کد خبر: 39284
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 21 فروردين 1398 - 08:55

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

خدمات آنلاین گنجینۀ نسخ خطی آستان قدس فراگیر می‌شود

منبع : روابط‌عمومی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان ‌قدس‌ رضوی
سرپرست مرکز نُسخ خطی آستان قدس رضوی از فراگیر شدن خدمات آنلاین این مرکز  با حدود 80هزار نسخۀ خطی در موضوعات گوناگون،  در کشورهای مختلف خبر داد.
خدمات آنلاین گنجینۀ نسخ خطی آستان قدس فراگیر می‌شود

به گزارش لیزنا، سرپرست مرکز نُسخ خطی این سازمان در مراسم رونمایی از قدیمی‌ترین نسخۀ دست‌نویس صحیفۀ سجادیه، از برنامه‌های پیش‌رویِ این مرکز برای سال 98 سخن گفت. وی در این مراسم اظهار داشت: گنجینۀ نسخ خطی آستان قدس با بیش از 55هزار نسخۀ خطی و افزون بر 22هزار نسخۀ قرآن و جزوات قرآنی از بزرگترین مراکز نُسخ خطی در جهان است که این مرکز را تبدیل به مهم‌ترین پایگاه فکری جهان اسلام و میراث‌دار تشیع کرده است.

علی سوزنچی به ذکر برنامه‌های این مرکز برای سال 98 پرداخت و گفت: در حال حاضر 10فهرست از اطلاعات نُسَخ خطی آمادۀ چاپ شده است و در سال جاری قصد داریم کار فهرست‌نویسی 7هزار نسخۀ دیگر را نیز به دست افراد خبره به اتمام برسانیم و فهرست‌های چاپ شدۀ نُسخ خطی را در اختیار پژوهشگران قرار دهیم.

وی همچنین از ارائۀ خدمات نُسخ خطی به صورت آنلاین در کتابخانه‌های وابسته در سال جاری خبر داد و افزود: همچنین در پی آن هستیم تا در 60 کشور پایگاه داشته باشیم و به پژوهشگران سراسر دنیا خدمات آنلاین ارائه دهیم. سوزنچی در ادامه با بیان اینکه دیجیتال‌سازی نسخ خطیِ مراکز مختلف نیز از خدماتی است که پیش از این از سوی این مرکز ارئه می‌شده است، این حرکت را عاملی برای ماندگاری نُسخ دانست و گفت: طی این حرکت علاوه بر اینکه نسخه برای مرکز متقاضی ماندگار می‌شود، یک فایل دیجیتال از آن نیز در اختیار گنجینۀ نسخ خطی آستان قدس رضوی قرار می‌گیرد که بر غنای این مرکز می‌افزاید. وی گسترش این اقدام را در سراسر ایران و کشورهای مختلف، از اقدامات پیشِ‌روی ادارۀ مخطوطات کتابخانۀ آستان قدس رضوی ذکر کرد

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: