کد خبر: 47393
تاریخ انتشار: یکشنبه, 07 خرداد 1402 - 11:45

داخلی

»

هفتمین کنگره کتابداری

نشست «کتابخانه ملی، مرجعی برای هم‌آفرینی ارزش فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی» برگزار شد

منبع : لیزنا
نشست سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران  با عنوان «کتابخانه ملی، مرجعی برای هم‌آفرینی ارزش فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی» در  کنگره هفتم متخصصان علوم اطلاعات برگزار شد.
نشست «کتابخانه ملی، مرجعی برای هم‌آفرینی ارزش فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی» برگزار شد

به گزارش لیزنا، نشست سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران کنگره هفتم متخصصان علوم اطلاعات  با حضور علیرضا انتهایی، مدیر کل منابع دیجیتال کتابخانه ملی، سیامک محبوب، مدیرکل پردازش سازمان‌دهی سازمان اسناد و کتابخانه ملی، حميدرضا سلطانی، مدیرکل اداره‌کل فراهم آوری مرکز اسناد و کتابخانه ملی، الهام چیذری، مدیرکل اطلاع‌رسانی، زهرا مدرسی، مدیرکل کتاب‌های خطی و نادر سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، الهه حسن زاده، کارشناس دفتر پردازش و سازماندهی اطلاعات صبح یکشنبه 31 اردیبهشت ۱۴۰۲ در سالن قلم کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

علیرضا انتهایی ضمن خیر مقدم و تشکر از حضور حاضران و مهمانان به ظرفیت های سازمان اسناد و کتابخانه های ملی برای خلق ارزش، شرایط حاضر برای خلق این ارزش ها و منابع موجود در کتابخانه ملی برای گسترش ارزش افرینی اشاره کرد.

سیامک محبوب گفت : دو مفهوم پر استفاده در این روزها بحث ارزش و هم‌افرینی است ارزش در مفاهیم مختلف معنای مختلفی دارد اما در حوزه کارآفرینی اشتغال زایی و ایجاد شغل نوعی خلق ارزش است اما هرکاری ارزش نامیده نمی شود. کلمه کلیدی بعدی هم افرینی است، در این مفهوم خود کاربر نیز در خلق ارزش و خلق وضعیت دخیل است.

وی در ارتباط با ویژگی های ارزش ها صحبت کرد و افزود: یکدستی ارزش و مستند بودن ان، قالب سازمان بوده است اما این مسئله نباید باعث فراموشی چابکی و به‌هنگام بودن ارزش شود.

حمیدرضا سلطانی درارتباط با فراهم‌آوری ارزش توضیحاتی ارائه کرد و گفت : فراهم‌آوری ارزش مشارک ذی‌ نفعان است و در کتابخانه ملی به ویژه خاص خواهد بود.منابع و داده های کتابخانه ملی ارزشی برای یک ملت خواهد بود و از تمام ملت توقع می‌رود در جهت ارزش‌آفرینی قدم بردارند.

وی در ادامه به محدودیت های موجود در نگهداری، گردآوری، تولید محتوا و بودجه در حوزه فراهم‌آوری و ارزش‌آفرینی اشاره کرد و گفت: کمک وظایف سازمان های محتوای می‌تواند در فراهم‌آوری مفید باشد.

الهام چیذری توضیحاتی در ارتباط با شرایط ها و ظرفیت های خلق ارزش از طریق محتوای نشریات و امکان هم‌افزایی با کاربران در ایجاد محتوای جدید ارائه کرد. همچنین وی بر خدمات مرجع مجازی هوشمند و تبادل اطلاعات انسان محور تاکید داشت.

درادامه زهرا مدرسی به توضیحاتی در مورد نسخ خطی موجود در کتابخانه ملی پرداخت و گفت : نسخ خطی به خودی خود ارزش هستند و باید در جهت حفظ و معرفی آنها کوشید.

در انتها الهه حسن زاده، به برسی خدمات پلتفرمی کتابخانه ها پرداخت و از نمونه های پلتفرمی کتابخانه های جهان نام برد  سپس در ادامه به خلق ارزش از این طریق اشاره کرد و گفت : ارزش موجود در این مسئله، تفکر پلتفرمی در کتابخانه ملی است ، ظرفیت های برای آن وجود دارد که میتوان به ایجاد فهرستگان ملی ایران و داده های پیوندی اشاره کرد.

وی در ارتباط با شرایط موجود برای این پلتفرم گفت : کاهش واسطه ها در ارائه خدمات و رفع نیاز کاربران میتوانند به حرکت در جهت پیشرفت کتابخانه ها کمک کند.

گزارش: مهسا حاجی علی