کد خبر: 33726
تاریخ انتشار: سه شنبه, 22 اسفند 1396 - 08:37

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

برگزاری بیستمین نشست ادبی خوانش متون کهن در کتابخانه آستان قدس رضوی

منبع : لیزنا
بیستمین نشست ادبی خوانش متون کهن کتابخانۀ مرکزی آستان‌قدس‌رضوی، با خوانش و تفسیر حکایتی از دفتر اول مثنوی معنوی برگزار شد.
برگزاری بیستمین نشست ادبی خوانش متون کهن در کتابخانه آستان قدس رضوی

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان‌قدس‌رضوی، بیستمین نشست ادبی خوانش متون کهن به همت کتابخانۀ مرکزی آستان‌قدس‌رضوی و با حضور جمعی از شاعران و ادب دوستان از شیراز، تهران، یزد و مشهد در سالن همایش‌های مرکز اسناد آستان‌قدس‌رضوی برگزار شد. در این نشست که به خوانش و تفسیر حکایت «خدو انداختن خصم در روی امیرالمؤمنین علی کرم‌الله‌وجهه و  انداختن امیرالمؤمنین علی(ع) شمشیر از دست» از دفتر اول مثنوی معنوی پرداخته شد. محمدهادی زاهدی؛ نویسنده، شاعر و رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان‌قدس‌رضوی، و همچنین دکتر مهدی صحافیان؛ استاد ادبیات فارسی و مولوی‌پژوه به تفسیر اشعار قرائت شده پرداختند.

زاهدی در ابتدای این نشست با بیان اینکه برای خوانش متون کهن نباید به یک متن اکتفا کرد، در ارتباط با عظمت مثنوی گفت: دربارۀ مثنوی شرح‌های فراوانی نوشته شده است و برخی عمرشان را صرف فهمیدن و فهماندن آن کردند. وی همچنین در شرح بخشی از ابیات مثنوی بیان کرد: برخی ابیات مثنوی چنان با آیات قرآن کریم آمیخته است، که برای تفسیر آنان باید قرآن را تفسیر کنیم. وی افزود: ما در ادبیات فارسی جواهر کم نداریم و بهتر است در سال جدید به سراغ دیگر گنجینه‌های ادب فارسی نیز برویم.

صحافیان نیز چندوجهی و تمثیلی بودن اشعار مولوی را از ویژگی‌های شعر او دانست و گفت: باقی ماندن در تمثیل، خطا در شناختِ مولانا را در پی دارد. همچنین در این نشست به رسم این جلسه، کمال‌پور؛ کارشناس کتابخانۀ تخصصی ادبیات آستان‌قدس رضوی به معرفی یک کتاب دربارۀ مثنوی پرداخت. «سیصد وشصت‌وپنج روز در صحبت مولانا» از دکتر حسین الهی قمشه‌ای کتابی بود که وی مطالعۀ آن را برای آشنایی بیشتر با مولوی و مثنوی توصیه کرد.

گفتنی است که محمدرضا انتظار بقیه‌الله؛ رئیس کتابخانه و موزۀ وزیری یزد با قدیمی‌ترین انجمن ادبی در ایران و حفیظ‌الله جلالی چالشتری؛ شاعر و مؤلف چندین اثر، از حاضرین در این نشست بودند که به مثنوی‌خوانی پرداختنند. 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: