کد خبر: 25160
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 18 شهریور 1395 - 09:56

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

طی حکمی از سوی علیرضا مختارپور صورت پذیرفت

انتصاب مدیرکل کتابخانه‌های استان قزوین

منبع : لیزنا
رقیه اسماعیلی طی حکمی از سوی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به عنوان مدیرکل جدید کتابخانه‌های عمومی استان قزوین انتخاب شد. 
 انتصاب مدیرکل کتابخانه‌های استان قزوین

 به گزارش لیزنا، مراسم معارفه رقیه اسماعیلی به عنوان مدیرکل و رئیس دبیرخانه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان قزوین و تکریم مهدی رمضانی مدیرکل سابق این اداره کل، ساعت 10 صبح چهارشنبه هفدهم شهریور برگزار شد.

 

این مراسم با حضور اسماعیل شفاعی معاون اداری و مالی نهاد، ایوب رحیمی معاونت سیاسی امنیتی استانداری، سیدعلی موسوی فرماندار قزوین، علی هوشنمند رئیس حوزه هنری، حجت‌الاسلام والمسلمین عابدینی نماینده دفتر امام جمعه قزوین، محسن قاسمی مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری قزوین، مریم بیدخام مدیرکل دفتر امور بانوان استانداری، مریم نخستین عضو شورای شهر، حسین صلح‌جو عضو شورای اسلامی و شماری دیگری از مدیران، مسئولان، بسیج هنرمندان، رؤسای ادارات کتابخانه‌های عمومی شهرستان‌ها، مسئولان کتابخانه‌ها و جمعی از کتابداران در سالن اجتماعات کتابخانه عمومی امام خمینی(ره) قزوین برگزار گردید.

 

معاون اداری و مالی نهاد در ابتدای این جلسه گفت: وضعیت کتابخانه‌های عمومی در سطح کشور با برنامه‌ریزی های مدون و کارشناسی شده، جهش قابل قبولی داشته که این مهم با همدلی و هم‌افزایی محقق شده است.

شفاعی افزود: نهاد کتابخانه‌های عمومی نهادی 100 درصد فرهنگی است و در واقع فرهنگی بودن نهاد به این دلیل است که همه مدیران آن صرف نظر از نگاه‌های سیاسی فعالیت و خدمت می‌کنند و در حقیقت وظیفه نهاد اشاعه و رشد فرهنگ مطالعه در کشور است.

وی اضافه کرد: اولویت مهم نهاد این است که که کتابداران به لحاظ معیشتی و شأن اجتماعی در جایگاهی قابل قبول قرار گیرند تا در انجام وظایف فرهنگى خود موفق تر باشند.

معاون اداری و مالی نهاد با اشاره به نامگذاری سال 95 به عنوان «سال خواندن» از سوی دبیرکل نهاد بیان کرد: سال خواندن یعنی باید حرکت را از درون شروع کنیم. در واقع ابتدا باید کارکنان نهاد کتابخانه‌ها کتابخوان و اهل مطالعه باشند؛ چراکه اگر اهل مطالعه نباشیم کار ما اثری ندارد و نمی‌توانیم مردم و مراجعان را به مطالعه دعوت کنیم.با توجه به این سیاست، برنامه‌هایی در دستور اجرا است و دوره‌ها، کارگاه‌ها وکلاس‌های متعدد و مفیدی را برای کتابداران برگزار کرده‌ایم.

شفاعی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با تقدیر از خدمات مدیرکل سابق کتابخانه‌های عمومی قزوین گفت: از زحمات آقای رمضانی تشکر می‌کنیم و امیدواریم با حضور سرکار خانم اسماعیلی روند رو به رشد کتابخانه‌های عمومی این استان هرچه بیشتر ادامه پیدا کند.

 وی در پایان یادآور شد: قزوین ششمین استان کشور است که مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آن یک خانم است و لازم است مدیران جدید از این فرصت گرانبهاى خدمت  که نعمتی برای آنها است استفاده کرده و نهایت تلاش و کوشش خود را داشته باشد تا فرهنگ مطالعه بیش از پیش در جامعه نهادینه شود.

 

معاون سیاسی امنیتی استاندار قزوین نیز در ادامه این مراسم با اشاره به اهمیت و مقام کتاب و کتابخوانی اظهار داشت: کتاب یاری مهربان و بهترین انیس در اوقات تنهایی است وشایسته است برای توسعه مطالعه مفید و ارتقای فرهنگ خواندن، مردم و مسئولان به کمک کتابداران بیایند.

رحیمی ضمن اشاره به یادروز هفدهم شهریور افزود: همه ما امروز از برکات انقلاب بهره‌مند هستیم و باید قدر این نعمت را دانسته و بدانیم. استقلال، امنیت و آرامش امروز کشور به برکت خون شهدا و ایثار کسانی است که در مقاطع مختلف انقلاب از جان خود گذشتند.

این مقام مسئول با تأکید بر لزوم ترویج مطالعه و کتابخوانی در جامعه بیان کرد: کتاب و کتابخوانی باید احیا شود و به جایگاه شایسته خود برسد؛ نکته مهمی که همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری نیز بوده است.

وی افزود: فعالیت در عرصه فرهنگ سخت و زمان‌بر است و نباید ناامید شویم؛ چراکه اگر بخواهیم بسیاری از آسیب‌های اجتماعی کاهش یابد لازم است که فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی خود را احیا کنیم؛ اقدامی که مهم‌ترین راهکار آن ترویج فرهنگ مطالعه است.

رحیمی در ادامه با تقدیر از خدمات مدیرکل سابق کتابخانه‌های عمومی قزوین یادآور شد: آقای رمضانی زحمات بسیاری در زمان مسئولیت خود کشیدند و همواره پیگیر حق و حقوق کتابخانه‌ها بودند. از ایشان تشکر و برایشان آرزوی موفقیت می‌کنیم. امروز نیز امیدوارم دست‌اندرکاران این حوزه همکاری‌های لازم را با خانم اسماعیلی در آغاز فعالیتشان انجام دهند تا شاهد پیشرفت هرچه بیشتر کتابخانه‌های عمومی در استان قزوین باشیم.
مدیرکل جدید کتابخانه‌های عمومی قزوین نیز در این مراسم با تأکید بر لزوم توسعه ترویج کتاب، کتابخوانی و افزایش سرانه مطالعه مفید گفت: هیچ تمدنی را نداریم که فاقد کتاب و کتابت باشد. کتاب نماینده و اصالت فرهنگی جامعه است و زمانی که اصالت و پویایی یک جامعه از بین برود مرگ آن فرا رسیده است.

وی در ادامه یادآور شد: کتاب و کتابخوانی از شاخصه‌های مهم توسعه پایدار است و کتاب سند فرهیختگی یک جامعه است و کتابخوانی باید از مهدکودک‌ها شروع شود و همه ارگان‌ها و مؤسسات دست به دست هم دهند تا مردم در زندگی خود به شکل کاربردی از کتاب بهره بگیرند.

 

در این جلسه همچنین مهدی رمضانی مدیرکل سابق کتابخانه‌های عمومی قزوین نیز ضمن اشاره به آیاتی از قرآن و بیان اهمیت جلب رضایت خداوند در تمامی امور، گزارش کاملی از فعالیت‌های انجام شده طی دوره خدمت خود به حاضرین ارائه کرد.

در پایان این مراسم از خدمات مهدی رمضانی تقدیر و رقیه اسماعیلی به عنوان مدیرکل جدید کتابخانه‌های عمومی استان قزوین معرفی شد.

 

گفتنی است رقیه اسماعیلی دانشجوی دکترای علوم‌تربیتی با گرایش برنامه‌ریزی است و سابقه تدریس در دانشگاه‌های قزوین، عضویت در شورای مشورتی توسعه استان، عضویت در ستاد اقامه نماز استان، عضویت در انجمن داوری مسابقات جشنواره جوان خوارزمی، عضویت در پژوهشکده علوم اجتماعی و تعلیم و تربیت و ... را در کارنامه کاری خود داشته است.

اسماعیلی همچنین دارای سوابق پژوهشی متعددی در حوزه‌های مختلف از جمله: «تهاجم فرهنگی - ریشه‌ها و نحوه برخورد با آن»، «هویت اجتماعی - ملی - دینی» ، «نگاهی به استان قزوین از لحاظ اجتماعی و فرهنگی»، «آثار نماز و بندگی در زندگی» نیز هست.

کتابدار خانم
|
Iran
|
1395/06/20 - 08:09
3
9
با عرض سلام
این درست نیست که در اکثر استانها مدیر کل زن باشند و در مدت یکساله هر مدیر کلی تودیع شده سریع یک خانم آمده علامت سوال ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
کتابدار همدان
| Iran |
1395/06/23 - 18:30
موافقم .چرا این اتفاق هی داره تکرار میشه؟آیا دلیل خاصی داره؟؟
تهران
| Iran |
1395/06/20 - 23:44
جناب مختار پور از استخدامی ها هم معلوم بود به آقایان بها کمتر میدهند وگرنه هشتاد درصد دختر جذب نهاد نمیشد و فارغ التحصیلان پسر بشینن ته خونه.
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: