کد خبر: 28836
تاریخ انتشار: شنبه, 20 خرداد 1396 - 11:47

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

با راه‌اندازی امکان رف‌خوانی در سامانه مدیریت کتابخانه؛

برگزاری کارگاه «آشنایی با فرایند رف‌خوانی در نرم‌افزار سامان» در تبریز

منبع : لیزنا
کارگاه آموزشی «آشنایی با فرایند رف‌خوانی در نرم‌افزار سامان» با حضور مسئولین کتابخانه‌های شهرستان تبریز برگزار شد.
برگزاری کارگاه «آشنایی با فرایند رف‌خوانی در نرم‌افزار سامان» در تبریز

 به گزارش لیزنا، براساس اعلام روابط عمومی کتابخانه‌های عمومی آذربایجان شرقی، کارگاه آموزشی «آشنایی با فرایند رف خوانی در نرم‌افزار سامان» با حضور مسئولین کتابخانه‌های شهرستان تبریز، کتابداران کتابخانه مرکزی تبریز و فهرست نویسان ارشد استان در تالار نخجوانی کتابخانه مرکزی تبریز برگزار شد.

در ابتدای جلسه، معاون امور توسعه کتابخانه‌ها و مشارکت‌های اداره کل ضمن یادآوری اهمیت رف خوانی در مجموعه کتابخانه گفت: حدود ۵ سال است که رف‌خوانی در کتابخانه‌ها انجام نشده است بنابراین بر اساس تصمیم صورت گرفته در اداره کل توسعه امور کتابخانه‌ها و مشارکت‌های نهاد و باهدف به‌روزرسانی آمار موجود در نرم‌افزار سامان اعم از موجودی منابع، مفقودی‌ها، وجین شده‌ها، ‌برنگشته‌ها و... رف خوانی انجام خواهد گرفت.

وی ویژگی این دوره از رف خوانی را انجام الکترونیکی آن دانست و گفت: فرایند که پیش‌ازاین به‌صورت دستی انجام می‌شد اما در این دوره با کاهش دخالت نیروی انسانی و افزایش سرعت و دقت، میزان خطا را کاهش و امکان گزارش‌گیری را برای رفع نیازهای مدیریتی فراهم خواهد کرد.

در ادامه، کارشناس امور کتابخانه‌های اداره کل و نماینده استان در دوره «آشنایی با فرایند رف‌خوانی در نرم‌افزار سامان» برگزارشده توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، با ارائه توضیحاتی به‌صورت تصویری و گام‌به‌گام حاضرین در جلسه را با روند رف خوانی الکترونیکی در بستر نرم‌افزار سامان آشنا کرد.

در پایان، کارشناس منابع اداره کل گفت: به‌موازات عملیات رف خوانی فرایند وجین منابع نیز به اجرا درمی‌آید و طی آن برای بهره‌برداری و بهینه‌سازی مخازن کتاب در کتابخانه‌های عمومی استان کتاب‌های فرسوده، تکراری و بدون مخاطب شناسایی و جمع‌آوری می‌شود.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: