کد خبر: 39878
تاریخ انتشار: یکشنبه, 02 تیر 1398 - 13:54

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

آموزش قصه‌گویی برای تمام کتابداران سراسر کشور

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی مازندران
مهدی رمضانی معاون توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور گفت: در نظر داریم آموزش نظام‌مند قصه‌گویی را با بهره‌گیری از ظرفیت اساتید مجرّب برای کتابدارانی که تا کنون موفق به آموزش در این موضوع نشده‌اند؛ تعمیم دهیم.
 آموزش قصه‌گویی برای تمام کتابداران سراسر کشور

به گزارش لیزنا ، مهدی رمضانی بعد از ظهر پنج شنبه ۳۰ خرداد در اختتامیه نخستین جشنواره ملی قصه‌گویی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور که به میزبانی استان مازندران در شهرستان ساری برگزار شد اظهار کرد: طی سال های اخیر نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در حوزه کودک و نوجوان تمرکز و ورود جدی داشته و در برنامه‌ریزی‌ها خود در سطوح مختلف به‌ویژه در حوزه فرهنگی، منابع و خدمات کتابخانه‌ای این مهم را دنبال کرده است.

وی تصریح کرد: توسعه و تجهیز بخش‌های کودک، افزایش سهم خرید منابع کودک و نوجوان، خرید اسباب بازی، برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی برای کودکان و نوجوانان از جمله نشست‌های کتاب‌خوان کتابخانه‌ای و مدرسه‌ای، قصه‌گویی، کاردستی، جمع‌خوانی، جشن‌های مناسبتی و ...، برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه کتابداران به منظور تقویت مهارت‌های ایشان در کار با کودک همچون "فلسفه برای کودک"، "هم افزایی مهارت قصه‌گویی" و طراحی نشریه ویژه کودکان و نوجوانان با عنوان هدهد سفید و برگزاری جشنواره‌هایی چون مدال هدهد سفید (انتخاب برترین کتاب های کتابخانه‌های عمومی از نگاه اعضاء کودک و نوجوان) و جشنواره قصه‌گویی؛ از جمله این اقدامات و نشان از اهتمام جدی نهاد در این موضوع است.  

معاون توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور افزود: راه بیان قصه(قصه‌گویی) به عنوان یکی از بهترین ابزار برای تربیت کودکان و نوجوانان، زمینه‌ساز رشد و شکوفایی استعدادهای کودکان و نوجوانان، عامل انتقال مفاهیم ارزشی، اخلاقی و آموزشی و از روش‌های مناسب در ایجاد علاقه و افزایش تمایل کودکان و نوجوانان به مطالعه است.
رمضانی با اشاره به اینکه توجه به مقوله قصه‌گویی در نهاد، در دوره مدیریت جدید نهاد به جدّ مورد توجه بوده و روی آن کار شده است ادامه داد: برگزاری دوره‌های آموزش قصه‌گویی توسط ادارات کل استان‌ها و آموزش بیش از ۱۵۰۰ کتابدار، برگزاری سه دوره آموزش قصه‌گویی بصورت ملی توسط نهاد از جمله دوره‌های آموزشی مقدماتی و پیشرفته مهارت قصه‌گویی توسط مصطفی رحماندوست به کتابداران بخش کودک(دو دوره متمرکز در تهران، سال ۹۴)؛ دوره هم افزایی مهارت قصه‌گویی به کتابداران علاقمند یا دارای تجربه کار با کودک  با تدریس خانم موسی زاده (در سراسر کشور، سال ۹۶-۹۷) و در مجموع تقویت این مهارت در بیش از ۲۷۰۰ کتابدار؛ گوشه‌ای از این اهتمام است.  

رمضانی ایجاد رقابت سالم و سازنده و انگیزش میان کتابداران، شناسایی کتابداران علاقمند و استعدادهای بالقوه در این موضوع؛ پرورش مهارت‌ قصه گویی؛ توسعه و تعمیق دوره‌های آموزشی پس از شناسایی برترین‌ها؛ تربیت مرّبی قصه‌گویی از میان کتابداران شاخص این حوزه و  توسعه و ترویج فرهنگ قصه‌گویی به عنوان واسطه تربیتی را از جمله اهداف برگزاری جشنواره قصه‌گویی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برشمرد.

وی با اعلام اینکه در این جشنواره محدودیتی برای علاقمندان و گروه‌های شرکت کننده قائل نبودیم، بیان کرد: کتابداران علاقمند نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور (نهادی و مشارکتی)، کتابداران علاقمند سایر دستگاه ها (شهرداری، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کانون مساجد و ...) و مربیان فرهنگی، هنری، ادبی، تربیتی و ... اقشاری بودند که امکان شرکت در جشنواره را داشتند. 

معاون توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور با بیان اینکه به منظور انتخاب قصه‌ها، محدودیتی وجود نداشت، افزود: شرکت‌کنندگان می‌توانستند در موضوعات آزاد، دینی، انقلاب اسلامی، دفاع مقدس با درون‌مایه آموزشی، تربیتی، قصه خود را انتخاب و ارائه نمایند؛ ادبیات عامه (فولکلور)، شاهنامه و یا قصه‌گویی با گویش محلی از دیگر موضوعاتی بود که امکان انتخاب در آن وجود داشت.  

رمضانی با اشاره به اینکه فراخوان جشنواره در هفته کتاب سال ۹۷ منتشر شد، تصریح کرد: به منظور ثبت نام علاقمندان و بارگذاری نمونه قصه ارسالی، سایت جشنواره به آدرس gheseh.iranpl.ir طراحی شد. مهلت اولیه شرکت تا تاریخ ۲۰ آذر ۹۷ بود که به دلیل استقبال مخاطبان تا ۸ دی ماه ۹۷ تمدید شد.
وی از شرکت یک هزار و ۵۵۶ نفر در نخستین دوره برگزاری جشنواره خبر داد و گفت: استان‌های خراسان شمالی، بوشهر و چهارمحال و بختیاری بیشترین مشارکت و استان‌های آذربایجان شرقی و خراسان رضوی و تهران کمترین مشارکت را داشتند که پس از داوری اولیه؛  ۳۳۹ نفر از میان ۱۵۵۶ نفر به جشنواره‌های مناطق راه یافتند که از میان، ۵۶ نفر برای رقابت در بخش ملی جشنواره؛ حاضر شدند.

وی اظهار کرد: از این ۵۶ نفر؛  ۹ نفر آقا و ۴۷ نفر خانم از ۳۰ استان به بخش ملی راه یافتند(استان سیستان و بلوچستان در جشنواره مناطق برگزیده‌ای نداشتند). علاوه بر کتابداران نهادی(۴۴ نفر)؛کتابدارانی از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان(۸ نفر)، مربی کودک(۳نفر) و آموزش و پرورش(۱ نفر)در این جشنواره در سطح منطقه ای برگزیده شده و حائزشرایط ورود به این بخش شدند. 

معاون توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور با بیان اینکه به منظور مدیریت بهینه و اجرای شایسته جشنواره؛ کشور با در نظر داشتن قرابت جغرافیایی و فرهنگی به ۸ منطقه تقسیم شد، خاطرنشان کرد: با هدف توزیع برنامه‌ها و اقدامات فرهنگی و تمرکززدایی؛ پس از بررسی شرایط استان‌های متقاضی؛ استان مازندران میزبان برگزاری بخش ملی نخستین جشنواره قصه‌گویی نهاد شد.

این مسئول با اشاره به اینکه ارزیابی ما از روند برگزاری جشنواره‌های مناطق و ملی آن است که این اشتیاق، علاقه و مشارکت همکاران؛ حرکت مثبتی است و نتایج و  برکات خوبی دارد اظهار کرد: از همه تقاضا دارم این شور و اشتیاق به این جلسه متوقف نشود و همکاران خود را مسئول بدانند، تجارب خود را به سایر همکارانتان در استان خود منتقل کنند و با انگیزه‌ای بیش از پیش، با جذب مخاطب کودک و نوجوان؛ کلام بلیغ و فصیح خود را در شریان حیات روح و جسم کودکان جاری سازند و  فرهنگ بی بدیل کتابخوانی را میان این گروه مخاطب ارزشمند ترویج کنند. 

رمضانی در پایان ضمن دعوت از مشارکت فعال همه سفیران فرهنگی در سایر برنامه‌های ترویجی نهاد و جشنواره‌های مروّج کتابخوانی از جمله نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی، گفت: امیدوارم با تدبیر و همت مسئولان و همدلی ملّت شریف ایران اسلامی هرچه زودتر مطالبات برحقّ رهبر عزیز و فرزانه مان در حوزه فرهنگ و کتاب محقّق و کشور ما به جایگاه اصلی خود که سرآمدی فرهنگی در جهان است، نائل و توسعه پایدار ملّی به دست با کفایت فرزندان کتابخوان ایران اسلامی حاصل شود.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: