کد خبر: 28490
تاریخ انتشار: یکشنبه, 17 ارديبهشت 1396 - 14:58

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

جذب بیش از 224 هزار منبع درکتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی

منبع : لیزنا
 سال گذشته، افزون بر 224 هزار نسخه منابع چاپی و دیداری-شنیداری از طريق اهدا و خريداري جذب کتابخانة مرکزي آستان قدس رضوی شده است
جذب بیش از 224 هزار منبع درکتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی

به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام  روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان‌ قدس ‌رضوی، رئیس ادارۀ خدمات کتابداری این سازمان اعلام کرد: در سال 1395 بیش از 224 هزار نسخه منابع چاپی و دیداری– شنیداری از طريق اهدا و خريداري به منابع سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی افزوده شده است.

عيسي اختری طوسی با بيان اينکه يکي از وظايف ادارة خدمات کتابداري، ثبت، سازماندهی،آماده سازی وتحويل منابع چاپي و شنيداري-ديداري به بخش‌ها و کتابخانه های مختلف سازمان است، توضيح داد: سال گذشته حدود 152 هزار و 700 نسخه کتاب، تحويل تالارها و کتابخانه‌هاي وابسته و تخصصی سازمان شده که از اين ميان، بيش از 90 هزار و 700 نسخه به کتابخانة مرکزي، افزون بر 13 هزار نسخه به کتابخانه‌‌هاي تخصصي، بالغ بر 23 هزار و 500 نسخه به کتابخانه‌هاي وابسته در مشهد، و بيش از 16 هزار و 500 نسخه به کتابخانه‌هاي وابسته به آستان قدس رضوي در سراسر کشور تحويل داده شده است.

وي ادامه داد: همچنين بيش از 8 هزار و 500 حلقه منابع شنيداري-ديداري به تالارها و کتابخانه‌هاي وابسته و تخصصی آستان قدس رضوي تحويل داده شده که از اين ميان، حدود 4 هزار و500 حلقه به کتابخانة مرکزي، يکصد حلقه به کتابخانه‌هاي تخصصي، بيش از 2 هزار حلقه به کتابخانه‌هاي وابسته در مشهد، و حدود 2 هزار حلقه در کتابخانه‌هاي وابسته در سراسر کشور توزيع شده است.

رئیس ادارۀ خدمات کتابداری آستان قدس رضوي، با بيان اين که در سال 95، بيش از 100 هزار نسخه کتاب فارسی، عربی و لاتین و منابع دیداری- شنیداری خريداري شده، تصريح کرد: علاوه بر اين، بالغ بر 124 هزار نسخه کتب فارسي، عربي و لاتين توسط افراد حقيقي و حقوقي و سازمان‌ها، به سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوي اهدا گرديد که از اين تعداد، بيش از 74 هزار نسخه از کتب در دفاتر سازمان ثبت گرديده و درصدي از آنها که مازاد بر نياز سازمان بوده، از طريق مکاتبات و به واسطة کتابخانة سيار در اختيار مؤسسات فرهنگي قرار گرفته است.

وی در پايان خاطرنشان کرد: به طور کلي در سال 95، بيش از 195 هزار نسخه از منابع جديد، در سامانه‌هاي جستجو و سپس ورود اطلاعات شده و در دفاتر سازمان ثبت گرديده است که بيش از 165 هزار و 500 نسخه منابع فارسي، حدود 17 هزار نسخه منابع عربي، حدود 3 هزار نسخه لاتین و ساير زبان‌ها، بيش از 10 هزار و 300 حلقه منابع سمعي و بصري و حدود 300 نقشه جهت تالار جغرافيا بوده است.

گفتنی است کتابخانۀ مرکزی آستان ‌قدس رضوی، با زیربنای بیش از 28 هزار و 800 مترمربع فضای فرهنگی و مطالعاتی و بیش از50 کتابخانۀ وابسته و تخصصی در سراسر کشور، بیشترین اعضای کتابخانه‌ای را در سطح کشور به خود اختصاص داده است و با ده قرن سابقه، یکی از قطب‌های مطالعاتی و فرهنگی منطقه به شمار می‌رود.

 

 

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: