کد خبر: 31566
تاریخ انتشار: دوشنبه, 22 آبان 1396 - 10:02

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

ستاد خبری ۲۵

هفته کتاب 25/ همایون امیرزاده

هدف از برگزاری هفته کتاب حل تمام مشکلات نشر کشور نیست

منبع : لیزنا
مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: هفته کتاب به منظور رفع تمام مشکلات حوزه نشر کشور برپا نمی‌شود و درصورت تبلیغ مناسب اهمیت خواندن  و ضرورت مطالعه مستمر در جامعه موفق خواهد بود.
هدف از برگزاری هفته کتاب حل تمام مشکلات نشر کشور نیست

همایون امیرزاده، مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و عضو شورای سیاست‌گذاری هفته کتاب در گفت و گو با خبرنگار لیزنا (ستاد خبری بیست و پنجمین دوره هفته کتاب ایران)، عنوان کرد: اگر به مولفه‌های اثرگذار در علت برگزاری هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران دقت داشته باشیم، ایجاد شوق خواندن، شادابی و نشاطی که درخصوص فعالیت‌های حوزه کتاب و کتابخوانی شکل می‌گیرد به عنوان یک هدف در اجرای این هفته مدنظر قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: طبیعتا اگر در سال زمانی را به موضوع خواندن اختصاص دهیم و این امر بتواند ضمن مورد توجه قرار گرفتن با مصادیق بالا در جامعه، به یک گفتمان رایج فرهنگی تبدیل شود و همچنین با استفاده از امکانات بخش‌های مختلف درباره نیاز به خواندن، تکرار شود طبیعتا می‌تواند در جلوگیری از کتاب گریزی موثر باشد.

امیرزاده با بیان اینکه تقویت احساس نیاز جامعه به خواندن، مهمترین موضوعی است که می‌تواند در این هفته مورد توجه قرار گیرد، اظهار داشت: هدف برگزاری هفته کتاب حل تمام مشکلات نشر کشور نیست، طبیعتا هفته کتاب با اهداف خود نمی‌تواند در بحث پرکردن خلا شبکه توزیع یا سایر زیرساخت‌های نشر کشور آنچنان موثر باشد اما می‌تواند به عنوان یک اقدام انگیزشی فضای عمومی کشور را متوجه نارسایی‌ها، خلاها، ضعف‌ها و قوت‌های حوزه نشر کشور کند.

هفته کتاب با تبلیغ مناسب ضرورت مطالعه مستمر به موفقیت خود می‌رسد

مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر لزوم به رسمیت شناختن فرآیند تولید، انتشار و خواندن کتاب بیان کرد: اگر هفته کتاب بتواند آخرین فرآیند یعنی اهمیت خواندن کتاب، ضرورت مطالعه مستمر و اثرگذار را در جامعه تبلیغ کند، آنگاه به موفقیت‌های مد نظر خود دست یافته است.

وی ادامه داد: البته از زمان آغاز هفته کتاب مدت زیای سپری می‌شود، لذا باید ضرورت بازنگری در آیین‌نامه هفته کتاب و توجه به دگرگونی‌ها و تغییرات پرسرعت نشر و میزان مطالعه در فضای مجازی هفته کتاب مورد توجه قرار گیرد.

امیرزاده درباره قاچاق کتاب و برنامه‌ها برای جلوگیری از این پدیده گفت: تجربه خوبی در بحث مقابله یا صیانت از آثار سینمایی در کشور داشتیم و این تجربه خوب می‌تواند به حوزه نشر هم انتقال پیدا کند. پرداختن به ضرورت این موضوع در جامعه و فرهنگسازی این مهم که تولیدات فکری و معنوی افراد باید مورد حرمت قرار گیرند و صیانت شوند، نیازمند عزم همگانی است.

وی عنوان کرد: اگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان بخش حاکمیتی، نهادها و سازمان‌های نظارتی، فعالان و کاربران پرتعداد و متنوع حوزه نشر از مولفان، مصنفان، ناشران، مترجمان گرفته تا مصرف کنندگان و غیره به یک فهم و درک مشترکی برای مراقبت از آثار تولیدی حاصل فکر و اندیشه نائل شوند، 90 درصد از مشکلات رفع خواهند شد.

عرضه تولیدات غیراصلی باید زشت پنداشته شود

عضو شورای سیاست‌گذاری هفته کتاب اظهار داشت: طبیعتا اگر مصرف کنندگان دست رد به سینه آثار تقلبی و جعلی زنند، جاعلان و سارقان آثار فکری در حوزه نشر ناگزیر به تغییر رویه می‌شوند، اگر صیانت از فکر و اندیشه مولفان و ناشران اصلی کتاب برای خریداران کتاب اهمیت داشته باشد، درصورتی که کتاب با قیمت ارزان‌تری هم به دستشان برسد بازهم فضایی برای عرض اندام جاعلان و سارقان نمی‌گذارند.

وی با اشاره به نقش نظارت‌های درون صنفی گفت: صنف با داشتن مجموعه نظارت‌هایی در اجزا و بدنه خود، می‌تواند از نظارت‌های دولتی اثرگذاری قوی‌تری را داشته باشد. زشت پنداشتن عرضه تولیدات غیراصلی، نظارت‌های حاکمیتی و صنفی و همچنین نگاه توام با ارزش‌گذاری مخاطبان به تولیدات اصلی از جمله مولفه‌هایی هستند که می‌توانند فضا را در این زمینه بر سوءاستفاده کنندگان ببندند.

 

همایون امیرزاده یادآور شد: طی تفاهم‌های به عمل آمده در همین رابطه کارگروه ویژه‌ای با حمایت همه جانبه معاونت فرهنگی در درون صنف شکل گرفته است و از این پس انتظار می‌رود که این کارگروه با پشتوانه‌های خوب در اختیار نقش مهمتری را ایفا کند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: