کد خبر: 38605
تاریخ انتشار: یکشنبه, 14 بهمن 1397 - 10:02

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

نمایشگاه تمبر، سکه و اسکناس چهل فجر انقلاب در موزۀ آستان قدس رضوی

منبع : روابط ‌عمومی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان ‌قدس‌ رضوی
به مناسبت آغاز چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، نمایشگاهی از تمبرها و اسکناس‌های چاپ‌شده و سکه‌های ضرب‌شده در طول چهل سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در موزۀ آستان قدس رضوی برگزارشده است.
نمایشگاه تمبر، سکه و اسکناس چهل فجر انقلاب در موزۀ آستان قدس رضوی

به گزارش لیزنا، مسئول گنجینۀ تمبر، سکه و اسکناس موزۀ مرکزی آستان قدس رضوی، از نمایش مجموعه‌ای از تمبر، پاکت‌های مهر روز، اسکناس‌های چاپ‌شده و سکه‌های ضرب‌شده در طول چهل سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا زمان حال خبر داد.

محمدحسین یزدی‌نژاد با بیان این‌که این نمایشگاه از 11 تا 22 بهمن‌ماه در محل این گنجینه در معرض نمایش است، افزود: از مهم‌ترین عناوین و موضوعات تمبرهای این مجموعه، راهپیمایی‌های گستردۀ مردم در دوران انقلاب اسلامی، آزادی زندانیان سیاسی رژیم شاه، طلوع فجر پیروزی، یادمان شهدای انقلاب اسلامی، ورود حضرت امام خمینی(ره) به میهن اسلامی، سازندگی جمهوری اسلامی پس از پیروزی انقلاب و... است.

وی به سکه‌های این مجموعه اشاره کرد و گفت: مجموعه سکه‌های به نمایش‌درآمده، در موضوعات مختلف، از 50 دینار تا پنج هزار ریال است که پس از اولین سال پیروزی انقلاب تاکنون، ضرب شده و تصاویر مختلفی همچون حرم و بارگاه مطهر امام رضا(ع)، حرم حضرت معصومه(س)، حرم حضرت شاهچراغ(ع)، مسجدالأقصی، آرامگاه حافظ، خلیج فارس و کوه دماوند، بر روی این سکه‌ها به چشم می‌خورد.

یزدی‌نژاد با اشاره به اسکناس‌های این مجموعه، با بیان این‌که اولین اسکناس پس از پیروزی انقلاب، با تصویر حرم و گلدستۀ بارگاه مطهر امام رضا(ع) چاپ‌ شده است، تصریح کرد: از دیگر تصاویر نقش‌بسته بر اسکناس‌های چاپ‌شدۀ پس از انقلاب، تصویر کعبۀ معظمه، امام خمینی(ره)، شهید مدرس، سردر دانشگاه تهران، پرتاب ماهوارۀ امید و تصاویری با موضوع انرژی هسته‌ای و نماز جمعۀ تهران است.

گفتنی است که گنجینۀ تمبر، سکه و اسکناس آستان قدس رضوی، هم‌زمان با دوازدهمین سال پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران در 21 بهمن 1369 گشایش یافت. این گنجینه، از ابتدای تأسیس تاکنون، مجموعه‌ای ارزشمند و متنوع از اسکناس‌ها، تمبرها و دیگر اقلام پستی و اسناد مالی از ایران و جهان را گردآوری، مستندسازی و نگهداری نموده و بخشی از این مجموعۀ ارزشمند را در معرض دید علاقه‌مندان قرار داده است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: