کد خبر: 31748
تاریخ انتشار: دوشنبه, 29 آبان 1396 - 10:17

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

آیین بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار در اصفهان برگزار شد

منبع : لیزنا
 آیین بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار در اصفهان همراه با تجلیل از خانواده شهید مدافع حرم محسن حججی در مجتمع فرهنگی هنری استاد فرشچیان برگزار شد.
آیین بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار در اصفهان برگزار شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان، آیین بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار در اصفهان با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همراه با تجلیل از خانواده شهید مدافع حرم محسن حججی  در مجتمع فرهنگی هنری استاد فرشچیان برگزار و در این مراسم از ۱۴ کتابدار نمونه نهادی و ۱ کتابخانه نمونه مشارکتی تقدیر شد.

امیر هلاکویی در آیین بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار اظهار داشت: ۱۸۰ باب کتابخانه نهادی ۱۲ کتابخانه مشارکتی و در مجموع ۱۹۶ کتابخانه عمومی در سطح استان فعال هستند که از این جهت رتبه خوبی در کشور داریم.

هلاکویی اضافه کرد: ۲۰ پروژه احداث کتابخانه جدید با پیشرفت ۷۰ درصدی داریم که در صورت تأمین اعتبارات ۱۰ کتابخانه تا پایان سال افتتاح می‌شود؛ ۸ باب در یک سال گذشته افتتاح شده و ۲ کتابخانه با تعمیرات بازگشایی شده است.

هلاکویی با اشاره به راه اندازی بخش کودک در تمامی کتابخانه‌های عمومی استان تصریح کرد: با برگزاری ۳ هزار و ۵۰۰ برنامه فرهنگی در نیمه اول سال ۹۶ شاهد رشد ۲۰ برابری برنامه‌ها بودیم، همچنین در جشنواره کتابخوانی رضوی در سال گذشته ۱۲ هزار نفر و در سال۹۶ بیش از ۲۵ هزار شرکت کننده حضور داشتند.

وی با اشاره به حضور ارزشمند و پربرکت خانواده شهید حججی در این آیین و تقدیر از این شهید به عنوان فعال حوزه کتاب و کتاب‌خوانی گفت:  یکی از کتابخانه‌های در حال ساخت نجف‌آباد به یاد شهید محسن حججی نام‌گذاری خواهد شد.

حجت‌الاسلام محمدعلی انصاری نیز در این آیین ضمن گرامیداشت هفته کتاب و روز حماسه و ایثار اصفهان اظهار کرد: ارزش کتاب به قرن‌های گذشته بازمی‌گردد، از همان زمانی که انسان فهمید باید تفکراتش را ثبت کند، در برهه‌ای از زمان بر پوست حیوانات و زمانی هم بر لوح گِلی.

وی افزود: ارزش کتاب تا امروز ادامه داشته و صنعت چاپ آن را فراگیر کرده است، دین اسلام که کامل‌ترین دین و اتمام رسالت انبیاست، ارزش بسیاری بر کتاب قائل شده، نخستین آیه با «بخوان» بر پیامبر نازل شد و در آیاتی دیگر به قلم قسم یاد می‌کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت: برای تولید یک کتاب و رساندن آن به دست خواهانش، سیر طولانی پرمشقتی باید طی شود، محوری‌ترین نکته مؤلف و خالق اثر است، اوست که فکر و ذوقش را به وسیله قلم به رشته تحریر در می‌آورد.

وی یادآور شد: گاهی کتاب تألیف و نشر خوبی دارد اما توزیع آن مشکل دارد، برخی کتاب‌ها سال‌ها در انبار می‌ماند این موضوع نشان دهنده نقش مجموعه توزیع کتاب است؛ همه نمی‌توانند کتاب بخرند به دلایل مختلف پس دایر کردن کتابخانه اهمیت پیدا می‌کند.

انصاری با اشاره به مؤلفه‌های فرهنگی در هر جامعه عنوان داشت: کتابخانه‌ها در برآورده کردن نیاز فکری جامعه تأثیر به سزایی دارد، اگر بخواهیم یک مجموعه‌ای را از جهت فرهنگی بررسی کنیم یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها کتابخانه‌ها و کتاب‌خوان‌هاست.

گفتنی است در این مراسم که با شعرخوانی «علی فردوسی» و ذکر مصیبت اهل بیت (علیهم السلام) توسط «محمد ربانی» همراه بود، از خانواده شهید محسن حججی تجلیل و لوح تقدیر «علیرضا مختارپور» دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به ایشان اهدا شد.

 

همچنین در این مراسم «بهنوش اخلاصی» مسئول کتابخانه عمومی بهارستان، «ناصر میرزایی» کتابدار کتابخانه فردوسی علویجه، «مریم هاشمیان»  کتابدار کتابخانه عمومی الغدیر خمینی شهر، «منیژه احمدی»  مسئول کتابخانه عمومی مطهری فولادشهر، «زهره عابدزاده انارکی»  مسئول کتابخانه عمومی مولی الموحدین(ع) خورزوق، «فاطمه سادات هاشمی علی‌آبادی»  مسئول کتابخانه عمومی علوی کاشان، «سیما شفیعی» کتابدار کتابخانه عمومی کوثر دولت اباد، «اعظم توکلی» کتابدار کتابخانه عمومی مطهری فولادشهر، «مهدیه زرکار» کتابدار کتابخانه عمومی قمصر، «مرضیه باقری» کتابدار کتابخانه عمومی مطهری فولادشهر، «محدثه دهناری» مسئول کتابخانه عمومی المهدی(عج) مشکات، «محبوبه داودی زواره» کتابدار کتابخانه عمومی مجمر زواره ای، «نرگس حسین زاده»  کتابدار کتابخانه عمومی اندیشه دستگرد و «زهرا جعفری»  کتابدار کتابخانه عمومی مولی الموحدین(ع) خورزوق به عنوان کتابدار نمونه، کتابخانه مشارکتی شهید اسماعیل اکبری برآن جنوبی به عنوان کتابخانه مشارکتی نمونه و ۶ کتابخوان نمونه در رده‌های سنی مختلف معرفی و تقدیر شدند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: