کد خبر: 48099
تاریخ انتشار: جمعه, 17 آذر 1402 - 13:11

داخلی

»

گاهی دور، گاهی نزدیک

چگونه کودکان خود را تشویق به مطالعه و خواندن کتاب کنیم؟

منبع : لیزنا
مهرداد شبان غازانی
چگونه کودکان خود را تشویق به مطالعه و خواندن کتاب کنیم؟

(لیزنا: گاهی دور گاهی نزیک 354): مهرداد شبان غازانی، دانش آموخته علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تبریز مطالعه و خواندن یکی از مهارت های اساسی است که انسان ها برای رسیدن به موفقیت در زندگی خود نیاز به یادگیری آن در سنین پایین دارند. مهارت در خواندن نه تنها به افراد در دوران تحصیل کمک می کند، بلکه در همه مراحل زندگی، از یافتن شغل مناسب گرفته تا پر کردن اوقات فراغت در دوران بازنشستگی به یاری آنها آمده و باعث شکوفایی و غنی شدن زندگی آنها می شود. دایره واژگان فرد با خواندن توسعه یافته و علایق او گسترده‌تر می شود. همچنین تفکر تحلیلی و انتقادی فرد نیز با خواندن رشد پیدا می کند.

کودک خود را به خواندن علاقه مند کنید

کلید تشویق کودکان به خواندن و ایجاد عادات مطالعه در آنها این است که از همان سنین خردسالی همراه با آنها کتاب بخوانید. مطالعه جمعی با کودکان اغلب سبب می شود که کودک لذت مطالعه را درک کرده و انگیزه خواندن را در ذهنش ایجاد کند.

با این حال فرایند یادگیری و کسب اطلاع از هر کودکی به کودک دیگر متفاوت است. این بدان معناست که بعضی از کودکان به طور طبیعی تمایل بیشتری به خواندن دارند و گروهی دیگر تمایل کمتری به آن نشان می‌دهند.

اگر کودک شما جزو آن دسته از کودکانی است که به طور طبیعی تمایل کمی به مطالعه دارد، جای هیچ گونه نگرانی نیست زیرا راه‌های گوناگونی وچود دارد که می‌توانید به وسیله آن کودک خود را به خواندن تشویق کنید.

در مرحله اول باید بفهمید که چرا کودک شما از خواندن متنفر است

هر کودکی به طور طبیعی عاشق مطالعه نیست، برخی از دلایلی که کودکان را نسبت به خواندن بیزار می کند در ادامه آمده است:

  • کودک شما حس می کند که مطالعهکاری کسل کننده و ملال آور است
  • کودک شما در خواندن مشکل دارد
  • کودک شما هنوز کتاب مناسب و مورد علاقه‌اش را پیدا نکرده است

خبر خوب این است که وقتی شما متوجه علت مسئله شدید و دریافتید که چرا کودکتان تمایل کمی برای خواندن دارد، قادر خواهید بود که این مسئله را حل کرده و خواندن و مطالعه را برای او به کاری جذاب تبدیل کنید.

10 روش برای تشویق کودکان به خواندن و ایجاد عادت مطالعه در آنها

1- ایجاد گوشه‌ای دنج برای مطالعه در منزل

در خانه خود فضایی مخصوص خواندن برای کودک خود ایجاد کنید و انواع کتاب ها، قفسه های رنگی و صندلی‌های راحتی و سایر وسایل جذاب و مرتبط با مطالعه را در آن فراهم آورید.

2- در هر مکان و زمانی کودک خود را تشویق به خواندن کنید

به کودک خود نشان دهید که مطالعه چیزی فراتر از خواندن صرف کتاب در مدرسه یا خانه است. همراه با او منوهای غذا در رستوران ها، تابلوهای راهنمایی و رانندگی، دستنامه‌ها و راهنماهای استفاده از داروها و وسایل مختلف الکترونیکی و مطالب سایت ها و غیره را بخوانید. او را متوجه کنید که خواندن در همه جا است.

3- برای کودک خود الگو شوید 

به عنوان یک مدل و الگوی رفتاری عمل کرده و در مقابل کودک خود روزنامه بخوانید، به مجلات و مطالب وبسایت های معتبر نگاه کنید؛ به طوری که مطالعه و خواندن را در چشم کودک خود کاری مهم جلوه دهید. در این بین نیز از فرزند خود بخواهید که به شما پیوسته و همراه شما مطالب را بخواند.

4- بین مطلب خوانده شده و دنیای واقعی ارتباط برقرار کنید

در حد امکان به کودک خود کمک کنید تا بتواند آنجه که به طور روزانه می خواند را در دنیای واقعی نیز تجربه کند. ایجاد رابطه بین کتاب و تجربه خود کودک می تواند باعث افزایش علاقه او به خواندن شود.

5- مواد و منابع خواندنی را به وفور در خانه داشته باشید

امکان دسترسی کودک خود به کتاب، مجلات و سایر منابع خواندنی را در خانه فراهم آورید. این باعث می‌شود که کودک متوجه شود که کناب خواندن کاری نیست که فقط در مدرسه انجام می گیرد؛ بلکه این می تواند در هر جایی اتفاق بیافتد.

6- از کتابخانه محلی خود بازدید کنید

وقتی کودک شما دارای کارت عضویت در کتابخانه است و می تواند با اختیار خود کتابی را انتخاب و درخواست امانت دهد، امر کتاب خوانی برای او بسیار سرگرم کننده خواهد شد.

7- با کودک خود در مورد چیزی که می خواند بحث کنید

بعد از اینکه کودک شما خواندن یک کتاب را به پایان رساند، با او در مورد موضوع کتاب و مطالب و یا وقایع داستانی که در آن کتاب آمده است صحبت کنید و نظر او را در مورد بهترین بخش کتاب جویا شوید. انجام این کار مهارت درک مطلب را در کودک شما توسعه داده و امر خواندن را برای او به فعالیتی خانوادگی تبدیل خواهد کرد.

8- کودک خود را در معرض کتاب هایی با ژانرها و موضوعات متنوع قرار دهید

کتابی را پیدا کنید که کودک شما را به خودش جذب می کند. برای این کار کودک خود را در معرض ژانرهای مختلف از قبیل رازآلود، علمی تخیلی، طنز و غیره قرار دهید. هرچه قدر که کودک شما به موضوعی علاقه داشته باشد، به همان اندازه هم به خواندن کتاب هایی در آن موضوع تمایل نشان خواهد داد.

9- از کودک خود پشتیبانی کنید

اگر کودک شما با خواندن مشکل دارد و خیلی زود از آن خسته می شود، یک گام به عقب بردارید و ببینید که او با چه مشکلی دست و پنجه نرم می کند. با معلم او صحبت کنید و مشکل اصلی او را در اسرع وقت یافته و برای حل آن تلاش کنید.

10- هر شب مطالعه کنید

خواندن و مطالعه را به یکی از کارهای روتین فرزند خود قبل از خواب تبدیل کنید. تکرار این کار کمک می کند که کودک شما پیوندی بین خواندن و استراحت و آرامش برقرار کند.

مطلب فوق ترجمه نوشته‌ای با عنوان How To Encourage Good Reading Habits In Kids است که از لینک زیر قابل دسترس است:

https://www.oxfordlearning.com/encourage-good-reading-habits/