کد خبر: 33486
تاریخ انتشار: یکشنبه, 13 اسفند 1396 - 08:44

داخلی

»

اخبار کتاب

شبح قنات در کتابفروشی ها دیده می شود

منبع : لیزنا
مجموعه داستان «شبح قنات» اثر فاطمه رضایی برفوئیه توسط انتشارات نیستان منتشر شد.
شبح قنات در کتابفروشی ها دیده می شود

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی انتشارات نیستان، داستان کوتاه با وجود اینکه امروزه در میان نویسندگان ایرانی کمتر محل توجه و طبع‌آزمایی است، اما کماکان یکی از جدی‌ترین محل‌های ظهور و بروز اندیشه‌ها، آداب و روسوم و باورهای بومی ایرانی در قالب و نمای داستانی است و کماکان ظرفیت بالای تأثیرگذاری این قالب و ژانر داستانی است که می‌تواند مخاطب را چنان در چنبره خود درآورد که برای بازگویی جدی‌ترین یادآوری‌ها و یا بیان حرف‌های تازه در موضوعات مختلف همچنان می‌بایست به این قالب تمسک جست و از آن بهره جست.

مجموعه داستان «شبح قنات» نیز با تکیه بر همین مساله به سراغ مخاطب رفته است و سعی کرده موضوعاتی هرچند باریک و یا کمتر مورد توجه قرار گرفته شده را در قالب داستان بار دیگر برای مخاطب خود محل اعتنا قرار دهد.

پایه داستان‌های این مجموعه نگاهی به باورها و اعتقادات تنیده شده با ساختارهای زیست اجتماعی مردمانی در ایران است که کماکان زیست بومی منحصر به فرد برای خود قائل هستند و می‌توان در گوشه و کنار ساختار زیستی آنها نشانی از سنت‌ها و باورها و یا رویدادهایی گرفت که بازخوانی و شاهد مثال آوردن از آنها در زندگی امروزی اجتماعی مخاطبانش، می‌تواند راهی برای زیست مومنانه و سالم پیش روی آنها قرار دهد.

فاطمه رضایی برفوئیه در این مجموعه خود را بسیار مقید به داستان‌گویی و تکیه بر سنت‌های ظریف حکایت‌پردازی می‌داند. او در شخصیت‌پردازی مخطاب خود را با پرتره‌ای کامل از افرادی روبرو می‌کند که ذهنیتی مشخص دارند و قرار است پیام داستان را در قالب رویداد و یا اتفاقی که مسبب آن هستند بدون هیچ حاشیه بیان کنند.

«شبح قنات» با تکیه بر این مساله مجموعه‌ای است که می‌توان داستان‌هایش را نوعی روایت مدرن از داستان‌های بومی به شمار آورد؛ یک روایت بدیع از زیست فکری و اجتماعی سنتی ایرانی. نویسنده این داستان‌ها در خلق آنها خود را بیش از هر چیز وامدار قصه می‌داند و تکنیک‌های و سنت‌های رایج و جاری در داستان‌نویسی کوتاه اعم از چند لایه کردن شخصیت‌ها، نمادسازی، استفاده از استعاره‌ها و ایهام‌های بیانی و لفظی و مواردی از این دست در کار او راهی ندارد. در مقابل او سعی کرده ساده و صمیمی به سراغ باطن و ضمیر ناخودآگاه مخاطب خود رفته و جایی از آن را که به نظر می‌رسد گرد و غبار زمان و فراموشی روی آن نشسته و مانع از دید درست او از زندگی و ایجاد ساختاری صحیح برای آن می‌شود را زنگار بزداید و به او تصویری قابل درک و پذیرفتنی ببخشد.

«شبح قنات» با تکیه بر چنین ویژگی‌هایی، داستان‌هایی شرافتمند و پرحرف را در خود گردآوری کرده است که خوانش آن در بسیاری از اوقات و برای مخاطبان بسیاری لذت بخش و قابل تامل خواهد بود.

انتشارات کتاب نیستان مجموعه داستان «شبح قنات» را در 188 صفحه با قیمت 9هزار تومان منتشر کرده است

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: