کد خبر: 25618
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 06 آبان 1395 - 15:23

داخلی

»

اخبار کتاب

سیدآبادی: «کودکان کتابخوان در یافتن شغل موفق تر هستند»

منبع : لیزنا
مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در همایش دوسالانه «کودک، ادبیات و لذت‌های خواندن» فعالیت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه ترویج کتابخوانی را تشریح کرد.
سیدآبادی: «کودکان کتابخوان در یافتن شغل موفق تر هستند»

به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام روابط عمومی خانه کتاب، علی اصغر سیدآبادی از ثبت نام حدود 500 باشگاه از 15 شهر در جام باشگاه های کتابخوانی خبر داد و اعلام کرد که قطعا در روزهای آینده این آمار افزایش پیدا خواهد کرد.


وی به نقش تکنولوژی در تغییر مفهوم خواندن اشاره کرد و گفت: فناوری باعث تغییر نگرش والدین و معلمان به ابزار‌های آموزش شده است. به طوری که آنها تصور می کنند می‌توان ابزار دیگری را جایگزین خواندن کرد. درنتیجه اهالی قلم باید نسبت به جایگاه کتاب و ترویج کتابخوانی حساسیت نشان دهند.

وی گفت: کتابخانه های ما پر از کتاب هایی است که خوانده نمی شود و برای خواندن این کتاب ها مراجعه کننده ای وجود ندارد. در بخش غیر دولتی، افراد و گروه های مروج کتابخوانی، انجمن ها و نهادهای فرهنگی و انجمن های علمی در حوزه ترویج کتابخوانی فعالیت می کنند.

سید آبادی برگذاری دوره سوم جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی، همچنین انتخاب و معرفی پایتخت کتاب را از جمله فعالیت های وزارت ارشاد در جهت ترویج کتابخوانی برشمرد. وی در تبیین جشنواره معرفی پایتخت کتاب گفت: از این طریق کل شهر درگیر ترویج کتابخوانی می شوند. در این جشنواره، شهردار و رئیس ارشاد شهر، پرونده پایتخت کتاب شهر خود را امضا می کنند. به عبارتی همه ارگان ها و نهاد ها در این پرونده مشارکت می کنند.

سید آبادی جشنواره دوستار کتاب را از دیگر برنامه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه ترویج کتاب و کتابخوانی برشمرد و از مشارکت 800 روستا در جشنواره سال گذشته خبر داد.

 

وی همچنین از ثبت نام حدود 500 باشگاه در 15 شهر در جام باشگاه های کتابخوانی خبر داد و در توضیح ماهیت این باشگاه اظهار داشت: منظور از باشگاه کتابخوانی، گروه‌های حداقل ۱۲ تا ۱۵ نفری از کودکان یا نوجوانان هستند که زیر نظر یک هماهنگ کننده بزرگسال در زمینه کتابخوانی فعالیت دارند. این باشگاه‌ها می‌تواند در شهر و روستا در کتابخانه‌ها، مدارس، مراکز کانون، فرهنسگراها، مجتمع‌های مسکونی، مساجد، کانون‌های اصلاح و تربیت، مراکز بهزیستی  و هرجایی که کودکان و نوجوانان گردهم می‌آیند، تشکیل شوند.
هدف این جشنواره تشویق کودکان و نوجوان به خرید، مطالعه و بحث و گفت و گو در مورد کتاب است به گونه ای که  در نهایت نوشتن در مورد کتاب را یاد بگیرند و بتوانند به معرفی کتاب بپردازند. این جشنواره ارتباطی با سازمان های دولتی ندارد و وزارت ارشاد تنها نقش یک هماهنگ کننده را داشته است.

در ادامه سید آبادی به تفاوت فیلم و کتاب و همچنین کتاب و کتاب صوتی اشاره کرد و گفت: کتاب تاثیر زیادی در کاهش خشونت و افزایش همدلی دارد. تحقیقات اجتماعی زیادی وجود دارد که  نشان می دهند داستان و رمان قدرت سازگاری، همدلی، تساهل، تسکین و...  را در افراد کتابخوان ایجاد می کند. در فیلم همذات پنداری کم است چون شخصیت ها مشخص است. اما در کتاب اینگونه نیست. در داستان همزمان می توانید ذهنیت شخصیت ها را بخوانید. چنانچه کودکانی که کتاب می خوانند در یافتن شغل موفق تر هستند.

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  با تاکید بر لزوم ایجاد انگیزه برای کتابخوانی، فعالیت  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نهاد‌ کتابخانه‌‌های عمومی کشور، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، همچنین کتابخانه‌های وابسته به شهرداری‌‌ها، آموزش و پروش و کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در عرصه کتابخوانی را عملا بی تاثیر دانست.  و اعلام کرد :برخی از این نهاد ها متولی تولید کتاب شده‌اند در حالی که دولت نباید فیلم، کتاب و تئاتر تولید کند، بلکه این فعالیت ها باید از سوی مردم انجام شود و دولت تنها باید نقش حامی را در این عرصه ها داشته باشد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: