کد خبر: 30824
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 12 مهر 1396 - 13:10

داخلی

»

اخبار کتاب

آشنایی با مبانی سینما در جدیدترین شماره فصلنامه «نقد کتاب هنر»

منبع : لیزنا
سیزدهمین و چهاردهمین شماره فصلنامه «نقد کتاب هنر» که به همت موسسه خانه کتاب منتشر شده، به معرفی و نقد کتاب «آشنایی با مبانی سینما و نقد فیلم» پرداخته است.
آشنایی با مبانی سینما در جدیدترین شماره فصلنامه «نقد کتاب هنر»

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی خانه کتاب،  فصلنامه «نقد کتاب هنر» با هدف معرفی و نقد کتاب های این حوزه و بررسی مسائل و مشکلات نشر کشور در حوزه هنر منتشر می شود.

علی بوذری، سردبیر فصلنامه «نقد کتاب هنر» در ابتدای این اثر درباره اهمیت و ضرورت نقد کتاب چنین بیان کرده است: «امروزه در جهانی زندگی می کنیم که هر چه بیشتر به سمت تخصصی شدن پیش می رود و علوم گذشته بیش از پیش به زیرشاخه های خود تقسیم شده و افراد دراین زیرشاخه ها به تخصص دست می یابند. بدین جهت برخلاف گذشته که عالمی بر علوم بسیاری از جمله نجوم، ریاضیات، هنر و غیره، احاطه کلی داشت، امروزه و با پیشرفت و گسترش علوم، تخصص عمیق در امور جزیی بیشتر از دانش کلی در کلیه امور به چشم و به کار می آید. نقد کتاب نیز از این مقوله مستثنا نیست. امروزه در سراسر دنیا، کتاب هایی میان رشته ای نوشته می شوند که تخصص و احاطه یک ناقد برای نقد آن کتاب، کافی به نظر نمی رسد؛ بنابراین برای ادای حق مطلب، لازم است چندین متخصص در مورد این کتاب، اظهارنظر کنند

بخش ابتدایی این فصلنامه به نقد شفاهی اختصاص دارد که در این شماره به نقد و بررسی آثار نوشتاری «پیتر بروک» پرداخته است. وی کارگردان نام آشنا و بزرگ تئاتر و سینما، زاده 1925 در لندن از پدری روس و مادری آلمانی تبار است که از جوانی به پیشه نمایش روی آورد. آثار نمایشی بروک و اجراهای او همواره رخدادی موثر در تاریخ نمایش های جهانی بوده اند.

در بخش بعدی این فصلنامه به نقد برخی از تالیف­‌ها در حوزه هنر پرداخته شده است که از آن میان می توان به کتاب های «دگرخوانی سینمای مستند» اثر مریم صلح کننده، «اصطلاح نامه صنایع دستی و هنرهای سنتی: خط و کتابت» اثر دلارام کاردار طهران و «مرقع دلگشا» اثر مریم علیپور دورورق اشاره کرد.

بخش بعدی این فصلنامه به نقد ترجمه اختصاص دارد؛ «چیزهایی که نیاموختم: نقد کتاب 101 چیزی که در مدرسه مد آموختم»، «مرور و نقد بر کتاب پدیدارشناسی موسیقی»، «معرفی و نقد کتاب آشنایی با مبانی سینما و نقد فیلم» و «نگاهی به کتاب واقعیت سینما» عناوین مقالات ارائه شده در این بخش است.

در بخش «نقد موجز» دو عنوان کتاب بررسی شده است؛ «خط و خاطره» اثر دلارام کاردارطهران و «سه مثنوی خواجوی کرمانی؛ نسخه کتابخانه بریتانیا» اثر فاطمه شه کلاهی عناوین  این کتاب ها را تشکیل می دهند.

«مجموعه مقاله های نخستین همایش ملی شبیه پژوهی: رویکردی نوین به هنری کهن» و «تأثیر اجتماعی نقاشی های دیواری در فضاهای شهری» عناوین آثاری هستند که در بخش نقد دیروز این فصلنامه معرفی و بررسی شده ند.

در بخش بعدی فصلنامه عنوان‌هایی معرفی شده است که شایسته ترجمه تشخیص داده شده اند. این عناوین عبارتند از «ارنست لودویگ کیرشنر: بر لبه پرتگاه زمانه» اثر رویا کریمی کوهنجانی و «سرگذشت رنگ های میشل پاستورو» اثر الهام طالبی.

کتاب «راگ در شن و رساله موسیقی مست محمدشاهی» اثر «چندر شیکهر» با ترجمه رحمت الله قائمی، در بخش شایسته انتشار این فصلنامه معرفی  شده است.

در بخش انتهایی فصلنامه تحت عنوان «گوناگون» نیز دو عنوان کتاب با موضوع های مختلف مرتبط با هنر بررسی شده اند. «دنیای بی نظیر آدولف بورن» ترجمه محسن خلیلی قیدار و «موزه هنر چاپ» ترجمه الهام خادم صبا عناوین این آثار را تشکیل می دهند.

 

سیزدهمین و چهاردهمین فصلنامه «نقد کتاب هنر» ویژه بهار و تابستان 1396 در 280 صفحه و به بهای  100 هزار ریال از سوی موسسه خانه کتاب به چاپ رسیده است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: