کد خبر: 39415
تاریخ انتشار: سه شنبه, 03 ارديبهشت 1398 - 11:03

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان فارس برگزار شد

منبع : اداره کل کتابخانه‌های عمومی فارس
عنایت الله رحیمی در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان فارس از شهرداری شیراز، سازمان اوقاف، آموزش و پرورش، راه و شهرسازی و سایر نهادها و دستگاه‌های مربوطه خواست طی دو هفته آینده زمین مناسب برای احداث کتابخانه مرکزی شیراز را مشخص و اعلام کنند.
جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان فارس برگزار شد

به گزارش روابط عمومی لیزنا، نخستین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان فارس در سال جاری، به ریاست عنایت رحیمی، استاندار فارس و با حضور سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری فارس؛ مدیران کل کتابخانه‌های عمومی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، راه و شهرسازی، اوقاف و امور خیریه فارس، شهردار شیراز، مدیر عامل مخابرات فارس، نمایندگانی از سازمان برنامه و بودجه و شهرداری شیراز و دیگر اعضای انجمن کتابخانه‌های عمومی فارس برگزار شد که بررسی وضعیت کتابخانه مرکزی شیراز، بازسازی کتابخانه دستغیب و پرداخت نیم درصد کتابخانه‌های عمومی دستورکار این نشست بود.

عنایت الله رحیمی در این جلسه با اشاره به سابقه فرهنگی و ادبی شهر شیراز عنوان کرد: گذشتگان این دیار میراث متعدد و گرانبهایی در حوزه‌های ادبی و فرهنگی برای ما به جا گذاشته‌اند از این رو غنای فرهنگی گذشتگان باید با برجای گذاشتن آثاری برای آیندگان تداوم یابد که بی تردید توسعه کتابخانه‌ها یکی از این آثار ارزشمند تلقی خواهد شد.

استاندار فارس ادامه داد: از همه ادوار تاریخی ما نمادهای کالبدی و فیزیکی باقی مانده و امروز باید این سوال را از خود بپرسیم که ما چه اثر برجسته‌ای برای آیندگان از دوران خود برجای خواهیم گذاشت.

وی با اشاره به اهمیت ساخت کتابخانه مرکزی شیراز، تأکید کرد: ساخت این کتابخانه باید با توجه به نیازهای آینده صورت بگیرد.

نماینده عالی دولت در استان فارس در این جلسه از شهرداری شیراز، سازمان اوقاف، آموزش و پرورش، راه و شهرسازی و سایر نهادها و دستگاه‌های مربوطه خواست طی دو هفته آینده، زمین مناسبی برای احداث کتابخانه مرکزی شیراز مشخص و اعلام کنند.

رحیمی همچنین بر لزوم بازسازی کتابخانه آیت الله دستغیب تأکید کرد و در ادامه با اشاره به سهم نیم درصدی کتابخانه‌های عمومی عنوان کرد: شهرداری‌ها باید این سهم را حتی با انجام مستقیم امور عمرانی کتابخانه‌ها پرداخت کنند.

وی در ادامه یادآوری کرد: جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی در شهرستان‌ها باید به ریاست فرمانداران برگزار شود و در آن مسائل مربوط به کتابخانه‌های عمومی از جمله پرداخت نیم درصد مطرح شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس نیز در ادامه این نشست، وضعیت پیگیری کتابخانه‌های عمومی برای یافتن زمین کتابخانه مرکزی در چند سال اخیر را تشریح و به رایزنی‌ها و نامه نگاری‌های گسترده این مجموعه با شهرداری شیراز، راه و شهرسازی، شهرداری و شورای شهر شیراز، نمایندگان مردم شیراز در مجلس، سازمان اوقاف، دانشگاه شیراز و دانشگاه علوم پزشکی اشاره کرد.

روح الله منوچهری اشاره کرد: سهم نیم درصد تنها محل اعتبار کتابخانه‌های عمومی است و پرداخت آن باید با اهتمام بیشتری انجام شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس در ادامه با بیان اینکه ۲۳۴ کتابخانه عمومی در استان وجود دارد، گفت: در حال حاضر ۱۵۰ هزار نفر عضو کتابخانه‌های عمومی هستند که این آمار در مقایسه با سال گذشته ۲۰ درصد رشد داشته است. همچنین ۲ میلیون و ۷۶۰ هزار جلد کتاب در کتابخانه‌ها موجود است و در مجموع ۷۳ هزار و ۵۰۰ متر مربع زیربنای کتابخانه‌های عمومی استان است.

به گفته منوچهری در سال گذشته در مجموع تعمیرات ۹۵ کتابخانه انجام شده است و علاوه بر منابع ارسالی از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، منابع کودک و نوجوان به ارزش ۳میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال به کتابخانه‌ها تزریق شده است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: