کد خبر: 46078
تاریخ انتشار: شنبه, 01 مرداد 1401 - 17:18

داخلی

»

گاهی دور، گاهی نزدیک

نقدی بر سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

منبع : لیزنا
مریم سپهوند
نقدی بر سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

(لیزنا، گاهی دور/ گاهی نزدیک  324) : مریم سپهوند، کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی[1]  : بعد از دو سال درگیری با ویروس کرونا و اما و اگرهای فراوان، نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به دو صورت مجازی و حضوری برگزار شد.

حضوری و مجازی: قبل از برگزاری در خبرها بر این نکته تأکید شد که همه ناشران مکلفند همزمان به دو صورت حضوری و مجازی در نمایشگاه حضور یابند. ولی در عمل اینگونه نبود. تعدادی از ناشران به صورت فقط حضوری یا فقط مجازی حضور پیدا کردند. این امر سبب اختلال در برنامه ریزی برای خرید کتاب های انتخاب شده، گردید.

بن تخفیف: بن تخفیف سازمان ها و نهادها امسال به شیوه ای متفاوت ارائه شد. به این صورت که باید مبلغ بودجه تخصیص داده شده برای خرید کتاب از طرف سازمان، به حساب نماینده سازمان واریز و تصویر فیش واریزی در وب سایت نمایشگاه بارگزاری می شد. سپس نمایشگاه بن تخصیص یافته را در اختیار نماینده سازمان قرار می داد. چون این فرآیند مورد تایید واحد حسابداری سازمان نبود، تعدادی از مسئولان کتابخانه ها موفق به تهیه بن نشدند. بهتر است برای سال آینده این فرآیند اصلاح شود.

تاریخ انتشار کتاب ها: طبق قوانین، فقط کتاب هایی که تاریخ انتشار آنها مربوط به 3 سال گذشته بود می توانستند در نمایشگاه عرضه شوند. اما بسیاری از ناشرانِ حتی معتبر هم، کتاب های مربوط به سال 1393 را نیز عرضه کرده بودند!

آرم دانشگاه ها بر روی جلد کتاب های با ناشران متفاوت: در بعضی کتابها آرم دانشگاه ها بر روی جلد کتاب بود ولی ناشر آنها دانشگاه نبود، بلکه ناشری متفاوت بود. این وضعیت سوالی را به ذهن متبادر می کرد که: چرا ناشران دانشگاهی باید آنقدر سخت بگیرند که کتاب ارزشمندی که می تواند روزمه علمی آن دانشگاه باشد، توسط ناشری تجاری چاپ شود و مورد استفاده مادی و معنوی قرار بگیرد؟

کیفیت کاغذ، صفحه آرایی و چاپ کتاب ها: کیفیت کتاب ها از نظر جنس کاغذ به شدت پایین بود. به حدی که بعد از دو بار امانت دادن، دیگر قابل استفاده نخواهند بود. صفحه آرایی کتاب ها بسیار ضعیف بود. صحفه آرایی زیبای کتاب، یکی از اولین مسائل ظاهری است که خواننده را به سمت کتاب جذب می کند. کتابی با صفحه آرایی ضعیف، این احساس را به مخاطب القا می کند که محتوای کتاب ضعیف است در حالی که ممکن است محتوای ارزشمندی داشته باشد.

با اینکه برای بعضی از کتاب ها کاغذ با کیفیتی انتخاب شده بود، ولی از نظر کیفیت چاپ بسیار ضعیف و در بعضی موارد حتی در حد کپی های بی کیفیت هم نبودند. جوهر بسیار کم رنگ و تصاویر بی کیفیتی داشتند.

عنوان بی ربط برای محتوای کتاب: عنوان برخی کتاب های علمی و دانشگاهی هیچگونه تناسبی با محتوای آن نداشت. مرور محتوای کتاب دائما ذهن را درگیر این سوال می کرد که: این عنوان چه ربطی به این محتوا دارد؟

تبدیل پایان نامه به کتاب: بعضی کتاب ها در حقیقت پایان نامه ای بودند که تحت عنوان «کتاب!» چاپ شدند. ساختار پایان نامه و کتاب کاملا متفاوت است، ولی ظاهرا نویسندگان این مسأله را نمی دانستند و حتی زحمت ویرایش و تبدیل پایان نامه به کتاب را به خود نداده بودند و پایان نامه عینا در اندازه کتاب و با عنوان کتاب منتشر شده بود. احتمالا این کتاب حاصل تلاش اعضای هیئت علمی میدان انقلاب بودند!

فاکتور خرید کتاب از بخش مجازی نمایشگاه: کتاب هایی که به صورت مجازی خریداری می شد، به صورت میانگین زمانی در طول یک هفته به صورت جداگانه توسط هر ناشر برای خریدار ارسال می شد. به جز تعداد انگشت شماری، تعداد زیادی از ناشران فاکتور معتبر همراه با مهر و امضا و قابل ارائه به حسابداری، به همراه کتاب ارسال نکردند که مشکلاتی را برای مسئول خرید کتاب ایجاد کرد.

-----------------------

[۱] . این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید