کد خبر: 28884
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 24 خرداد 1396 - 14:39

داخلی

»

اخبار کتاب

مارگارت اتوود برنده جایزه صلح ناشران آلمان  شد

منبع : لیزنا
جایزه ۲۵ هزار یورویی صلح آلمان به «مارگارت اتوود» نویسنده سرشناس کانادایی تعلق گرفت.
مارگارت اتوود برنده جایزه صلح ناشران آلمان  شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام ایسنا، «سی.بی.سی» نوشت: جایزه صلح آلمان که پیش‌تر به نویسندگان مطرحی چون «اورهان پاموک»، «سوزان سانتاگ»، «آموس اوز» و «چینوا آچبه» اعطا شده بود، نصیب «مارگارت اتوود» نویسنده رمان «قصه ندیمه» شد.

او این جایزه را به خاطر «بینش سیاسی و توانمندی ادراکی عمیق‌اش در شناسایی پیش‌روی‌های اساسی و خطرناک» دریافت می‌کند. این جایزه ۲۵ هزار یورویی که از لحاظ مالی به کمک‌های کتاب‌فروش‌ها و ناشران وابسته است، از سال ۱۹۵۰ به شخصیت‌هایی اعطا می‌شود که «تعهدات بازار کتاب آلمان را در زمینه ارتقای سطح درک بین‌المللی انعکاس دهند.»

هیات تصمیم‌گیرنده این جایزه طی بیانیه‌ای درباره برنده این دوره اعلام کرد: «انسانیت، عدالت و شکیبایی ویژگی‌های ثابت کارهای اتوود هستند. از طریق اوست که ما تجربه می‌کنیم که هستیم، کجا ایستاده‌ایم، و در قبال خودمان و هم‌زیستی مسالمت‌آمیزمان با دیگران چه مسئولیت‌هایی داریم.»

«مارگارت اتوود» متولد ۱۸ نوامبر ۱۹۳۹ است. او فعالیت ادبی خود را در کسوت یک شاعر آغاز کرد و تاکنون ۶۰ کتاب برای بزرگسالان و کودکان به چاپ رسانده است. او چند کتاب شعر اپرا، فیلمنامه تلویزیونی و رمان گرافیکی هم در کارنامه‌اش به ثبت رسانده است.

«اتوود» سال ۲۰۰۰ پس از سه بار راه یافتن به مرحله نهایی نامزدی «من بوکر»، با رمان «آدمکش کور» موفق به کسب این جایزه مهم شد. این شاعر، داستان‌نویس و نویسنده آثار کودک، اکنون یکی از سرشناس‌ترین نویسندگان و منتقدان ادبی کاناداست و جایزه‌های معتبر ادبی فراوانی را در کارنامه ادبی خود ثبت کرده است. او علاوه بر «من بوکر»، در سال ۱۹۸۵ جایزه ادبی «آرتور سی‌کلارک» را از آن خود کرد. جایزه دولتی ادبیات کانادا، «گیلر»،‌ «پن/پینتر» ۲۰۱۶ و جایزه «ایمپک دوبلین» از دیگر جایزه‌های مهم ادبی هستند که کارنامه حرفه‌ای «اتوود» را مزین کرده‌اند.

از این نویسنده آثار متعددی از جمله رمان‌های «قصه‌ ندیمه»، «عروس فریبکار»، «گریس دیگر»، «آدمکش کور» و «اوریکس و کریک» به زبان فارسی ترجمه شده‌اند.

رمان «قصه ندیمه» او به خاطر تم ضدآرمانشهری‌اش اخیرا با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا دوباره مورد توجه خوانندگان و منتقدان قرار گرفته است. سریالی هم از این اثر با بازی «کیت ماس» ساخته شده که در مراحل ابتدایی پخش است و نظر مخاطبان را به خود جلب کرده است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: