کد خبر: 32437
تاریخ انتشار: سه شنبه, 12 دی 1396 - 09:26

داخلی

»

اخبار کتاب

بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان برگزار می کند

دهمین دوره متمرکز آموزش داستان نویسی

منبع : لیزنا
بنیاد شعر و ادبیات داستانی در ادامه سیاست تقسیم عادلانه فرصت‌های آموزش ادبیات داستانی، دهمین دوره آموزشی داستان‌نویسی «آل جلال»را با حضور بیش از ۲۰۰ ادب‌جو برگزار می‌کند.
 دهمین دوره متمرکز آموزش داستان نویسی

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان، دهمین دوره آموزشی داستان‌نویسی «آل جلال» به میزبانی بنیاد شعر و ادبیات داستانی طی روزهای چهاردهم تا هفدهم دیماه جاری، با شرکت بیش از ۲۰۰ ادب‌جو و علاقمند به داستان‌نویسی از سراسر کشور در “مجتمع فرهنگی آموزشی آدینه تهران” برگزار خواهد شد.

این دوره آموزشی در ادامه فعالیت‌های بنیاد شعر و ادبیات داستانی مبنی بر اجرای سیاست تقسیم عادلانه فرصت‌های آموزشی داستان و نیز ایجاد فرصت یکسان بهره‌مندی برای تربیت نسل جدید داستان‌نویسان کشور برنامه‌ریزی شده و قرار است در آستانه آیین پایانی دهمین جایزه ادبی جلال آل احمد برگزار شود.

در این دوره سه روزه نویسندگان مطرح کشور بخشی از دانش و تجربه‌های ادبی و زیسته خود را در اختیار ادب‌جویان مستعد و علاقه‌مند به ادبیات داستانی قرار می دهند.

این گردهمایی علاوه بر کارگاه‌های تخصصی، فرصت حضور در چند نشست‌ و محفل‌ شبانه داستان‌خوانی و نقد داستان را نیز برای داستان نویسان جوان فراهم خواهد کرد.

داوود غفارزادگان، محمدرضا بایرامی، احمد دهقان، مجید قیصری، خسرو باباخانی و تنی چند از بهترین داستان‌نویسان کشور در «محفل شبانه داستان» این دوره حاضر شده و به نقد و بررسی داستان ادب‌جویان خواهند پرداخت.

بر پایه این گزارش، نشست‌های تخصصی این دوره با حضور چهره‌های نام‌آشنایی همچون: مرتضی سرهنگی، شهریار عباسی، مصطفی جمشیدی، ابراهیم زاهدی مطلق، علی قنواتی، داوود امیریان، حمیدرضا شاه آبادی، رامبد خانلری، علیرضا محمودی ایرانمهر، قاسمعلی فراست، ابراهیم حسن بیگی برگزار می‌شود.

این گزارش می‌افزاید: حاضران در این دوره آموزشی قرار است کارگاهی با عنوان« سوژه‌یابی داستانی از خاطرات جنگ» را زیر نظر مرتضی سرهنگی، نویسنده و پژوهشگر صاحب‌نام ادبیات دفاع مقدس بگذرانند.

همچنین شهریار عباسی، دبیر علمی دهمین دوره و برنده هشتمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد در بخش رمان از «اهمیت پیوند روایت داستان با جغرافیا، تاریخ و مسائل اجتماعی» سخن خواهد گفت.

علی قنواتی، مدیر فرهنگی و روزنامه‌نگار با سابقه قرار است در کلاسی با عنوان «چرا ادبیات و رسانه به هم عشق می‌ورزند» از رابطه دوسویه‌ی ادبیات و رسانه بگوید.

علیرضا ایرانمهر «چیزهایی که یک ایده‌ی داستانی لازم دارد»، رامبد خانلری «روش‌های خلاقانه شروع داستان»، داوود امیریان «موقعیت طنز و چگونگی گسترش آن در داستان» را در کارگاه های جداگانه به داستان‌نویسان مشتاق ارائه خواهند داد.

حاضران در این دوره آموزشی فرصت یادگیری از مصطفی جمشیدی را در کارگاهی با عنوان«نقش حسِ ناخودآگاهِ نویسنده در پرداخت داستان» تجربه خواهند کرد.

«شیوه‌های خلق داستان از دل تاریخ» ره‌آورد حمیدرضا شاه‌آبادی، نویسنده و پژوهشگر ادبیات داستانی برای میهمانان دهمین دوره«آل جلال» خواهد بود.

قاسمعلی فراست، نویسنده و منتقد ادبی در یکی از کارگاه‌های این دوره قرار است «آرایش و پیرایش داستان در بازنویسی دوم» را به نویسندگان حاضر آموزش دهد.

ابراهیم حسن بیگی، نویسنده نام‌آشنا و عضو هیات علمی دهمین جایزه ادبی جلال، قرار است با موضوعی تحت عنوان «حرکت از خیال تا واقعیت در داستان‌نویسی» مهمان داستان‌نویسان «آل جلال» شود.

در این دوره علاقمندان به ادبیات داستانی میزبان یکی دیگر از برندگان دوره های پیشین جایزه ادبی جلال آل احمد خواهند بود. محمد کشاورز، نویسنده «روباه شنی» و برنده نهمین دوره جایزه ادبی جلال با همین اثر قرار است از « حواس پنج‌گانه در داستان و حسِ ششم نویسنده» با مخاطبان کارگاه خود صحبت کند.

 

اما «ورود به دنیای داستان» موضوعی است که هر کدام از داستان‌نویسان حاضر در دوره های پیشین «آل جلال» حداقل یک‌بار تجربه جا ماندن از حضور در ظرفیت این کارگاه را به خاطر دارند. اما هر داستان‌نویس که بتواند از ابتدای این کارگاه با ابراهیم زاهدی مطلق، نویسنده «نسل باروت» همراه شود، بدون تردید اندوخته‌های داستانی‌اش صد چندان خواهد شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: