کد خبر: 47369
تاریخ انتشار: دوشنبه, 01 خرداد 1402 - 11:55

داخلی

»

هفتمین کنگره کتابداری

نشست اخلاق پژوهش برگزار شد

منبع : لیزنا
مهدی بهنیافر گفت : سیاست گذاری های دولتی باعث کمتر دیده شدن مقالات ایرانیان است در حوزه های اخلاق نشر نیز این سیاست گذاری ها مفید نیست.
نشست اخلاق پژوهش برگزار شد

به گزارش خبرنگار لیزنا، نشست کمیته اخلاق پژوهش  با حضور دکتر مهدی بهنیافرعضو هیأت علمی گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبائی و مدیر محصول سمیم نور، دکتر سبحان رضایی استاد مدعو و مدیرعامل مؤسسه نشر و پژوهش نگاه مشرق میانه، دبیرر نشست عباس رجبی ساعت 10.15 تا 12.40 در سالن حکمت کتابخانه ملی برگزار شد.

عباس رجبی دبیر نشست کمیته اخلاق پژوهش، به توضیحاتی درارتباط با مباحث نشست پرداخت و به مهارت های مورد نیاز برای سواد از منظر استاندارد های یونسکو اشاره کرد .

وی گفت: : تعریف جدید یونسکو از سواد، توانایی ایجاد ملاک برای سواد در جهان را فراهم می کند.

وی ازشرایط روحیه کارآفرینی در کتابخانه ها، نوآوری، خلاقیت، تلاش‌گری و ... نام برد و اضافه کرد : مهارت های بنیادین کارآفرینی و علم اطلاعات و دانش شناسی تلفیقی از هم هستند.

رجبی گفت : ترفند تخریب خلاق، سالهاست که به وجود آمده است، روش کار آن به گونه ایست که یک صنعت را تخریب کرده و با خلاقیت و نوآوری جدید یک ساختار صنعتی-اقتصادی جدید ایجاد میکنیم‌. کارآفرینی را می‌توان به عنوان سوخت و ساز تخریب خلاق به شمار اورد.

وی همچنین به فعالیت ها و تهدید های مبتنی بر هوش مصنوعی در کتابداری اشاره کرد و د رمواردی از جمله : خدمات مرجع و مشاوره های اطلاعاتی ، سازماندهی ، چکیده نویسی ،فراهم اوری و فراهم آوری مجموعه ها بیان محدودیت کرد و راه حل این مسائل را، برنامه ریزی و توسعه برنامه ها، ارائه خدمات مستقیم، ارزیابی داده ای سریع و کمک به پردازش توسعه فرهنگی و فردی، بیان کرد.

سبحان رضایی، مدیرعامل موسسه نشر و پژوهش نگاه مشرق میانه، به توضیحاتی در خصوص با تاریخچه نشریات پژوهشی در ایران، پرداخت و  سپس، به ارائه تاريخچه ای از فعالیت های موسسه مشرق میانه پرداخت و مسائل و موانع در مسیر انتشار مقالات پژوهشی را بیان کرد.

وی گفت : عدم آشنایی بخش قلبل توجهی از مخاطبان، انتشارات نابلد (آماتور) مجلات علمی در ایران، مالکیت ۹۹ درصد نشریات پژوهشی با دولت و نهاد های دانشگاهی، تبدیل شدن ناشران به پیمانکاران دولتی، بازار سیاه در ایران، تحریم های بین المللی از موانع ناشران پژوهشی در ایران است.

وی در ادامه به موقعیت نویسندگان در اخلاق نشر اشاره کرد و گفت : از مسائل پیش روی نویسندگان خرید و فروش شدن انتشارات مقالات و نشریات علمی، رواج سرقت ادبی در مقالات علمی، انتشار داده های غیرموثق و .. است که سیاست گذاری های دولتی  برای حمایت از انتشار مقالات میتواند در اسان سازی این مسیر موثر باشد.

وی توضیحاتی درمورد افق های کارآفرینی و فعالیت های خط و زبان فارسی و نرم ارم افزار های خطایابی داد و بر توسعه این فعالیت ها تاکید کرد.

درادامه وی به معرفی وب سایت سمیم نور که سامانه مشابه یاب متون و موتور مشابه یاب در ایران است پرداخت و گفت : این موتور ابتدا در زبان عربی احداث شد و سپس به زبان فارسی رسید.

بهنیافر به فرصت های شغلی که قابلیت استفاده از متخصصان علوم اطلاعات و دانش شناسي دارد اشاره کرد و گفت : در کلاس های روش تحقیق، توسعه و ترویج خلاق پژوهش، دادگاه های مالکیت معنوی، ویرایش متون امکان به کارگیری این متخصصان وجود دارد .

 

گزارش: مهسا حاجی علی