کد خبر: 32867
تاریخ انتشار: شنبه, 07 بهمن 1396 - 17:02

داخلی

»

اخبار کتاب

داستان عذاب دو مرد را در «پرتره» بخوانید

منبع : لیزنا
نمایشنامه «پرتره» نوشته اسلاومیر مروژک با ترجمه محمدرضا خاکی توسط نشر روزبهان به چاپ رسید.
داستان عذاب دو مرد را در «پرتره» بخوانید

به گزارش لیزنا نمایشنامه پرتره، با یک روایت عاشقانه هولناک آغاز می‌شود؛ با سخن گفتن بارتودزیج – مرد سرسپرده معبود پیشین – که اکنون در زیر بار سنگین ندامت، درگیر جدال با خود و وجدان معذب خویش است. پرتره داستان دو مرد است که یکی از آنها، نمی‌دانیم در چه زمانی، به نفع چه کسی، و به چه دلیلی به دیگری خیانت کرده و باعث دستگیری، زندانی شدن، و احتمالا اعدام او شده‌است. اگرچه مکان فرضی این اتفاق، لهستان سال‌های دهه 60 میلادی است، اما امکانش هست که در هر زمان دیگر یا هر جای دیگری هم اتفاق افتاده‌ باشد...  

اسلاویر مروژک (1930 – 2013) روزنامه‌نگار، داستان‌سرا، کاریکاتوریست و نمایشنامه‌نویس معاصر لهستانی است. مروژک، کارش را با نوشتن متون طنزآمیز و طراحی کاریکاتور برای روزنامه‌ها در سال 1950 آغاز کرد. او، اولین مجموعه داستان کوتاهش را در 1957 با عنوان فیل منتشر کرد که بلافاصله به بسیاری از زبان‌های اروپایی ترجمه شد و او را به شهرت رساند. اولین نمایشنامه او با عنوان پلیس در سال 1958 منتشر و با موفقیت قابل توجهی در اروپا و سایز نقاط جهان روبه‌رو شد. انتشار نمایشنامه تانگو در سال 1964، جایگاه او را به عنوان نمایشنامه‌نویسی اختصاص داد. او در جریان انقلاب چکسلواکی، معروف به «بهار پراگ» - که از 5 ژانویه 1968 شروع شد، و تا 20 اوت همان سال ادامه داشت – از حامیان انقلاب بود و در همان زمان در روزنامه فرانسوی «لوموند» نامه سرگشاده‌ای نوشت و به مداخله دولت شوروی و حضور ارتش پیمان ورشو در چکسلواکی اعتراض کرد که به همین دلیل مجبور به ترک لهستان و مهاجرت به فرانسه شد. سال‌ها بعد، پس از فروپاشی بلوک شرق، در سال 1994 به وطنش بازگشت و با استقبال فراوان هموطنانش مواجه شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: