کد خبر: 39210
تاریخ انتشار: سه شنبه, 28 اسفند 1397 - 11:36

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

فروشگاه محصولات فرهنگی ملک افتتاح شد

منبع : روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک
هم‌زمان با برپایی آیین گرامی‌داشت میلاد حضرت علی علیه‌السلام در کتابخانه و موزه ملی ملک فروشگاه محصولات فرهنگی ملک گشایش یافت.
فروشگاه محصولات فرهنگی ملک افتتاح شد

به گزارش لیزنا، کافه فرهنگ ملک (فروشگاه محصولات فرهنگی)» هم‌زمان با برپایی آیین گرامی‌داشت میلاد حضرت علی علیه‌السلام در کتابخانه و موزه ملی ملک گشایش یافت. منظومه‌ای از بازنشر و بازتولید آثار تاریخی و فرهنگی کتابخانه و موزه ملی ملک در کنار دیگر آثار هنری و صنایع دستی در این مجموعه به نمایش درآمده و برای فروش عرضه شده است.

آیین گرامی‌داشت میلاد حضرت علی علیه‌السلام عصر دوشنبه 27 اسفند 1397 خورشیدی در بزرگ‌ترین موقوفه فرهنگی ایران برگزار شد.

غلامرضا خواجه‌سروری، مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک در این آیین با گرامی‌داشت میلاد مولود مبارک کعبه گفت: «مرحوم حاج حسین آقا ملک دو دغدغه ارتقای معارف و بهداشت همگانی را داشت و همه دارایی خود را برای برآوردن این دو مساله مهم به حضرت علی‌بن موسی‌الرضا علیه‌السلام تقدیم و وقف کرد و اداره موقوفات را به آستان قدس رضوی واگذارد».

وی افزود: «او در زمینه بهبود بهداشت و درمان در خراسان رضوی، چناران، تربت جام و دیگر منطقه‌های آن دیار کوشید و کتابخانه و موزه ملی ملک را برای ارتقای معارف بنیان گذارد و وقف کرد».

خواجه‌سروی با اشاره به وجود ۲۰ هزار نسخه خطی و ده‌ها هزار مجموعه منحصربه‌فرد آثار تاریخی همچون سکه و تمبر در کتابخانه و موزه ملی ملک، یادآور شد: «هدف حاج حسین آقا ملک از این کوشش‌ها ترویج فرهنگ وقف و نذر و نیکوکاری در ایران بوده است».

وی گفت: «واقف در وقف‌نامه کتابخانه و موزه ملی ملک، بر برگزاری و گرامی‌داشت هفت جشن آیینی یعنی میلاد پنج‌تن آل عبا و میلاد حضرت رضا علیهم‌السلام و مبعث حضرت رسول صلی‌الله علیه و آله و سلم در مکان کتابخانه و موزه ملی ملک تاکید داشته، همچنین یادآور شده است مجلس سوگواری حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام از هفتم تا یازدهم محرم برپا شود».

خواجه‌سروی تاکید کرد: «حاج حسین آقا ملک عاشق اهل بیت بوده و در این مسیر هر آنچه داشته در طبق اخلاص گذاشته است».

وی در پایان گفت: «امروزه حدود ۶ تا ۷ هزار نفر از مجموعه موقوفات ملک در خراسان و تهران ارتزاق می‌کنند. کتابخانه و موزه ملی ملک در جایگاه موقوفه فرهنگی وی اکنون یکی از موسسه‌های فعال و منحصربه‌فرد آستان قدس رضوی است که پایگاه فرهنگی رضوی در پایتخت به شمار می‌آید».

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمصطفی میرلوحی عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام نیز در جایگاه سخنران این آیین گفت: «ما باید همیشه مجالس خود را به ذکر امیرالمومنین و فضایل ایشان مزین کنیم».

وی افزود: «برای ذکر فضایل امیرالمومنین علیه‌السلام به قرآن می‌توان مراجعه کرد زیرا دست‌کم بیش از ۱۰۰ آیه قرآن به بیان فضایل حضرت علی علیه‌السلام اختصاص دارد و کتاب‌هایی همچون "الحاق الحق" و "الغدیر" به این مساله اشاره‌های بسیار کرده‌اند».

میرلوحی با اشاره به این که حضرت علی علیه‌السلام نیز خود به بیان ویژگی‌ها و فضایل‌شان اشاره داشته‌اند، افزود: «انسان‌های بزرگ البته هیچ‌گاه از خود تعریف نمی‌کنند اما در تاریخ اسلام چه شد که حضرت علی علیه‌السلام ضرورت دیدند حقایق فضایل خود را بیان کنند؟ باید در این مساله مطالعه بسیار کرد».

وی یادآور شد: «اسلام پس از پیامبر صلی‌الله علیه و آله و سلم همه در علی علیه‌السلام خلاصه می شود. ایشان برای دفاع از اسلام جاهایی باید خود را معرفی می‌کردند. علی علیه‌السلام کسی نبود که در پی اسم و رسم و منافع شخصی باشد؛ امیرالمومنین علیه‌السلام با معرفی خود به نجات مسلمانان و اسلام یاری رساندند».

آیین گرامی‌داشت میلاد حضرت علی علیه‌السلام در کنار سخنرانی‌ها، با مراسم آیینی همچون ضرب زورخانه، مولودی‌خوانی و نقالی و منقبت‌خوانی همراه بود.

کافه فرهنگ ملک (فروشگاه محصولات فرهنگی)» نیز در این مراسم گشایش یافت. منظومه‌ای از بازنشر و بازتولید آثار تاریخی و فرهنگی کتابخانه و موزه ملی ملک در کنار دیگر آثار هنری و صنایع دستی در این مجموعه به نمایش درآمده و برای فروش عرضه شده است.

میهمانان این مراسم پیش از آغاز از نمایشگاه «بهارستان؛ بهار در هفت منظر به روایت آثار کتابخانه و موزه ملی ملک» دیدار کردند. این نمایشگاه از دریچه آثار گوناگون تاریخی همچون اسطرلاب، نسخه خطی و قطعه‌های خوش‌نویسی و نگارگری، به جنبه‌های گوناگون بهار و نوروز در پیوند با حوزه‌های گوناگون فرهنگی و اجتماعی می‌پردازد.

گزیده آداب و آیین‌های یازده کشور حوزه فرهنگی نوروز یعنی قزاقستان، ازبکستان، قرقیزستان، هندوستان، پاکستان، آذربایجان، ترکیه، تاجیکستان، ترکمنستان، افغانستان و عراق همچنین در نمایشگاه «بهارستان» به نمایش درآمده است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: