کد خبر: 31076
تاریخ انتشار: دوشنبه, 24 مهر 1396 - 15:25

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

400 نسخه کتاب‌ خطی نفیس به کتابخانه مرکزی آستان ‌قدس رضوی اهدا شد

منبع : لیزنا
 مجموعه ارزشمندی مشتمل بر بیش از 400 نسخه‌ خطی نفیس در موضوعات گوناگون و به زبان‌های مختلف به کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی اهدا شده است .
400 نسخه کتاب‌ خطی نفیس به کتابخانه مرکزی آستان ‌قدس رضوی اهدا شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان‌ قدس‌ رضوی، کارشناس مسئول اداره مخطوطات این سازمان اعلام کرد: مجموعه ارزشمندی شامل بیش از 400 نسخه‌ خطی نفیس در موضوعات مختلف همچون فقه، نجوم، تفسیر، تاریخ، و... تنها در سه ماه نخست سال 96، به کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی اهدا شده است.

سید محمدرضا فاضل هاشمی ابتدا از مجموعه‌ای اهدایی متشکل از کتب مختلف یاد کرد و افزود: مجموعه‌ای متشکل از «قصیده رائیه» از «فریدالدین محمد بن عطار نیشابوری» و شجره طیبۀ قادریه و چشتیه به نظم و نثر در موضوع تصوف و عرفان به زبان فارسی به قلم «حافظ محمد موسی صوفی چشتی» به کتابت قرن سیزدهم اهدا شده است.

وی به 14 عنوان نسخه خطی نفیس اهدایی «رقیه صادقی میلانی» اشاره کرد و گفت: مجموعه‌ای در هیئت و نجوم شامل 30 فصل از خواجه‌نصیر، «تحفۀ شاهی» از «حیدر بن محمد منجم» و «مدخل منظوم» از «عبدالجبار خجندی» به کتابت قرن دهم، و نسخه دیگر، با نام «ادعیه و زیارات فی ذکر کائنات جو» به کتابت سال 1261 هجری قمری، از جمله نسخ اهدایی وی است.

فاضل هاشمی با بیان اینکه دو نسخه‌ در موضوع فقه اهدا شده است، ادامه داد: «یکی با نام «ضیاءالحکام» از «عبدالله بن محمد بن فودی» که کتابت آن به سال 1219 هجری قمری است و توسط «علی فلاح رزومی» اهدا گردیده است. و دیگری، «کنزالعرفان فی فقه القرآن» از فاضل مقداد که در محرم‌الحرام سال 1255 هجری قمری به قلم «حسین شیروانی» کتابت شده و اهدایی محمدرضا صالحی است.

وی به دو نسخه ارزشمند دیگر به کتابت قرن یازدهم اشاره کرد و گفت: نسخه‌ای از «قواعد و فوائد» شهید اول اهدایی مرحوم محمد تقی توسلی، و نسخه‌ای از «ارشاد الأذهان» علامه حلی به کتابت 1025 هجری قمری است.

کارشناس نسخ خطی آستان قدس رضوی، از نسخه‌ای نفیس از «حاشیه‌الکشاف» زمخشری یاد کرد و گفت: این نسخه با حاشیه‌نویسی «میرسید شریف جرجانی» با عناوین شنگرف در سال 903 ‌قمری کتابت و به دست سید محمد جواد حجازی‌فرد در فروردین ماه 96 اهدا گردیده است.»

فاضل هاشمی اضافه کرد: «نسخه‌ای به کتابت قرن چهاردهم با نام «تحریر العقلاء» از هادی بن مهدی نجم‌آبادی، به دست «عبدالله غفرانی» به کتابخانه آستان قدس اهدا شده است.

 

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: