کد خبر: 28470
تاریخ انتشار: شنبه, 16 ارديبهشت 1396 - 12:41

داخلی

»

اخبار کتاب

اهدای بن 100 میلیون ریالی به روستای دوستدار کتاب فهلیان

منبع : لیزنا
 گردهمایی شاعران فهلیان، روستای برتر دوستدار کشور، در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد.
اهدای بن 100 میلیون ریالی به روستای دوستدار کتاب فهلیان

به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام ستاد امور رسانه‌ای و خبری سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، در سومین روز از برگزاری نمایشگاه کتاب، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در این گردهمایی گفت: از اهالی روستای فهلیان تشکر می‌کنم که در نمایشگاه حضور پیدا کرده است. این روستا یکی از روستاهای دوستدار کتاب محسوب می‌شود.

سیدعباس صالحی افزود: در مسیر داوری جشنواره‌ی پایتخت کتاب ایران و طرح عشایر و روستاهای دوستدار کتاب، طرح‌ها و ایده‌های کتاب و کتابخوانی در حوزه‌ی شهر و روستا رصد می‌شود.

صالحی ادامه داد: روستای فهلیان از روستاهای برتر در طرح کتابخوانی بوده است و تلاشی که برای ارتقای کتابخوانی در روستای فهلیان انجام می‌شود به تقویت فرهنگ عمومی کمک می‌کند و من امیدوارم روستای فهلیان مانند نگین درخشانی همواره بدرخشد.

حمایت وزارت ارشاد از کتاب‌های مربوط به اقوام

مدیرکل دفتر توسعه‌ی کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این گردهمایی گفت: وزارت ارشاد راجع به انتشار مسائل و قوانین بومی سخت‌گیرانه عمل می‌کند و این به دلیل حفظ وحدت قومی کشور است. ضمن اینکه دفتر مطالعات وزارت ارشاد هم از کتاب‌های مربوط به اقوام حمایت می‌کند.

محمد سلگی اضافه کرد: کتاب‌هایی که در مناطق و اقوام به نگارش درمی‌آید شامل موضوعات تاریخ محلی، گردشگری و جغرافیا می‌شود. ما در زمینه‌ی کتاب‌های اقوام با مشکلاتی روبرو هستیم که راجع به پاره‌ای از برداشت‌هاست.

سلگی افزود: تاریخ‌نگاری محلی دربرگیرنده‌ خاطرات محلی است و در آن جزئیات زیادی وجود دارد که باعث سوء تفاهم می‌شود و گاهی این سوء تعبیرها باعث بروز اختلافات زیادی می‌شود.

مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: در نگارش کتاب‌های محلی درباره‌ی دستور زبان مناطق، خلاهایی وجود دارد زیرا به این حوزه کمتر پرداخته شده است. مثلا گاهی برای بعضی از واژه‌های روستایی و بومی چند کلمه وجود دارد که باید در این زمینه آثار متعددی تولید شود.

سلگی در پایان گفت: باید به جغرافیای تاریخی مناطق و روستاها هم توجه شود و مولفان به موضوع گردشگری و مراکز دیدنی وارد شوند. البته در این خصوص وزارت ارشاد هم باید از این موضوع حمایت کند.

وجود بیشترین آمار سرانه‌ دانشجو در روستای دوستدار کتاب

گفتنی است در این نشست از کتاب‌های «راهنمای گردشگری ایران» ترجمه‌ی سید عبدالجبار ابطحیان، «نگاهی به فلسفه و اندیشه در قرن بیستم و اوایل قرن بیست و یکم» نوشته‌ی گودرز شفیعیان و مجموعه شعر «خورشید سرد» نوشته‌ی میرزا امان‌اله طباطبایی فهلیانی توسط غرفه‌ «فهلیان، روستای دوستدار کتاب» رونمایی شد.

سید عبدالجبار ابطحیان مترجم کتاب «راهنمای گردشگری ایران» درباره‌ی قدمت روستای فهلیان گفت: روستای فهلیان این قابلیت را دارد که در سطح کشور مطرح شود. بزرگانی مانند میرعلی شوشتری اهل این روستا بودند و از اینجا برخاسته‌اند. این روستا دارای سابقه‌ی تاریخی مربوط به قبل از هخامنشیان و ایلامی‌هاست و از تمدن بالایی برخوردار است.

وی افزود: شهرستان نورآباد ممسنی که روستای فهلیان از توابع آن است بالاترین آمار دانشجویان را نسبت به جمعیتش در کشور دارد و فهلیان هم در میان روستاهای شهرستان نورآباد ممسنی دارای بیشترین تعداد تحصیلکرده و دانشجو با توجه به کمبود امکانات است.

داریوش نویدگویی مدیر انتشارات نوید شیراز که سه کتاب نامبرده شده را منتشر کرده است نیز گفت: ایران دارای اماکن تاریخی بیشماری است و شاید تعدادی از آنها مانند تخت جمشید شناخته شده باشند درحالیکه مکان‌های تاریخی در استان فارس قرار دارند که مظلوم واقع شده‌اند.

نویدگویی افزود: ما باید در حفظ و نگهداری میراثی که به ما رسیده تلاش کنیم و علاوه بر نهادهای مسئول، مردم هر منطقه هم باید در این نگهداری سهیم باشند.

وی در پایان از اهدای تعدادی کتاب به کتابخانه‌ی روستای فهلیان خبر داد.

سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «یک کتاب بیشتر بخوانیم» از 13 تا 23 اردیبهشت در مجموعه‌ی نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار می‌شود. مجموعه‌ی شهر آفتاب در اتوبان خلیج فارس، روبه روی حرم مطهر امام خمینی (ره) قرار دارد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: