کد خبر: 46189
تاریخ انتشار: جمعه, 21 مرداد 1401 - 18:12

داخلی

»

گفتگو

دکتر جعفر مهراد در گفتگو با لیزنا گفت:

هدف رتبه‌بندی AppliedHE اندازه گیری شاخص‌هایی درباره دانشگاه‌های خصوصی است

منبع : لیزنا
رتبه‌بندی دانشگاهی AppliedHE  نخستین و تنها رتبه‌بندی خصوصی است که دانشگاه های اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (ا-سه-ان) را رتبه‌بندی می کند.
هدف رتبه‌بندی AppliedHE اندازه گیری شاخص‌هایی درباره دانشگاه‌های خصوصی است

به گزارش لیزنا، دکتر جعفر مهراد، استاد سابق دانشگاه شیراز و موسس ISCدر گفتگو با خبرنگار لیزنا گفت: هدف رتبه‌بندی AppliedHE اندازه گیری شاخص هایی درباره دانشگاه های خصوصی (غیر دولتی) است که برای دانشجویان علاقه مند به تحصیل در این دانشگاه ها (منطقه ا-سه-ان) حایز اهمیت است. شاخص های این رتبه بندی شامل کیفیت آموزش و یادگیری با وزن ۴٠٪‏، قابلیت استخدام (employability) ١۵٪‏‏، پژوهش ١۵٪‏، تعامل دانشگاه ها با جامعه ١٠٪‏، بین اللمللی سازی ١٠٪‏، و اعتبار سازمانی با وزن ١٠٪‏ است.

دکتر جعفر مهراد گفت: تعداد دانشگاه های خصوصی در هر یک از کشورهای این اتحادیه به این ترتیب است: کامبوج ۴٠، اندونزی ۵٠٠، مالزی ۵٠، میانمار ١٠، فیلیپین ٨٠، تایلند و ویتنام هر کدام ٣٠ دانشگاه. در برونیی دارالسلام و سنگاپور دانشگاه خصوصی وجود ندارد.

وی تصریح کرد: برای شمول هر یک از دانشگاه های خصوصی در این رتبه بندی، دانشگاه مورد نظر باید حداقل دارای یک برنامه کارشناسی بوده و مدرک دانشگاهی نیز توسط خود دانشگاه اعطا شود. شاخه های خارجی سایر دانشگاه های جهان در این رتبه بندی دخالت داده نمی شود.

استاد سابق دانشگاه شیراز  در ادامه افزود: حاصل رتبه بندی معرفی ٣٠ دانشگاه برتر براساس شاخص های یاد شده در بالا است. چند دانشگاه نخست این رتبه بندی عبارت است از: Bina Nusantara University ، در اندونزی با کل امتیاز ٧٣/٧٠ از ١٠٠؛

Universiti Tenaga Nasional، در مالزی با امتیاز ٧٣/٣٣؛ Universitas Islam Indonesia، در اندونزی با امتیاز ٧١/٣٣؛ University of Santo Tomas، در فیلیپین با امتیاز ٧۶/٢۶ در این رتبه بندی مالزی و فیلیپین هر کدام دارای٨ دانشگاه، اندونزی ۶، تایلند ٣، کامبوج ٢، و ویتنام دارای یک دانشگاه برتر خصوصی است.

موسس ISC افزود: براساس این شرح، به آسانی می توان دریافت که به استثنای تعداد کمی از ٧٠٠ دانشگاه خصوصی که در این اتحادیه وجود دارد، اکثر دانشگاه های خصوصی این منطقه با استانداردهای بین‌المللی آموزش عالی فاصله زیاد دارند. تغییر و تحولات جهانی در آموزش عالی بسیار سریع است. دانشگاه های خصوصی این منطقه برای هماهنگ شدن با مولفه‌های بنیادین تربیت دانشجو باید رسالت خود را باز تعریف و برای موسساتی پویا سرمایه گذاری های کلانی را در بخش های مختلف دانشگاهی انجام دهند.

وی در پایان گفت: نکته مهم برای جمهوری اسلامی ایران، توجه خاص وزارت عتف و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به استانداردهای اعتباربخشی مربوط به دانشگاه های خصوصی این اتحادیه است. سالانه افراد زیادی برای تحصیل به کشورهای خارج از جمله تحصیل در دانشگاه های این منطقه عزیمت می کنند. این موضوع ممکن است برای متقاضیان تحصیل در این دانشگاه ها بی اهمیت و کم رنگ باشد، اما برای سیاست گذاران آموزش عالی کشور موضوعی است مهم که باید به اعتبار کیفیت و سطح علمی و کیفی اساتید در دانشگاه های این اتحادیه توجه و دقت لازم معمول کنند.