کد خبر: 37838
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 21 آذر 1397 - 09:11

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

اخبار کتابخانه ملی

فهرست نویسی بیش از190هزار  برگ اسناد در کتابخانه ملی یزد

منبع : روابط عمومی مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان یزد
 199هزار و 180  برگ اسناد توسط کارشناسان مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان یزد از ابتدای سال جاری فهرست نویسی و نمایه سازی شد.
فهرست نویسی بیش از190هزار  برگ اسناد در کتابخانه ملی یزد

 به گزارش لیزنا، داود پاک طینت از فهرست نویسی و نمایه سازی 199هزار و 180  برگ اسناد از پرونده های انتقالیِ به مرکز یزد در سال 97 خبر داد.

سرپرست مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان یزد با اشاره به اینکه اسنادی كه در مرحله ارزشيابی، واجد شرايط ارزش نگهداری دائمی تشخيص داده می شوند، بنا به اولويت های اهميت و قدمت به بخش ضدعفونی ارسال و سپس به واحد تنظيم و پردازش منتقل می شوند افزود: در ادامه این فرایند، كارشناسان برنامه ريزی و بررسی اسناد، ضمن بررسی و مطالعه محتوای آن ها، فهرست موضوعی و توصيفی (محتوايی و فيزيكی) اسناد را در چارچوب عناصر اطلاعاتی مندرج در كاربرگه های تنظيم و توصيف، تهيه و در بانك اطلاعاتی سازمان وارد می كنند.

 تنظيم و توصيف اسناد، بر اساس استانداردهای جهانی آرشيو، به ويژه دو اصل «احترام به منشا اسناد» و «حفظ نظم و ترتيب اوليه» و با لحاظ كردن ويژگی های فرهنگی و تاريخی ايران و زبان فارسی انجام می گيرد. این اسناد پس از فهرست نویسی، آرشیو و اطلاع رسانی بر روی سامانه الکترونیکی اپک (opac) جهت استفاده پژوهشگران  قرار می گیرد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: