کد خبر: 40776
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 25 دی 1398 - 07:54

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

در دیدار مدیران کل کتابخانه های عمومی و آموزش و پرورش تاکید شد؛

ترویج فرهنگ مطالعه با تعامل مدارس و کتابخانه های عمومی

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی
در جلسه مشترک مدیران کل کتابخانه های عمومی و آموزش و پرورش خراسان رضوی ضمن تاکید بر تعامل بیشتر مدارس و کتابخانه های عمومی بر انعقاد تفاهم نامه همکاری دو اداره کل تاکید شد.
ترویج فرهنگ مطالعه با تعامل مدارس و کتابخانه های عمومی

به گزارش لیزنا، در جلسه مشترک مدیران کل کتابخانه های عمومی و آموزش و پرورش خراسان رضوی ضمن تاکید بر تعامل بیشتر مدارس و کتابخانه های عمومی بر انعقاد تفاهم نامه همکاری فی مابین دو اداره کل نیز تاکید شد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی در این جلسه گفت: در حال حاضر کتابخانه های عمومی به عنوان فرهنگسراها و پایگاههای اجتماعی در بخشهای مختلف به ارائه خدمت به اعضای خود می پردازند که یکی از بخشهای ثابت در همه کتابخانه های عمومی استان بخش کودک و نوجوان است و وجود این بخشها خانواده ها را نیز به حضور در کتابخانه تشویق کرده است.

حجت الاسلام علی اکبر سبزیان برگزاری دوره های آموزشی مطابق با نیاز خانواده را از دیگر برنامه های کتابخانه های عمومی عنوان کرد وادامه داد: برنامه هایی که در کتابخانه های عمومی برگزار می شود بیشتر بر مبنای نیاز های مختلف اعضای کتابخانه هاست که به افزایش مهارتها و توانمندی اعضا از جمله  کودکان ونوجوانان و دانش آموزان منجر می شود که  متاسفانه در فضای عمومی هنوز این برنامه ها به صورت جدی به رسمیت شناخته نمی شود.

وی با اشاره به فرموده مقام معظم رهبری بر ایجاد کتابخانه ای تخصصی با موضوع شعر و ادب در کشور گفت: خراسان رضوی و مشهد مقدس با توجه به پیشینه فرهنگی و ادبی خود بهترین  چایگاه برای تحقق این فرمایش رهبر معظم هستند و ما کتابخانه عمومی شریعتی مشهد را با قدمت 95 ساله و در مرکز مشهد مقدس و نزدیک به بارگاه مقدس امام رضا(ع) پیشنهاد می کنیم.

وی از راه اندازی کتابخانه ویژه بانوان در دهه فجر سال جاری خبر داد ویادآور شد: در حال حاضر 60 کتابخانه عمومی در مشهد در حال فعالیت هستند که در آینده ای نزدیک سه کتاب خانه با همکاری شهرداری و 8 کتابخانه نیز که در حال حاضر به صورت قرائت خانه ای اداره می شوند با تجهیز و افزایش بخشهای خدماتی به کتابخانه های عمومی استان ومشهد مقدس اضافه می شوند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی اداره کل آموزش و پرورش و اداره کل کتابخانه های عمومی را دارای زمینه های مشترک همکاری متعدد عنوان کرد وادامه داد: توجه به مدارس دوستدار کتاب، توسعه نشستهای کتاب خوان دو نمونه از پیشنهاد هایی است که به پیشبرد اهداف فرهنگی در حوزه مطالعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی منجر می شود.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز در این دیدار با ابراز خوشحالی از برگزاری جلسه ای با هدف توجه به ترویج فرهگ مطالعه و کتابخوانی گفت:

در جامعه امروزی که سمت و سوی مردم به طرف فاصله گرفتن از کتاب و کتابخوانی است و انس با مطالعه کمتر شده است باید نسبت به تغییر رفتار عمومی تلاش کرد.

قاسمعلی خدابنده ادامه داد: ساز و کارهای سخت افزاری و تلاش در جهت افزایش کتابخانه های عمومی و تجهیز کتابخانه ها همزمان با برنامه ریزی در جهت تصمیم گیریهای نرم افزاری افزایش رغبت به مطالعه باید در دستور کار نهادهای فرهنگی قرار گیرد.

وی از آمادگی اداره کل آموزش و پرروش استان برای همکاری با اداره کل کتابخانه های عمومی در جهت ترویج فرهنگ کتابخوانی خبر داد و تاکید کرد:باید رویکردها فرهنگی در جهت فرهنگ سازی کتابخوانی تدوین شودو در این مسیر برگزاری مسابقات کتابخوانی، جلسات نقد و بررسی، معرفی کتاب و  استفاده از ظرفیت مولفین و نویسندگان بویژه دانش آموزان مولف و صاحب قلم  مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی از برگزاری طرح موفق نویسندگان فردا با موضوع توجه به دانش آموزان مولف و چاپ آثار آنان خبر داد و یادآور شد: با همکاری و تعامل بیشتر نهاد های فرهنگی از جمله آموزش و پرورش و کتابخانه های عمومی امیدواریم گام به گام به انس و الفت بیشتر دانش آموزان با کتا ب و کتابخوانی کمک کنیم .

وی همچنین از آمادگی اداره کل آموزش و پرروش استان برای واگذاری مکانهای مدرسه ای در صورت دارا بودن استانداردها ی لازم برای تبدیل به کتابخانه عمومی خبر داد.

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: