آن‌ها احتیاج دارید. این مهارت‌ها به تناسب هر شغل متفاوت هستند.به عنوان مثال در قالب یک برنامه نویس وب بک اند شما وظیفه دارید حداقل به این مهارت‌ها مسلط شوید:یک زبان برنامه نویسی سمت سرور مانند PHP، حداقل یک روش اتصال به دیتابیس مانند MySQL آگاهی داشته باشید. نمونه دیگر اگر بخواهید یک طراح گرافیک شوید نیاز است حداقل به مهارت‌های سخت نظیر رنگ شناسی، توانایی کار با ابزارهای نقاشی، توانایی کار با ابزارهای طراحی کامپیوتری مسلط شوید.

عضو هیأت علمی دانشگاه قم افزود: در رشته علم اطلاعات نیز مهارت های سختی در دسته بندی های گوناگون قرار می گیرد ازجمله نرم افزارهای آماری مثل SPSS و نرم افزار R ،در بحث علم سنجی نرم افزارهای یوسینت وVosviewer  ،در بحث تحقیق و پژوهش نرم افزارهای آفیس،مندلی،استناددهی اندنوت ،در بخش تحلیل داده نرم افزارهای دیتاماینیگ ،در بخش فناوری ابزارهای سرچ  و ابزارهای سئویی ،در بخش برنامه نویسی نیز زبان های مختلف برنامه نویسی پایتون و سی شارپ نمونه هایی از این مهارت های سخت است که متناسب با علاقه و زمینه تخصصی می توانید وارد آنها شوید.

سپس دکتر کریمی به تقسیم بندی شغل ها پرداخت و از دینای فریلنسری صحبت کرد و گفت:  ساده‌ترین تعریف فریلنسر (Freelancer) این است که: یک نفر، بدون اینکه به یک سازمان یا کسب و کار و شرکت مشخص متعهد شود، فعالیت حرفه‌ای و تخصصی خود را برای مجموعه‌های مختلف انجام می‌دهد و بسته به نیاز و پروژه‌های در دسترس، کارفرمای خود را تغییر می‌دهد. فریلنسر بودن شامل آزادی کار در خانه یا سایر فضاهای کاری غیرمتعارف است و الزامی برای حضور در یک مکان به عنوان محل کار ندارید و می توانید در هر جا از جمله یک کافه، محیط های اشتراکی و هر مکان دیگری که بتوانید در آن تمرکز کنید.با انجام فریلنس کارها برنامه کاری منعطف تری خواهید داشت و دیگر نیاز به گرفتن مرخصی نخواهید داشت بلکه هر زمان که بخواهید می توانید به دیدن دوستان خود بروید.وقتی فریلنس کار می کنید دیگر درگیر کاغذبازی ها و قواعد دست و پاگیر شرکت ها نیستید و در واقع رییس خود هستید.درآمد فریلنسر بسیار بیشتر از یک کارمند قابل ارتقا می باشد و هرچه تخصص شما بیشتر شود میزان درآمد شما هم تا حدود زیادی افزایش می یابد.بنابرانی در دوران دانشجویی می توانید با پیداکردن تخصص شروع به فعالیت به صورت فریلنسری کنید و درآمد کسب نمایید.

در پایان سمینار، برنامه ریزی شد برای کسب مهارت سخت و فنی مرتبط با رشته علم اطلاعات جلسات آموزشی باحضور استاید صاحب نام و خبره برای دانشجویان برگزار شود.

گزارش: محمدرضا آرانی – دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات دانشگاه قم

 

 

 

 

برچسب ها :