کد خبر: 34873
تاریخ انتشار: یکشنبه, 13 خرداد 1397 - 09:04

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

وجود دو هزار و 500 نسخه خطی و چاپ سنگی با موضوع امام علی‌ در کتابخانه آستان قدس رضوی

منبع : لیزنا
 بیش از دو هزار و 500 نسخه خطی، چاپ سنگی و دیجیتالی با موضوع حضرت علی‌(ع) در گنجینه کتب خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی موجود است که قدمت برخی نسخه‌ها به قرن هشتم می‌رسد.
وجود دو هزار و 500 نسخه خطی و چاپ سنگی با موضوع امام علی‌ در کتابخانه آستان قدس رضوی

به گزارش  لیزنا بر اساس اعلام روابط ‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، کارشناس مسئول ادارۀ مخطوطات این سازمان از وجود افزون بر دو هزار و 500 نسخه خطی، چاپ سنگی و دیجیتالی با موضوع حضرت علی‌(ع) شامل گفتارهای حضرت، احادیث، فضائل، اثبات خلافت و... در گنجینه کتب خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی خبر داد و گفت: در این میان، بیش از 600 نسخه خطی، حدود دو هزار نسخه چاپ سنگی و 17 نسخه دیجیتالی است که این تعداد، بجز نسخه‌های متعدد نهج‌البلاغه و مصاحف شریف منسوب به دستخط مبارک حضرت است. به علاوه حدود هشت هزار منبع چاپی نیز در موضوع مورد نظر در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی موجود است.

سید محمدرضا فاضل هاشمی در این بین، از دو نسخه به کتابت قرن هشتم یاد کرد و گفت: «کشف الغمه فی معرفه الأئمه» از علی بن عیسی اربلی در قرن هفتم تألیف و در 784 قمری کتابت گردیده و «تنزیه‌الأنبیاء و الأئمه» از علی بن حسین علم‌الهدی از علمای قرن پنجم با موضوع کلام در سال 787 قمری کتابت شده است.

وی به نسخه‌ای با موضوع اثبات خلافت حضرت علی(ع) اشاره کرد و ادامه داد: احتجاج شیخ طبرسی از احمدبن علی طبرسی در قرن ششتم تألیف و در قرن یازدهم کتابت شده است.

فاضل هاشمی افزود: «احادیث قدسیه» که روایت عبدالله بن عباس از حضرت امیرالمؤمنین(ع) است، در سال 1345 قمری به دست نادرشاه افشار وقف آستان قدس شده و نسخه دیگر با عنوان «مصباح‌الأنظار» با موضوع کلمات قصار حضرت علی(ع) قبل از قرن دهم کتابت شده و وقفی شیر احمد تونی است.

وی به دو نسخه به کتابت قرن یازدهم اشاره و اضافه کرد: «غررالحکم و دررالکلم» (به معنای اندرزهای برتر و سخنان چون دُر) تألیف عبدالواحدبن محمد آمدی، گفتارهای حضرت علی(ع) است که به شیوه الفبایی چیدمان شده و در سال 1021 هجری قمری در نجف اشرف کتابت و توسط میرزارضا نائینی وقف آستان قدس شده است. «مشارق انوار یقین» تألیف رجب بن محمد حافظ برسی، نسخه دیگر است که تألیف آن به قرن هشتم برمی‌گردد.

کارشناس ادارۀ مخطوطات تصریح کرد: «تعیین المخالفین لأمیرالمؤمنین» تألیف محقق کرکی از علمای قرن دهم که در قرن سیزدهم کتابت شده و «فصول المهمه فی معرفه الأئمه» تألیف ابن صباغ در قرن نهم، از دیگر نسخه‌های ارزشمند آستان قدس رضویست.

فاضل هاشمی در پایان، به سه نسخه دیجیتالی اشاره و بیان کرد: «چهل کلمه» یا «چهل سوره از تورات» با موضوع احادیث روایت‌شده از حضرت علی(ع) که در قرن یازدهم کتابت شده، «نثر اللآلی» از شیخ طبرسی که سخنان قصار حضرت را جمع‌آوری نموده و ترجمه دعای مصباح و دعای کمیل ترجمۀ مدرس چهاردهی از علمای قرن سیزدهم که در کربلا کتابت شده، از دیگر نسخ موجود در گنجینه کتب خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضویست.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: