کد خبر: 28552
تاریخ انتشار: شنبه, 23 ارديبهشت 1396 - 14:25

داخلی

»

اخبار کتاب

در نشست «تصویرسازی غیرداستانی برای کودکان» مطرح شد

لزوم آموزش تصویرسازی غیرداستانی در دانشگاه‌ها

منبع : لیزنا
یک ناشر کتاب کودک، با انتقاد از نبود آموزش‌های به‌روز در زمینه‌ تصویرسازی غیرداستانی در دانشگاه‌ها بر لزوم گنجاندن این موضوع در دروس آموزش عالی تاکید کرد.
لزوم آموزش تصویرسازی غیرداستانی در دانشگاه‌ها

به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام امور رسانه‌ای و ستاد خبری سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، کاظم طلایی در نشست «تصویرسازی غیرداستانی برای کودکان» گفت: در حال حاضر تصویرگری کتاب‌های علمی در دانشگاه‌های تهران بخوبی تدریس نمی‌شود و در موسسات خصوصی نیز تنها تعداد کمی در این مورد، دوره‌های آموزشی برگزار می‌کنند. بنابراین لازم است که برگزاری دوره‌های آموزشی در این زمینه جدی‌تر گرفته شود.

طلایی افزود: در حال حاضر در غیاب دوره‌های درسی مناسب در زمینه‌ تصویرگری، علاقه‌مندان می‌توانند با شرکت در دوره‌های مجازی با تصویرگران مطرح جهان ارتباط برقرار کنند و از تازه‌ترین آموزش‌ها در این زمینه بهره ببرند.

وی عصر حاضر را دوره‌ی انفجار اطلاعات نامید و با بیان اینکه در این شرایط باید اطلاعات با سریع‌ترین سرعت به مخاطب انتقال داده شود، افزود: بنابراین در این دوره باید از ابزارهایی همچون تصویرگری در انتقال مفاهیم استفاده کرد.

وی همچنین اینفوگرافی را نیز یکی دیگر از ابزارهای انتقال سریع مطالب برشمرد و بیان کرد: در حال حاضر ناشران خارجی با بهره‌گیری از اینفوگرافی و تصویرگری، کتاب‌های بسیار خواندنی را با حجم زیاد مطالب آموزشی منتشر می‌کنند.

مدیر انتشارات طلایی همچنین به لزوم ارتباط مستمر نویسنده و تصویرگر در جریان تدوین یک کتاب اشاره کرد و گفت: از یک سو نویسندگان باید فراتر از متن فکر کنند و از سوی دیگر تصویرگر نیز باید ابتدا مفهوم مطلب را بخوبی درک کند و سپس به تصویرسازی بپردازد.

طلایی با انتقاد از غفلت ناشران ایرانی، از اهمیت تصویرگری در کتاب‌های غیرداستانی کودکان، گفت: متاسفانه بیشتر ناشران ترجیح می‌دهند به ترجمه‌ی کتاب‌های خارجی حاوی تصویرهای جذاب بپردازند و از تدارک تیمی برای تدوین چنین کتاب‌هایی دوری می‌کنند.

تصویر جزو لاینفک کتاب‌های آموزشی است

در این نشست همچنین ابوالفضل همتی، تصویرگر کتاب کودکان، با اشاره به روند تصویرسازی کتاب‌های درسی در دوره‌ی بعد از انقلاب اسلامی به بیان مثال‌هایی در این مورد پرداخت و گفت: در تصویرسازی غیرداستانی، تصویرگر می‌تواند از فانتری و تخیل نیز استفاده کند.

همتی تاکید کرد: تصویر جزو لاینفک کتاب‌های آموزشی است و یک مطلب آموزشی همچون نحوه‌ی مسواک زدن برای خردسالان می‌تواند بدون متن و تنها به کمک تصویر منتشر شود.

وی گفت: در تصویرسازی غیرداستانی، آموزش حرف نخست را می‌زند و از این منظر این نوع تصویرسازی، نقطه‌ی مقابل فانتری و تصویرسازی داستانی است.

تصویرسازی غیرداستانی در مورد جهان واقعی است

در نشست «تصویرسازی غیرداستانی برای کودکان»، کوروش پارسانژاد، ناظر هنری کتاب‌های کودک نیز گفت: تصویرسازی غیرداستانی، در مورد دنیای واقعی، آدم‌های واقعی، مکان‌های واقعی و رویدادهای واقعی است.

پارسانژاد در این رابطه به بیان مثال‌هایی از تصویرگران خارجی همچون جیمز کرانت پرداخت و گفت: اگرچه کرانت در تصویرسازی از فانتری بهره برده است اما این تصویرها کاملا جنبه‌ی آموزشی دارند.

 

سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «یک کتاب بیشتر بخوانیم» از 13 تا 23 اردیبهشت در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار می‌شود. مجموعه شهر آفتاب در اتوبان خلیج فارس، روبه روی حرم مطهر امام خمینی (ره) قرار دارد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: