کد خبر: 39900
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 06 تیر 1398 - 20:12

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

مراسم افتتاح طرح پژوهشی طراحی و استقرار نظام رتبه بندی کتابخانه های عمومی کشور

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی
به همت نهاد کتابخانه های عمومی کشور، آیین افتتاح طرح پژوهشی طراحی و استقرار نظام رتبه بندی کتابخانه های عمومی کشور در دانشگاه فردوسی مشهد مقدس برگزار شد.
مراسم افتتاح طرح پژوهشی طراحی و استقرار نظام رتبه بندی کتابخانه های عمومی کشور

به گزارش لیزنا، مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی در این جلسه گفت: طرح پژوهشی به سفارش نهاد کتابخانه های عمومی کشور و توسط مجید سالاری عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد از امروز آغاز می شود وتا شش ماه آینده نتایج این طرح در اختیار نهاد کتابخانه های عمومی کشور قرار می گیرد.

حجت الاسلام علی اکبر سبزیان ادامه داد: در پنج سال گذشته با سیاست نهاد کتابخانه های عمومی کشور کتابخانه ها به عنوان موضوع پژوهشی در دستور کار قرار گرفتند و امروز ما شاهد عملیاتی شدن بسیاری از پژوهشهایی هستیم که در این مدت در فضاهای علمی کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفتند و امروز مبنای عمل نهاد کتابخانه ها در سیاستگذاری و مدیریت کتابخانه ها هستند.

وی ادامه داد: امروز کتابخانه های عمومی مانند گذشته فقط خدمات صرف امانت و برگشت کتاب و یا فضایی برای مطالعه نیستند و نقش اساسی و تاثیر گذار در شاخصهای اجتماعی شهر و محله و استان دارند.

سبزیان ادامه داد: کتابخانه ها به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز فرهنگسرای اجتماعی هستند و در این فرهنگسراهای اجتماعی سیاستگذاریهای مهمی از حضور بیشتر مردم تا همراهی مردم با دستگاههای اجرایی گرفته می شود.

وی حضور فارغ التحصیلان دانشگاهی مجهز به اطلاعات روز کتابخانه ای را در مدیریت کتابخانه های عمومی از جمله اتفاقات مهم کتابخانه ها ی عمومی عنوان کرد و ادامه داد: امروز مدیران و کتابداران کتابخانه ها دارای قدرت جریان سازی،مشاوره دادن و مدیریت رفتار شهروندان هستند و هرچه این فضای ارتباطی بالاتر باشدبه همان نسبت ظرفیت های بیشتری از کتابخانه های عمومی نمایان می شود.

 

حجت الاسلام علی اکبر سبزیان ادامه داد: بهره مندی کتابخانه ها از پژوهشهای دانشگاهی و ظرفیتهای علمی باید متقن و دارای ویژگیهای ارتباطی با جامعه باشد تا کتابخانه ها بتوانند بر این اساس قدرت بیشتری برای اقناع مردم برای کتابخوانی و حضور در کتابخانه ها داشته باشند.

وی حضور رقبای جدی در این مسیر مانند فضای مجازی را مورد توجه قرار داد و یادآور شد: باید در این جهت تلاش کنیم تا این خلا که بوسیله فضای مجازی ایجاد شده است جبران شود.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی با اشاره به اینکه در آینده مردم بیشتر به کتابخانه ها خواهند آمد گفت: گرانی کاغذ و تاثیر آن بر چاپ و انتشار کتاب،کاهش تیراژها، و برنامه ریزی نهادکتابخانه ها برای متناسب کردن خدمات کتابخانه ها با نیاز مردم و ارتقای سطح سواد رسانه ای مردم از جمله مولفه هایی است که به اقبال عمومی به کتابخانه های عمومی تاثیر خواهد گذاشت.

وی برگزاری این جلسه و طرح پژوهشی طراحی نظام و استقرار رتبه بندی کتابخانه های عمومی کشور را با مشارکت دانشگاهها گامی در راستای حضور موثر اجتماعی کتابخانه ها در فضای اجتماعی عنوان کرد وادامه داد: ارتباط دائمی و مستمر دانشگاهها باکتابخانه های عمومی را تضمین می کند.

مجید سالاری استاد دانشگاه فردوسی مشهد نیز در ادامه این جلسه به ارائه طرح پژوهشی طراحی و استقرار نظام رتبه بندی کتابخانه های عمومی کشور پرداخت.

این استاد دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به فعالیت بیش از 3500کتابخانه عمومی نهادی ومشارکتی در سطح کشور با بیش از 7هزار کارمند و دومیلیون جامعه مخاطب گفت: این آمار و ارقام نشان دهنده اهمیت برنامه ریزی در حوزه کتابخانه های عمومی است.

وی اساس پژوهش انجام شده را موضوع رتبه بندی کتابخانه های عمومی عنوان کرد و ادامه داد: در حال حاضر این رتبه بندی بر اساس معیار هایی مانند زیربنا و تعداد عضو فعال است که بر این اساس کتابخانه ها به 9 سطح درجه بندی می شوند.

سالاری تاکید کرد: هر ساله بر اساس میزان عضو فعال این درجه بندی تغییر می کند که در عمل این نوع درجه بندی دارای اشکالات اساسی است و اساس پژوهش انجام شده تلاش برای ایجاد شاخصهای جدید و بیشتر برای ارزیابی و درجه بندی کتابخانه ها است.

وی با اشاره به استفاده از مدل حل پوششی داده ها در طول انجام این پژوهش گفت: در این پژوهش 110معیار برای ارزیابی و رتبه بندی در کتابخانه ها بررسی شده است.

شایان ذکر است دفتر پژوهش و آموزش نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور ، بر اساس نيازهاي پژوهشي مورد نياز، با انتشار فراخواني از محققان و پژوهشگران از شخصيت‌هاي حقوقي (دانشگاه‌ها، مراكز پژوهشي، انجمن‌هاي علمي، شركت‌هاي دانش‌بنيان و ...) و حقيقي (پژوهشگران و دانشوران) دعوت کرد تا پيشنهادهاي خود را مطابق درخواست پيشنهاده هاي اعلام‌شده تا پانزدهم آذرماه ۱۳۹۷ از طريق سامانۀ «مديريت طرح‌هاي پژوهشي نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور»  ارسال نمايند که در جلسه شوراي عالي پژوهش نهاد، ۱۱ پيشنهاده تصویب شد و از ميان ۱۸ عنوان و ۸۶ پيشنهاده پژوهشي رسيده به اين دفتر تعداد 2 پيشنهاده از استان خراسان رضوي برگزيده شد.

گفتنی است طرح پژوهشي «طراحي و استقرار نظام رتبه‌بندي كتابخانه‌هاي عمومي كشور» فيمابين نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور  و دانشگاه فردوسي مشهد با نمايندگي مجيد سالاري، به‌عنوان مجري علمي اجرایی شد و مسئولین طرح تا شش ماه آینده مهلت دارند تحقیقات لازم را انجام داده و مدل مربوطه را بر اساس استانداردهای نهاد کتابخانه های عمومی کشور ارائه دهند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: