کد خبر: 38206
تاریخ انتشار: سه شنبه, 18 دی 1397 - 13:52

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

سومین نشست کتابخوان ویژه نوسوادان درشهر شیراز استان فارس برگزار شد

 سومین گردهمایی سوادآموزان شیرازی در نشست کتابخوان ویژه نوسوادان در سالن کتابدار اداره کل کتابخانه های عمومی فارس برگزار شد.
سومین نشست کتابخوان ویژه نوسوادان درشهر شیراز استان فارس برگزار شد

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی فارس، سومین نشست کتابخوان ویژه نوسوادان در شیراز دوشنبه ۱۷ دی ماه با حضور مهدی ظهرابی، معاون اداره کل کتابخانه های عمومی فارس و بهزاد نوروزی معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان، جمعی از نوسوادان و آموزشیاران این نهضت در سالن کتابدار اداره کل کتابخانه های عمومی فارس برگزار شد.

معاون اداره کل کتابخانه های عمومی فارس در این دیدار با اشاره به اینکه نوسوادان سنگر بسیار سختی را فتح کرده اند که آن سوادآموزی است، گفت: تثبیت و ارتقای سوادآموزی مرحله دیگری است که باید به آن دست پیدا کرد و  هر روز در پی ارتقای آن بود و این امر تنها با کتابخوانی حاصل می شود.

مهدی ظهرابی با تصریح اینکه نهاد کتابخانه های عمومی کشور در سطح ملی تمهیداتی را برای نوسوادان اندیشیده است، اضافه کرد: از جمله این برنامه ها، انعقاد تفاهم نامه با سازمان نهضت سواد آموزشی است که بر اساس این تفاهم نامه حضور نوسوادان در کتابخانه های عمومی و ارائه هرگونه خدمات کاملا رایگان خواهد بود که باید از این فرصت استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه برنامه نمایشنامه خوانی نیز به تازگی در کتابخانه های عمومی آغاز شده است، گفت: نشست های نمایشنامه خوانی نیز همچون نشست های کتابخوان با جدیت دنبال خواهد شد و می توانیم با این همکاری معاونت سوادآموزی آموزش و پرورش فارس نشست نمایشنامه خوانی ویژه نوسوادان را در شیراز برگزار کنیم.

به گفته معاون اداره کل کتابخانه های عمومی فارس، این سومین نشست کتابخوان ویژه نوسوادان در شیراز است، علاوه بر این کتابخانه های عمومی فارس نیز تاکنون نشست های بسیاری را ویژه نوسوادان در شهرستان ها برگزار کرده اند.

معاون سواد آموزی آموزش و پرورش فارس در ادامه با بیان اینکه امسال سومین سالی است که افتخار داریم در برنامه نشست کتابخوان نوسوادان با اداره کل کتابخانه های عمومی فارس همکاری کنیم، اضافه کرد: احصای افراد بی سواد و آموزش خواندن و نوشتن به افراد، وظیفه سازمان نهضت سوادی است؛ به طوری که در هر کشوری، اگر افراد بتوانند متون رسمی خود را بخوانند و بنویسند، باسواد به حساب می آیند.

بهزاد نوروزی از اجرای برنامه های مکمل سوادآموزی در این نهضت یاد کرد و گفت: جلوگیری از بازگشت به بی سوادی، ترویج فرهنگ مطالعه و آموزش سواد رسانه ای به افراد از جمله برنامه های این نهضت است.

وی با اشاره به اینکه سازمان نهضت سواد آموزی از طریق ایجاد حلقه های کتابخوانی و طرح «خواندن و خانواده» به ترویج مطالعه پرداخته است، اضافه کرد: بیش از ۵۸۰۰ نفر تحت پوشش حلقه های کتابخوانی در فارس هستند که در این طرح، کتاب در اختیار آن ها قرار می گیرد و با استفاده از پشتیان های خود به خواندن کتاب می پردازند؛ همچنین در طرح خواندن با خانواده نیز کتاب در اختیار افراد قرار می گیرد تا آن ها در محیط خانواده کتاب ها را مطالعه کنند.

معاون سواد آموزی آموزش و پرورش فارس «آموزش برای بهتر زیستن» را شعار امسال دانست و گفت: یکی از برنامه های این نهضت طرح «پرسش مهر» ویژه سوادآموزان دوره انتقال سال ۹۷ است.

نوروزی از ضرورت آموزش سواد رسانه گفت و افزود: اگر تکنولوژی با فرهنگ سازی همراه نشود، پیامد دارد. باید شیوه استفاده از تکنولوزی به افراد آموزش داده شود. تعریف سواد در حال حاضر فرق کرده و دامنه آن خواندن و نوشتن مقوله های دیگر همچون سواد رسانه، عاطفی، ارتباطی، اقتصادی و ... را در برمی گیرد که آموزش خواندن و نوشتن نخستین گام در راه سوادآموزی خواهد بود.

به گفته وی امسال سال حمایت از کالای ایرانی است و نهضت با  این موضوع محتواهایی آموزشی در قالب چندین کتاب طراحی کرده است.

این مقام مسئول در ادامه مزیت های کتابخوانی را برشمرد و گفت: کسی که کتاب می خواند دارای تفکر انتقادی می شود؛ یعنی فرد کتاب خوان با استدلال همه چیز را می پذیرد. گسترش دایره واژگانی و زیبا سخن گفتن، بهبود مهارت های ارتباطی و افزایش اعتماد به نفس از طریق شناخت خود از دیگر فایده های مطالعه است.

نوروزی ادامه داد: کتاب سرگرمی کم هزینه و قابل انتقالی است؛ در همین راستا نیز نهضت سواد آموزی در حدود ۶۰۰ عنوان کتاب غیردرسی را چاپ کرده که با هزینه بسیار کم در اختیار نوسودان قرار می گیرد.

سومین نشست کتابخوان نوسوادان در شیراز در ادامه با معرفی هفت کتاب دنبال شد. سودابه رضایی تزنگی، مسئول کتابخانه عمومی حافظیه شیراز کتاب «قصه های خوب برای بچه های خوب» نوشته مهدی آذری یزدی را معرفی کرد و شش نوسواد این جمع به معرفی کتاب های خود پرداختند. خدیجه شیروانی، کتاب «آسمانی ترین عشق» اثر مهدی خدامیان؛ مریم رویین تن، کتاب «بی سرپرستان» نوشته قدسی نصیری؛ فرحناز صادقی، کتاب «چراغ راه زندگی» اثر محمد فتاحی زاده؛ فرشته شفیعی کتاب «آیین خوب زیستن» تألیف سازمان نهضت سوادآموزی، محمدرضا شریفی کتاب «خوش رفتاری» تألیف سازمان نهضت سوادآموزی و نازپری شکری کتاب «سلام سلامتی می آورد» تألیف سازمان نهضت سوادآموزی را معرفی کردند.

در پایان نیز علاوه بر تقدیر از کتابخوانان، از محمد مؤمنی، رئیس اداره سنجش معاونت سوادآموزی آموزش و پرورش فارس به دلیل همکاری مطلوب در حوزه سواد آموزی با کتابخانه های عمومی قدردانی شد.

گفتنی است اداره کل کتابخانه های عمومی فارس به دلیل توجه ویژه به نوسوادان و اجرای برنامه های گوناگون در این حوزه، امسال برای سومین سال متوالی دستگاه برتر استان فارس در حوزه نهضت سوادآموزی شناخته شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: