کد خبر: 38100
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 12 دی 1397 - 10:51

داخلی

»

برگ سپید

روانشناسی تربیتی: راه خوب زیستن

منبع : لیزنا
سارا مومنی
روانشناسی تربیتی: راه خوب زیستن

ما همگی در آفرینش سهیم هستیم و اگر شاعر و امیر و موسیقیدان هم باشیم گریزی جز آن نداریم که چون نیلوفرآبی بشکفیم تا ببینیم در اندرون خود چه داریم.

 «هانری میلر»

 

درباره نویسنده

پیرداکو روانشناس و روانکاو فرانسوی، در سال 1936 به دنیا آمد و در سال 1992 درگذشت. وی شاگرد چارلز بودوئن[1] و کارل گوستاو یونگ[2] و عضو موسسه بین المللی روانشناسی و روان درمانی (هم اکنون موسسه بین المللی روانشناسی و روانشناسی چارلز بودوئن) بنیاد بین المللی روانشناسی تحلیلی[3] بود و تالیفاتی در زمینه روانشناسی و روانکاوی از او به جا مانده است. کتاب حاضر بخشی دوم از ترجمه کتاب «روانشناسی چیست؟ مکانیسم‌های پنهان روح انسان»[4] است که البته مترجم به آن اشاره نکرده و این کتاب را در دوجلد با عنوان اصلی روانشناسی تربیتی و عنوان فرعی متفاوت برای هر جلد منتشر کرده است و کتاب حاضر مجلد دوم آن به شمار می‌آید. این اثر را در بین متون روانشناسی دارای جایگاه ممتازی بوده و چاپ آن در سال‌های پیاپی گویا آن است که یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های حوزه روانشناسی است. در خصوص موضوع اختلال‌های روانی و بیماری‌های روانی، این کتاب از متون مفید و مناسب محسوب می‌شود.

نگاهی به کتاب

ژرفای روح بشر را نهایتی نیست: قلمرویی که تا بیکران‌ها گسترش می‌یابد و قدرتی شگرف که درونمایه و شالوده زندگی هر فرد را پی‌ریزی می‌کند، نیرویی که در تمام عمر به صورت سلاحی نامرئی در آوردگاه پرتلاطم حیات رودرروی مشکلات و سختی‌ها قرار می‌گیرد و به انسان امکان می‌دهد تا به مقابله با دشواری‌ها و ناملایمات برخیزد و صخره‌های ناهموار و کوره‌ راه‌های سنگلاخ و پرفراز و نشیب را پشت سر بگذارد و ناتوانی‌های دوران کودکی و سرگشتی‌ها و نابسامانی‌های زمان بلوغ و فرتوتی و روان نژندی ایام کهولت و سالخوردگی را از سر بگذارند.

پیر داکو مسائل پیچیده روح بشر را به زبان ساده مطرح می‌کند و راز قدرت شگرف نفسانیات را در مقابله با مشکلات عیان می‌سازد. از شگفتی‌های مغز و نیروی اسرارآمیز آن که اعمال و رفتار و افکار و زندگی ما را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند، سخن می‌گوید. بیمارهای اعصاب و علل و انگیزه‌های آنها را بررسی و تحلیل می‌کند و به محرکات اصلی و اعماق ضمیر می‌پردازد، راهنمای شخصی می‌گردد که در این قرن آشوب زده و پرهیاهو دچار عدم تعادل جسمی و روحی شده‌اند و خواهان آنند تا بار دیگر آرامش و اعتدال خود را بدست آورند و بیماری‌های عصبی و عقده‌های خویش را سرکوب نمایند. مطالعات نشان داده که برخی از اختلالات روانی با خود نعمت‌ها و قابلیت‌های ذهنی را به ارمغان می‌آورند که هر انسانی آرزوی داشتن آنها را دارد و قابلیت‌های فراانسانی شناخته می‌شوند. در این کتاب به برخی بیماری‌های روانی اشاره دارد که همراه با خود قدرت‌های فرا‌انسانی خارق العاده‌ای را به ارمغان خواهند آورد.

نقد و نظر

در مقدمه کتاب بهتر بود تعریف و توضیح کلی در مورد روانشناسی، اهداف و شاخص‌های روانشناسی مطرح می‌شد. و مطالب مقدمه بهتر بود در قسمت پیشگفتار آورده شود. کیفیت چاپ کتاب مطلوب نبوده و کتاب بسیار قدیمی است چاپ اول آن به سال 1366 و نوبت چاپ دوم آن مربوط به سال 1368 می‌باشد و به دلیل کهنگی مطالب ضعف در محتوا دارد، از این رو طبیعی است که از تحولات و پیشرفت‌های علمی بی‌بهره باشد. با توجه به این که مطالب و یافته‌های آن قدیمی به نظر می‌رسد ولی می‌تواند به عنوان یک منبع مفید برای محققان حوزه روانشناسی به کار آید و به عنوان پایه‌ای در مباحث مطرح شده مورد استفاده قرار گیرد. البته با توجه به این که روانشناسی و علوم اعصاب در این مدت تکامل بیشتری یافته است اما به دلیل مباحث مطرح شده در این کتاب به دلیل ارزش نظری آن که نمایانگر نظریات نویسنده در حوزه روانکاوی و روانشناسی است و جنبه‌ پایه‌ای در حوزه روانشناسی دارد، لازم است نسخه‌ای جدید از کتاب (متن اصلی) تهیه گشته و یا در چاپ‌های دیگر مورد بازنگری ویرایشی قرار گیرد.

صحت و دقت متن ترجمه تحسین شدنی است؛ با این حال، به هنگام خواندن متن فارسی با ابهاماتی روبه‌رو می‌شویم که نیاز به مراجعه به متن اصلی دارد -که به دلیل فرانسوی بودن متن اصلی، امکان استفاده آن برای همگان فراهم نیست- از این رو ویراستاری ادبی جهت روانسازی متن توصیه می‌شود. به عنوان مثال در این جمله بهتر بود کلمه کور در مقابل کلمه مهربان به گونه‌ای دیگر ترجمه می‌شد.

«زندگی نه ظلم است و نه مظلوم و نه مهربان است و نه کور. این اوصاف را آدمی به زندگی بخشیده است. زندگی همینی است که هست»

کتاب فهرست مطالب ندارد. عدم فهرست مطالب باعث شده خواننده نتواند سریعا مطالب موجود در فصول کتاب را بازیابی کند و از این جهت خواننده دچار سردرگمی خواهد شد. تنها در موارد اندکی مترجم به توضیح در پاورقی می‌پردازد مثلا در صفحه 6. صورت خارجی واژه های تخصصی آوانویسی شده در پاورقی ذکر نشده است. مثلا در صفحه 30 اصطلاح فوبیا بیماری ترس و وحشت به صورت پاورقی "Phobia" آورده نشده است. یا در برخی صفحات صورت خارجی کلمات بجای اینکه در پاورقی آورده شود در داخل متن کنار کلمه مورد نظر آوانویسی شده به عنوان مثال در صفحه 181 نام «رودن» به صورت "Rodin" مقابل کلمه آوانویسی شده و به ترتیب در صفحات30، 209،111و... . در این کتاب استفاده و بهره‌گیری مترجم از توضیح و پاورقی برای شفاف‌سازی ذهن خواننده در مواردی که نیاز به توضیح است توصیه می‌شود.

با در نظر گرفتن اینکه کتاب دو جلدی بوده و کتاب حاضر جلد دوم است، در ترتیب فصول نظم منطقی دیده می‌شود. در انتهای برخی فصول نتیجه‌گیری آورده شده است و از این حیث بین فصول انسجام و یکدستی وجود ندارد.

طرح جلدهایی که از نظر موضوع خیلی صریح و مشخص گویای محتوا هستند اثربخشی زیادی در ذهن خواننده دارند از این رو جلد کتاب با محتوای اثر همخوانی زیادی ندارد. نیاز است تا استفاده از طرح جلد متناسب با اهداف و محتوای اثر صورت گیرد و نیز به دلیل اینکه کتاب ترجمه است در پشت جلد کتاب بهتر بود عنوان کتاب به فرانسوی (زبان اصلی) آورده می‌شد.

درباره کتاب

در کتاب نخست پیرداکو که تحت عنوان «خودشناسی-خودسازی» منتشر گردید. دیدگاه‌های بزرگان و پیشگامان روانشناسی و همچنین بیماریها و عوارض روانی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. اینک در مجلد دوم موضوعاتی چون بروز آشفتگی‌ها در حیات نفسانی و ایجاد امراض عصبی و روش‌های درمانی آنها و سرکوبی غرایز تند و لجام گسیخته از طریق تمرین‌های یوگا و آرام‌سازی جسم و جان و شخصیت‌شناسی و شیوه‌های درست تعلیم و تربیت تحلیل و تفسیر می‌گردند و در بخش پایانی کتاب اصطلاحات و لغات روانکاوی و روانشناسی به صورت واژه‌نامه عرضه می‌شود.

موضوع فصل اول جنون و روان‌پریشی می‌باشد. در اصطلاح روانپزشکی جنون معادل روانپریشی، بیماری وخیم روانی است که به واسطه آن جریان فکر، اندیشه، کردار، احساس و اعمال از راه صواب و عادی منحرف می‌شود نباید این دو کلمه در کنار هم قرار گرفته شوند (رحمدل، 1385). اما تمرکز اصلی بر روی بیماری نوروز[5] است علایم نوروز بحدی زیاد و متفاوت است که تنها می‌توان به وجوه مشترک آنها اشاره کرد. نوروز یا اختلال عصبی عارضه‌ای است بدون هیچ گونه علت مشهود آناتومی و جسمی و به عبارت دیگر عارضه‌ای است که تقریبا بدون آسیب عضوی می‌باشد و برای شناخت بیشتر از نیروهای ذاتی و قوای نهفته در اعماق ضمیر به اختصار به انواع بیماری‌های روانی اشاره می‌شود که نحوه درمان آنها مورد بحث قرار می‌گیرد تا اگر ضعف و خدشه‌ای در کار هریک از قوای نفسانی پدید آمد بتوان با به کارگیری روش‌های علمی با آنها به مقابله برخاست. بیماری نوروز مثل هر بیماری روانی می‌بایست تحت آزمایش‌های دقیق و کامل قرار گیرد و وضع محیط و ناسازگاری شخص بررسی شود. بندرت ممکن است که بیماری روانی بتواند شخصیت عمیق و اصیل فرد را دچار خفقان سازد.

فصل دوم به طب روان‌تنی اشاره دارد. روان تنی افکار و هیجان‌های آدمی نحوه واکنش‌دهی وی را تغییر می‌دهند. یکی از واکنش‌های بدنی انسان، بیماری است و ما معمولا از این مساله غافل هستیم که بیماری‌های جسمانی ممکن است تحت تاثیر افکار و احساسات قرار گیرند. شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد، مدت و شاید حتی وقوع این نوع بیماری‌ها می‌تواند تحت تاثیر حالت‌های روانی مبتلایان به آنها قرار گیرد. چنین اختلالی اختلال روان‌تنی نام دارد و به صورت اختلال بدنی که تحت تاثیر ذهن قرار دارد، یا در شدیدترین حالت، توسط ذهن ایجاد می‌شود، تعریف شده که در این کتاب به صورت کامل و گویا در مورد اختلال روان‌تنی توضیح داده نشده و مستقیما به طب روان‌تنی اشاره شده است.

در فصل سوم به شخصیت‌شناسی پرداخته شده است. قبل از هرچیز به این نکته مهم اشاره می‌کنیم که شخصیت آدمی  بسان هر خانه‌ای بر پی و شالوده‌ای بنا شده است که آنرا خلق و خو می‌نامند. خلق و خوی ما  اساس و پایه اعمال و رفتار روحی و جسمی ما را تشکیل می‌دهد. درکل شخصیت یعنی مجموعه‌ای از رفتار و شیوه‌های تفکر و هیجانی شخص در زندگی روزمره که با ویژگی‌های بی‌همتا بودن، ثبات (پایداری) و قابلیت پیش‌بینی مشخص می‌شود. اختلال شخصیت عبارت است از: «یک الگوی با دوام و پایدار از رفتار و تجربه درونی که به طور قابل ملاحظه‌ای با انتظاراتی که از شرایط فرهنگی فرد وجود دارد متفاوت باشد، فراگیر و غیرقابل انعطاف باشد، شروعش به دوران نوجوانی یا اوایل بلوغ برگردد، در طول زمان پایدار باشد و به ناراحتی یا آسیب‌دیدگی روحی منجر گردد.» به دلیل آن که این اختلالات، مزمن و فراگیر هستند. می‌توانند به اختلال جدّی در کار کرد و زندگی روزمره بیانجامند. اختلالات شخصیتی گروهی از حالات روانی می‌باشند كه بیماری نبوده، بلكه شیوه های رفتاری هستند.در این فصل به خلق و خوی افراد مختلف و انواع تیپ شخصیتی اشاره دارد تیپ تنفسی،تیپ عضلانی،تیپ خونسرد،تیپ مغزی و...

در فصل چهارم به تعلیم و تربیت پرداخته شده است. تعلیم و تربیت مبحثی به گستردگی جهان است که نه تنها زندگی خصوصی تمامی افراد بشر را در بر می‌گیرد بلکه شادی و شعف و شور و نشاط و غم و رنج ما را نیز از خود متاثر می‌سازد. كار و اشتغال، در زندگی نقشی اساسی و سازنده دارد و آثار تربيتی، روان‏شناختی، معنوی، اقتصادی و اجتماعی آن بر كسی پوشيده نيست. و اگر شغل مطابق آموزه‏های دينی و با رعايت حدود الهی و دستورات شرع مقدّس انجام شود، عبادت تلقّی شده، موجب كمال معنوی انسان می‌گردد و همچنين در پويايی شخصيت و اقتدار اجتماعی او، نقش قابل توجهی دارد. اشتغال منشأ آرامش روحی، اعتماد به نفس و عزّت نفس است و انسان را به شخصيتی متعادل، پويا و خلّاق مبدّل می‏كند. حرفه و شغل باعث قدرت اقتصادي بالا و در نتيجه، احترام اجتماعی می‏شود. نبود شغل و حرفه موجب فقر اقتصادی مي‏شود و فقر اقتصادی منشأ انحرافات اجتماعی، اخلاقی و خانوادگی می‌گردد.

تعلیم و تربیت خویش مقدم بر تعلیم و تربیت دیگران است.

تربیت مربی مقدم بر تربیت شاگرد است.

تعلیم و تربیت همکاری بشری است.

در فصل پنجم دوران بلوغ مورد بررسی قرار می‌گیرد. تغییرات جسمی در دوره بلوغ با وجود این که طبیعی و موقتی هستند و در مرحله‌ای تمام می‌شوند اما چون به قدر کافی سریع، ناگهانی و شدید هستند، سبب تغییر رفتار، نگرش و شخصیت نوجوان می‌شوند .از هیجانات و حالات عاطفی مختلفی که در این دوران بیشتر گریبانگیر انسان می‌شود: خشم، ترس، حسادت و عشق به خصوص در ارتباط با جنس مخالف است. تمایل به رفتارهای نامطلوب مثل سیگار کشیدن، دعوا کردن، خشونت یا گوشه‌گیری از ویژگی‌های رفتاری گروهی از نوجوانان در این دوران است. در این دوران، گاهی ممکن است دچار اختلالات و مشکلات خلقی مثل افسردگی،تمایل به انزوا و بی‌حوصلگی شوید که با یکسری اقدامات موثر و راه های منطقی می‌توان آنها را کنترل کرد .

در فصل ششم به نیروی جنسی پرداخته شده است. مساله غریزه جنسی و کشش‌ها و گرایش‌ها و عشق‌ها و اشتهاهای جنسی از پیچیدگی خاص خود برخوردار است. در این فصل به آموزش جنسی، شخصیت و نیروی جنسی، نقش مادر در تعلیم و تربیت و نقش پدر در امر تربیت پرداخته شده است. آموزش به خودی خود فاقد هر گونه ارزشی است. اگر تعلیم و تربیت نتواند مفهوم زندگی را یاد دهد، چون شاخ بی‌بر است. آدمی نباید به فکر آن باشد تا با آموزش و پژوهش به جاه و مقام برسد، بلکه منظور آن است که شخص از مقدورات و امکانات ذاتی خویش آگاه گردد و با شناختی که از خود پیدا می‌کند بتواند هماهنگی و وحدت لازم را در شخصیت خود به وجود آورد.

در فصل هفتم اراده بررسی می‌شود. اراده موهبتی عالی است که هر کس به گونه‌ای متفاوت از آن برخوردار می‌شود. فصل هشتم " به ورزش یوگا و حرکات و تمرینات یوگا می‌پردازد از این رو کتاب صرفا کتاب نظری نمی‌باشد و جنبه‌های کاربردی و عملی دارد. یوگا یکی از ورزش‌هایی که امروزه توجه بسیاری به آن می‌شود و در کتاب پیرداکو به آن توجه شده ورزش یوگا است. بسیاری از افراد که در طول روز فعالیت زیادی دارند از این ورزش برای بدست آوردن انرژی دوباره استفاده می‌کنند. یوگا باعث ایجاد آرامش روحی و جسمی می‌شود. یوگا یک نظام خودیاری فردی برای حفظ تندرستی و پیشرفت روحی معنوی است. یوگا درک عمومی انسان را وسعت می‌بخشد و شخص را از بینشی ژرف به ویژه در مسائل روزمره بهره‌مند می‌سازد. یوگا به ما کمک می‌کند تا بتوانیم شناخت درستی از خود داشته باشیم و به اکتشاف هر آنچه در ورای "ما"، آنهم مای کوچک مان، می‌گذرد ، نایل گردیم.

فصل نهم بشر طالب تغییر محیط زندگی خویش است. تغییر شرایط محیط فقط یک مفهوم می‌تواند داشته باشد و آن هم تغییر و تحولی است که در خودمان به وجود می‌آوریم. اعمال و رفتارمان هم در خودمان و هم در دیگران بازتاب پیدا می‌کند.به عینیت رسیدن یکی از والاترین هدفهای آدمی می‌باشد. بدون داشتن دیدی درست از آنچه در بیرون از ما می‌گذرد نخواهیم توانست حتی مسائل و مشکلات درونی خود را نیز حل نماییم و در نتیجه من وجودمان ناشکوفا باقی می‌ماند."

در فصل دهم واژگان روانشناسی به صورت کلی بیان شده با توجه به این که در زمینه روانشناسی بیشمار اصطلاحات علمی وجود دارد. در مجموع سعی شده اصطلاحات معمول در حوزه روانشناسی استفاده شود.

فارق از تحولات صورت گرفته در حوزه روانشناسی و علوم اعصاب مطالعه این کتاب به دلیل پرداخت زمینه‌ای به مباحث روانشناسی و ارائه راهکارهای پیشگیرانه، ارزشمند بوده و باعث می‌شود واژه‌هایی مانند اختلالات روانی، بیماری‌های روانی، روان‌پریشی و... را درست و دقیق به کار ببریم. هر نوع درمان روانی، چه ساده چه پیچیده، باید جنبه‌های انسانی قضیه را مد نظر داشه باشد و شخصیت کامل بیمار را مورد توجه قرار دهد. جهان کنونی می‌بایست راه رسم مشاهده عینی را بخوبی فراگیرد و هرکس بجای اینکه بپندارد از آگاهی و شناخت کامل برخوردار است به فراگیری بپردازد و در نهایت روانشناسی دانشی فراگیر شود تا هر کس بتواند از اعماق وجود و باطن خویش باخبر گردد و به ناتوانی‌های خود پی ببرد و استعدادهای ذاتی خویش را کشف نماید.

این اثر به طور کلی خوب و ارزنده بوده و دارای امتیازات بسیاری است اما کاستی هایی نیز از لحاظ شکلی و از لحاظ محتوایی ذکر شده که شایسته است این موارد مورد توجه و اصلاح قرار گیرد.

سخن پایانی

زندگی به پیش می‌رود و تحول و دگرگونی بطئی و کند  آن به سان چرخ آسیاب است و انسان می‌بایست از چنان شایستگی و قدرتی برخوردار باشد که بتواند در فرصت مناسب بر آن سوار شود و حوادث نامطلوب را از سر بگذراند و از موقعیت‌های بدست آمده نهایت استفاده را ببرد. همه ما به دنبال داشتن یک زندگی بهتر با ایده‌آل‌های خود هستیم. عواملی مانند شادی، خوشبختی و رضایت از زندگی، موفقیت، سلامت روحی و روانی، ثروت مالی، جایگاه اجتماعی مناسب و مانند اینها از جمله مواردی هستند که بسیاری از افراد به دنبال آن هستند. علم روانشناسی موثرترین ابزار برای رسیدن به اهداف تعیین شده است. روانشناسی می‌تواند روی افکار، احساسات و رفتارهای شما اثر بگذارد اما این تاثیرات می‌تواند خیلی بیشتر از آنچه فکرش را بکنید، قدرتمند و گسترده باشد که همواره برای بهبود سلامت روحی، کمک به بیمار در غلبه بر استرس و افزایش سلامت عمومی به کار می‌رود. پایان یک کتاب روانشناسی و دست مایه‌ای از خلق و خو و نفسانیات آدمی که آن را نهایتی نیست. از اینروست که آرزو می‌کنم این پایان آغاز راه باشد...کتاب‌های روانشناسی همواره از کتاب‌های محبوب در میان افراد جامعه به شمار می آیند تا جایی که در هر کتابفروشی بخش قابل توجهی به کتاب‌های روانشناسی اختصاص داده می‌شود. برخی از کتاب‌های روانشناسی معروف سبب ایجاد تحول در افراد شده‌اند کتبی که در همه افراد چه افراد شاخص و چه عوام توانسته‌اند الهام‌بخشی زمینه‌ساز تغییرات مثبتی گردند و نهایتا آنها را در پیشبرد اهدافشان یاری کند.

برای مطالعه کتاب‌های روانشناسی در اینجا به معرفی تعدادی از آثار ترجمه شده از مترجم می‌پردازیم:

1-     تقویت حافظه از آلبرت مورسل

2-     قدرت فکر از ژوزف مورفی

3-     هوش اجتماعی از دانیل گلمن

4-     قدرت پول از ژورف مورفی

5-     ذهن زیبا از ژوزف مورفی

6-     کودک درون و چراغ جادو از مارک ویکتور هنسن، جک کانفیلد

7-     کاربرد هوش و فکر از ژوزف مورفی

8-     قدرت اعتماد به نفس از گرنویل کلایزر

9-     سه کلام جادویی از یوئیل استانلی آندرسن

 

منابع:

1.      رحمدل،منصور(1384)، بیماری‌های روانی و بار اثبات در سیستم عدالت کیفری ایران. حقوق خصوصی، 3 (9)، 534.

2.      وبسایت ویکی پدیا. Pierre Daco. بازیابی شده در 10 دی 1397، از https://fr.wikipedia.org/wiki/Pierre_Daco

3.      وبسایت نمناک. بی‌حوصلگی وکسالت را چگونه درمان کنیم. بازیابی شده در 10 دی 1397، از  لینک



[1] Charles Baudouin

[2] Carl Gustav Jung

[3] L’Institut international de psychagogie ET de psychothérapie (devenu Institut international de psychanalyse et de psychothérapie Charles Baudouin) et de la Fondation internationale de psychologie analytique.

[4] Che cos'è la psicologia. I meccanismi nascosti dell'anima umana        

[5] Nevrose

 

 

مشخصات کتاب:

پیر داکو/ روانشناسی تربیتی: راه خوب زیستن. مترجم هوشیار رزم‌آزما. تهران: آرمان، 1368. (چاپ دوم)

درباره نویسنده این متن:

سارا مومنی، متولد تیرماه سال 71، و ساکن شهرکرد «بام ایران» هستم. کارشناس علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه الزهرا و کارشناس ارشد مدیریت اطلاعات دانشگاه شهید بهشتی تهران.

وقتی 14.15 سالم بود میدونستم چی می‌خوام. همه چیز خوب پیش میرفت، عاشق مدرسه ادامه تحصیل بودم اما وقتی بزرگ‌تر شدم علایقم رشد کرد. فقط درس خوندن تنها هدفم نبود و لذت زندگی را فقط تو مدرسه و درس خوندن نمی‌دیدم. با این همه همیشه شاگرد ممتاز بودم. میتونم بگم از دوران ابتدایی تا دوران دبیرستان همیشه به عنوان شاگرد اول، نفر اولی بودم که بهترین جایزه مدرسه رو می‌گرفت. الان لیسانس کتابداری و اطلاع‌رسانی دارم و در مقطع ارشد همین رشته مشغول به تحصیلم. همیشه با هنر زندگی کردم، از دوران ابتدایی به هنر علاقه داشتم و کارهای هنری متناسب با سن خودم انجام می‌دادم. همیشه سعی می‌کردم توی مدرسه بهترین طراحی‌ها، نشریه‌ها، کار دستی‌ها متعلق به من باشد. به رشته معرق کاری، عکاسی، خطاطی، موسیقی و طراحی هم علاقه دارم و کم و بیش انجام میدهم .کارهای کامپیوتری کار با نرم افزار فتوشاپ و... را هم دوست دارم. با اولین کتاب خارج از درسی که آشنایی پیدا کردم کتاب دیوان حافظ بود که همیشه پدرم میخواند ولی در خودم ربطی به شعر نمیدیدم، بخاطر همین علاقه‌ای نداشتم اما بعدا که مفهوم شعرها رو میفهمیدم بیشتر دوستش داشتم. نمیگویم عاشق کتابم ولی کم و بیش کتاب میخونم و از خوندنش لذت میبرم بیشتر ترجیح میدهم کتاب‌های روانشناسی و هنر و شعر بخونم. اوایل به کتاب‌های رمان ایرانی علاقه داشتم ولی الان بیشتر کتاب‌های رمان خارجی را دوست دارم. کتابی که خدمت شما معرفی شد، کتابی بود امانت گرفته شده از یکی از اساتید بزرگوارم که این انگیزه را ایجاد کردند کتاب راه خوب زیستن را بخونم و شما را هم به خوندن کتابهای روانشناسی ترغیب کنم.

کتابخوان
|
United Kingdom
|
1397/11/21 - 23:36
0
1
سلام
خوشحال شدم در این رمان زدگی مردم ما که همگی به دنبال خواندن رمان هایی بعضا کاملا بی محتوا هستند، کتابی پژوهشی معرفی شد.
سمیره ثابت
|
United Kingdom
|
1397/11/11 - 22:11
0
0
قلم خوبی دارید، بیشتر بنویسید. بگذارید بیشتر از روحیه هنری شما بهره مند شویم.
آیدین مسرور
|
United States
|
1397/11/04 - 22:52
0
0
روزگار به کامتان باشد
خلاصه ای جامع بود، به حق که کتابدار هستید. من چند سال پیش به دنبال نسخه اصلی این کتاب بودم، ولی هر چه گشتم متوجه نشدم عنوان کتاب در زبان اصلی چه بوده است، ذکر عنوان اصلی کتاب کار خوبی بود. جالب است باز به دنبال منبع اصلی کتاب بودم که عکس جلد این کتاب را دیدم و این مقاله را خواندم. به نظرم که بار اول به این سایت سر می زنم، لیزنا سایت خوبی جالبی است.
رسول نورپور
|
Germany
|
1397/11/02 - 13:15
0
0
با سلام
مطالب راجع به کتاب خیلی جامع و مفید بودند.
جایی اشاره نمودید که نویسنده کتاب در سال 1992 درگذشته و در نقد کتاب اشاره کردید که مطالب تا حدودی قدیمی است و نیاز به روزآمدشدن دارد.
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: