کد خبر: 32050
تاریخ انتشار: شنبه, 18 آذر 1396 - 09:17

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

نشست کتاب‌خوان تخصصی علم اطلاعات و دانش شناسی برگزار شد

منبع : لیزنا
اولین نشست کتاب‌خوان تخصصی با محوریت علم اطلاعات و دانش شناسی با حضور کتابداران و دانشجویان شهرستان گناباد برگزار شد.
نشست کتاب‌خوان تخصصی علم اطلاعات و دانش شناسی برگزار شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، اولین نشست تخصصی کتاب‌خوان با حضور جمعی از کتابداران کتابخانه‌های عمومی و دانشگاهی و دانشجویان شهرستان گناباد در کتابخانه عمومی شهید ابدی شهری گناباد برگزار شد.

قلی زاده مسئول کتابخانه عمومی شهید ابدی شهری با اعلام این خبر گفت: این نشست با حضور جمعی از کتابداران کتابخانه‌های عمومی، کتابداران کتابخانه‌های دانشگاه علوم پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه پیام نور و دانشجویان رشته کتابداری برگزار شد.

وی افزود: در این نشست ۶ عنوان کتاب معرفی شد که به شرح زیر است؛

«مقدمه‌ای بر وب‌سنجی: شیوه‌های مطالعه کمی وب برای علوم اجتماعی» تألیف مایک تلوال/ ارائه توسط میثم داستانی (دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی)

این کتاب نوشته مایکل تلوال و ترجمه دکتر محمدحسن زاده عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس، سید مهدی حسینی، کارشناس ارشد بنیاد ایران‌شناسی و فاطمه نویدی، کارشناس ارشد سازمان فضایی ایران است که از سوی انتشارات کتابدار منتشرشده و در اختیار جامعه علمی کشور قرار گرفت. «مقدمه‌ای بر وب‌سنجی» بر سه فن وب‌سنجی متمرکز است که شامل تأثیر وب، تحلیل پیوند و وبلاگ کاری است. جست‌وجوی موتور، خزنده وب، موتورهای جست‌وجو و پایایی، رهگیری درون‌خطی و فنون پیشرفته از دیگر مباحث کتاب است.

«کتابخانه‌های تخصصی مراکز مدیریت دانش» نوشته علیرضا عطاردی/ نویسنده اثر (دکترای تخصصی علم اطلاعات و دانش شناسی)

این کتاب بر نقش کتابخانه‌های تخصصی به‌عنوان مراکز مدیریت دانش در سازمان مادر تمرکز دارد و ترسیم‌کننده خصوصیاتی است که در آن کتابخانه تخصصی به‌عنوان هسته مرکزی توصیف می‌شود که دانش موردنیاز سازمان را برای ارتقای جایگاه سازمانی، تأمین و سازمان‌دهی می‌کند. رویکرد مناسب و نثر روان این کتاب، مطالعه آن را آسان و دلپذیر کرده است. فصل‌ها مکمل یکدیگر بوده و از انسجام مطلوبی برخوردارند و استواری متن نشان می‌دهد که نویسنده نه‌تنها تجربه‌ای مستمر و طولانی در حوزه کتابخانه‌های تخصصی دارد، بلکه دارای سابقه عملی زیادی در مبحث پروژه‌های مدیریت دانش است.

«اولویت‌های پژوهشی و انتخاب موضوع در علم اطلاعات و دانش شناسی» نوشته فرزانه قنادی نژاد و غلامرضا حیدری /ارائه توسط جمیله نعیمی (کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی)

مطالب کتاب «اولویت‌های پژوهشی و انتخاب موضوع در علم اطلاعات و دانش‌شناسی» در دو بخش نگارش یافته است که بخش نخست به بحث درباره مفهوم، تاریخچه، ضرورت، اهداف و مراحل تعیین اولویت‌های پژوهشی و مهم‌ترین موانع موجود در این مسیر اختصاص دارد. بخش دوم نیز کتاب به پرسش‌هایی مانند «فلسفه تعیین اولویت‌های پژوهشی در علم اطلاعات و دانش‌شناسی، چیست؟»، «بهترین روش برای تعیین اولویت‌ها کدام است؟»، «درحال‌حاضر کدام موضوعات ضرورت دارند و در آینده چه موضوعاتی در این رشته موردتوجه قرار خواهد گرفت؟»، «رسالت اصلی این رشته چیست؟» و «فایده نهایی و اساسی این رشته برای جامعه چیست؟» پاسخ می‌دهد.

«شبکه‌های اجتماعی: تأملی بر نقش آنها در کتابخانه‌ها» تألیف حمید قاضی‌زاده، امیررضا اصنافی و زلیخا جهانشاهی/ ارائه توسط رضا عجم زیبد (کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی)

این کتاب به شرح مباحثی مانند چیستی، اهداف و انواع شبکه‌های اجتماعی می‌پردازد. نویسنده این اثر تلاش کرده است ضمن بیان ساختار این عناصر، به نقش آنها در کتابخانه‌ها با طرح نمونه‌های بومی اشاره کند. نویسنده معتقد است: «باید در انتظار ظهور فناوری‌های جدید بود تا بتوان پس از ارزشیابی آن را در خدمات کتابخانه‌ها به کار گرفت. کتابخانه‌ها باید از هم‌اکنون به‌واسطه همگامی با نیازهای آتی کاربران، آینده کتابخانه‌ها را شکل دهند. به استقبال تغییرات رفتن بسیار ساده‌تر از مواجه‌شدن ناگهانی با آن است. با پیشروی خودجوش به‌سوی تغییر، از ایجاد شوک تحول و مقاومت در برابر آن در کتابخانه‌ها پیشگیری خواهد شد و بهتر می‌توان تصمیم‌گیری کرد؛ به‌این‌ترتیب، کتابخانه به شیوه‌ای مناسب قادر خواهد بود مأموریت‌ها خود را به انجام برساند

«اخلاق حرفه‌ای کتابداران و اطلاع‌رسانان» تألیف انجمن کتابداری قم/ ارائه توسط عفت جزایری (کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی)

این کتاب پس از پرداختن به مفاهیمی مانند اخلاق، حرفه و اخلاق حرفه‌ای، به قوانین اخلاقی و ضرورت‌های تبعیت از آن اشاره می‌کند. اصول و قوانین اخلاقی کتابداری در کشور و بررسی وضعیت آن در سایر کشورهای عضو ایفلا، بخش دیگری از این اثر است. ارائه پیش‌نویس قوانین اخلاقی کتابداران و متخصصان اطلاع‌رسانی ایران که توسط انجمن کتابداری قم تهیه و تنظیم‌شده و در حال بررسی برای تصویب در انجمن کتابداری ایران است، بخش دیگری از این کتاب است.

«فناوری اطلاعات و کاربرد کامپیوتر سلامت برای دانشجویان علوم پزشکی» تألیف مجتبی ازقندی و جمعی از نویسندگان/ نویسنده اثر (دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی)

 

با توسعه تکنولوژی، به‌ویژه در عرصه فناوری اطلاعات، نیاز بشر به آموزش و به‌کارگیری این عنصر، هر روز بیشتر می‌شود. کتاب حاضر با اشاره به اهمیت به‌روزرسانی اطلاعات در این حوزه، امکان آموزش کاربردی برای کاربران دانشگاهی و سایر افراد مرتبط با کتابداری و اطلاع‌رسانی را نیز فراهم کرده است. این کتاب به کوشش حسین عجم، علیرضا عطاردی، مجتبی ازقندی، ملیحه شارعی نیا و حسن شجاعی در سال ۱۳۹۳ و توسط دانشگاه علوم پزشکی گناباد به چاپ رسیده است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: