کد خبر: 40338
تاریخ انتشار: شنبه, 04 آبان 1398 - 17:17

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

با حکم علیرضا مختارپور

محمدهادی ناصری سرپرست کتابخانه‌های عمومی استان تهران شد

منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور
با توجه به اتمام ماموریت علی نیکنام، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، با حکم دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، محمدهادی ناصری طاهری به عنوان سرپرست این اداره کل معرفی شد.
محمدهادی ناصری سرپرست کتابخانه‌های عمومی استان تهران شد

 به گزارش لیزنا، مراسم معارفه سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران، شنبه ۴ آبان ماه، با حضور اسماعیل شفاعی، معاون مالی اداری نهاد، امین متولیان، معاون برنامه ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات، مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی، محمد هادی ناصری طاهری، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل، هادی امیری، مدیرکل عمرانی، عباس نعمتی، مدیرکل حراست، حسام قربانعلی، مدیرکل امور استان ها، اسماعیل جانعلی پور، معاون اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران و همچنین روسای ادارات کتابخانه‌های عمومی استان تهران، در سالن جلسات اداره کل کتابخانه‌های عمومی این استان برگزار شد.

اسماعیل شفاعی در ابتدای این نشست، طی سخنانی درباره دلیل برگزاری این مراسم گفت: باتوجه به اینکه ماموریت جناب آقای نیکنام از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، ابتدای آبان ماه سال جاری به پایان می‌رسید، بنا بود که ما در دوره دیگری از مأموریت ایشان در خدمت‌شان باشیم و حتی مکاتبات اداری برای تمدید مأموریت نیز انجام شده بود و به امضاء رسیده بود؛ اما بنا به ملاحظات شخصی ایشان ترجیح دادند که به مأموریت خود در نهاد پایان دهند و ادامه خدمت خود را در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دنبال کنند.

وی افزود: در نهایت جناب آقای مختارپور علیرغم میل خود با این موضوع موافقت کردند و بنا شد که مسئولیت اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران را شخص دیگری بر عهده بگیرند که بر این اساس جناب آقای ناصری از نیروهای باتجربه در حوزه کتاب و کتابخوانی که بیش از ۵ سال سابقه حضور در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور را دارند، علی رغم تراکم کاری در اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل نهاد، به عنوان سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران، تقبل مسئولیت کردند تا در موعد مقرر و شرایط بهتر، بتوان شخص مورد نظر برای تصدی این سمت معرفی کرد.

معاون مالی اداری نهاد ضمن تقدیر از زحمات علی نیکنام در اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران گفت: بر اساس ابلاغ دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تأکید شده تا تقدیر از جناب آقای نیکنام در مراسم دیگری همزمان با معرفی مدیرکل جدید این اداره با حضور  کتابداران استان  برپا شود تا قدردانی مناسبی از تلاش‌ها و زحمات ایشان در این حوزه صورت بگیرد. بنده نیز در زمان خدمتم در نهاد از نزدیک شاهد تلاش و مجاهدت‌های این در این اداره کل بوده‌ام و از خداوند برای ایشان آرزوی سلامتی و برای جناب آقای ناصری آرزوی توفیق در پیشبرد اهداف امور کتابخانه‌های عمومی استان تهران در دوره سرپرستی را دارم.

 در ادامه این مراسم امین متولیان، معاون برنامه ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد طی سخنانی گفت: بنده در بیش از پنج سالی که در نهاد توفیق خدمت داشته‌ام، همواره در جلسات مختلف تودیع، تکریم و معارفه عزیزان مختلف عنوان کرده‌ام که این جلسات برای همه ما که در معرض مسئولیت قرار گرفته‌ایم اتفاق خواهد افتاد، اما مهم این است که روزی که می‌آییم تا روزی که می‌رویم، قضاوت همکاران‌مان و در سطح دیگر نگاه الهی بر ما، نگاهی مبتنی بر رضایت باشد.

وی افزود: به دلیل پایتخت بودن استان تهران و مجاورت با دولت مرکزی، سخت ترین امورات در تمام دستگاه‌ها در استان تهران واقع شده است که پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. به گواهی همه دوستان آقای نیکنام با صبوری و متانت از پس این مشکلات، چالش‌ها و موانع برآمدند و سکان کتابخانه‌های عمومی استان تهران را در دست داشتند. برای ایشان آرزوی موفقیت دارم و قطعا موفقیت آقای نیکنام هم در این مدت مدیون تلاش همکاران در ستاد استان و شهرستان‌ها و کتابداران عزیز در کتابخانه‌ها بوده است.

معاون برنامه ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد ضمن آرزوی موفقیت برای علی نیکنام در ادامه فعالیت خود، گفت: جناب آقای ناصری نیز از چهره‌های شناخته شده در این حوزه هستند که از نزدیک در جریان تمام مسائل نهاد هستند و با پیچ و خم‌های مسیر آشنا هستند؛ امیدوارم این انتقال سبب اتفاقات خیر در نهاد باشد و دوره سرپرستی ایشان نیز امورات اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران با متانت و وزانت خاص خود ادامه پیدا کند تا در نهایت شخصی که به عنوان مدیرکل این اداره منصوب می‌شود، مسائل را به صورت جدی‌تر ادامه دهد.

مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد نیز با اشاره به اهمیت جایگاه اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران، گفت: طبیعتا در طول مدت همکاری با اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران، اختلاف‌نظرها و همینطور تفاوت دیدگاه و روش در پیشبرد امور وجود داشته، اما این موضوع به هیچ وجه نافی زحمات دوستان ما در این اداره کل نیست. همین که امور جاری در استان تهران با این گستردگی و با این پیچیدگی و مسائل خاص خود، مانند سایر استان‌ها دیگر با درایت و مدیریت آقای نیکنام پیشرفته نشان از زحمات ایشان در این عرصه دارد. ان شاء الله در ادامه با حضور ادامه آقای ناصری به عنوان سرپرست و در مرحله بعدی با حضور مدیرکل بعدی، این مسیر پیش خواهد رفت و توقع این است که این روند رو به بهبود، اصلاح و بهتر شدن باشد.

وی با تقدیر از زحمات آقای نیکنام گفت: یکی از ویژگی‌های آقای نیکنام این بود که خودشان از بدنه نهاد بودند و شناخت ایشان نسبت به پرسنل شناخت جامعی بوده است. ان شاءلله در دوره پس از ایشان هم این شناخت و ارتباط خوب برای اصلاح امور و ارتقاء استان تهران در حوزه‌های مختلف به کار بسته شود؛ چرا که توقع از استان تهران در حوزه‌های مختلف فرهنگی، امور کتابخانه‌ها، منابع و انجمن‌ها بیش از این است. ان شاء الله اقدامات اساسی که در همین دوره پایه‌گذاری شده استمرار پیدا کند و بستری برای خدمت بیشتر ما به مردم استان تهران شود.

عباس نعمتی، مدیرکل حراست نهاد نیز طی سخنانی با اشاره به سابقه ۱۵ ساله آشنایی با علی نیکنام، عنوان کرد: رفتار و ارتباط جناب آقای نیکنام با همکاران خود طی دوران خدمت خود در کتابخانه‌های عمومی استان تهران، خاطره‌ای خوش از ایشان در ذهن همه کارکنان استان تهران ایجاد کرده است. ایشان به واسطه تجربه گرانبهای خود در استان تهران، به خوبی از پس پیچیدگی‌های این استان برآمدند و در حوزه‌های مشترک با حراست همکاری بسیار خوبی با هم داشتیم.

وی افزود: جناب آقای ناصری هم که همکاران انقلابی و با تجربه در ستاد نهاد هستند و ارتباطا بسیار زیادی در حوزه‌های استانی داشته‌اند؛ امیدوارم کل مجموعه استان تهران نهایت همکاری خود در این حوزه را با ایشان داشته باشند. بنده هم به نوبه خودم اعلام آمادگی می‌کنم تا هر نکته و موردی در حوزه‌های مرتبط با حراست داشته باشند، اقدامات لازم صورت گیرد.

هادی امیری، مدیرکل عمرانی نهاد نیز با تقدیر از اقدامات علی نیکنام در استان تهران، برای محمدهادی ناصری، سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران در ادامه این مسیر آرزوی موفقیت کرد.

 در ادامه این نشست علی نیکنام، مدیرکل سابق کتابخانه‌های عمومی استان تهران ضمن تشکر از همکاران خود در این اداره کل گفت: باید تشکر کنم از حمایت‌های دبیرکل محترم نهاد که در این پنج سال به من لطف و عنایت داشتند. همانطور که عزیزان در این مراسم شهادت دادند کار کردن در استان تهران کار دشوار و پیچیده‌ای است، و اگر نگاه محبت آمیز آقای مختارپور نبود، قطعا از پس این پیچیدگی‌ها برنمی‌آمدیم. تشکر می‌کنم که ایشان در دوره جدید هم حکم تمدید ماموریت بنده را تمدید کردند، اما با توجه به برخی ملاحظات شخصی، ادامه همکاری برای من میسر نبود.

وی ضمن ابراز خرسندی از اضافه شدن دوباره کتابخانه پارکشهر به مجموعه کتابخانه‌های عمومی استان تهران در این دوره، گفت: با توجه به اینکه انتظار و توقع از استان تهران، به درستی انتظار بالایی است، معتقدم که حضور یک نیروی جوان در این سمت می‌تواند به پیشبرد امور و برآورده کردن انتظارات موجود، کمک کند. از آقای ناصری تشکر می‌کنم این مسئولیت را پذیرفتند و انشاءالله که ایشان در این مجموعه ما که مجموعه، بتوانند امورات را به نحو مطلوبی پیش ببرند.

در ادامه این مراسم محمد هادی ناصری طاهری ضمن تسلیت به مناسبت ایام رحلت رسول اکرم اسلام حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و اله و سلم و همچنین شهادت امام حسن مجتبی و امام رضا علیهما السلام گفت: ابتدا به نوبه خود تشکر و قدردانی می کنم از بیش از ۵ سال حضور جناب آقای نیکنام که در مسئولیت اداره کتابخانه های عمومی استان تهران همت کردند و در حد وسع خود تلاش شان را به کار گرفتند. در بسیاری از فعالیت هایی که در ستاد نهاد انجام می شد استان تهران سعی می کرد که یاریگر ستاد در اجرا باشد. به هر حال مأموریت ایشان به اتمام رسید و امیدوارم هر کجا هستند موفق و موید باشند.

وی افزود: بنده این توفیق را داشتم که تقریبا از ابتدای دوره مدیریتی دبیرکل محترم نهاد در خدمت نهاد کتابخانه های عمومی بوده ام. یکی از مهم ترین نکاتی که دبیرکل محترم در ابتدای دوره مدیریتی خود و اتفاقا برای اولین بار در جلسه معارفه جناب آقای نیکنام بیان فرمودند موارد هشتگانه ای بود که از مدیران نهاد خواسته شد در امور اجرایی و اداره حوزه های مدیریتی خود به آنها توجه کنند. اکنون که پنج سال از بیان آن موارد می گذرد با مرور تاریخ این چند صباح نهاد، متوجه می شویم هر حوزه ای که به این موارد توجه کرده توفیقاتی هم به دست آورده و هر جا کمتر به این موارد توجه شده است با اشکالاتی روبرو بودیم.

ناصری با اشاره به رویکردها و برخی اقدامات صورت گرفته در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، گفت: به هر حال امروز نهاد مفتخر است که از یک سو در زمینه فرایندهای کتابخانه ای با انجام طرح های متنوع پژوهشی و تدوین سیاست‌ها و استانداردها و تدوین سند اخلاق حرفه ای و انجام طرح آمایش سرزمینی کتابخانه های عمومی گام های بلندی برداشته است و از سوی دیگر با درک به موقع نیازها و اقتضائات روز و مسائل جامعه نسبت به طراحی و اجرای برنامه های موثر بر اساس ظرفیت کتابخانه های عمومی و رسالت آن فعالیت های قابل توجهی انجام داده است.

مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل نهاد کتابخانه‌های عمومی ادامه داد: حضور پر رنگ و شاید کم نظیر نهاد کتابخانه ها و به تبع آن اداره کل های استانی در پیگیری موضوع کاهش آسیب های اجتماعی یکی از توفیقات مهم این دوره مدیریتی نهاد است که شاید کمتر به آن توجه شده باشد. شاید همین دغدغه مندی و احساس مسئولیتی که نهاد نسبت به این موضوع از خود نشان داد زمینه ای شد برای تبدیل کتابخانه های عمومی به پایگاه های فرهنگی و اجتماعی.

وی تصریح کرد: اینها پشتوانه های مهمی است که هر استان باید به خوبی از آنها در انجام امور خود بهره برداری کند. به همین سبب در این دوره سعی خواهیم کرد با تقویت ارتباط مستمر با ستاد نهاد و معاونت ها و مدیریت ها با هم افزایی در این مسیر حرکت کنیم. واقعیت این است که نهاد کتابخانه های عمومی کشور و اداره کل استان تهران دو ماهیت متفاوت نیستند بلکه یک کل واحد هستند و قاعدتا با هماهنگی و انسجام فعالیت می کنند.

محمدهادی ناصری طاهری در پایان عنوان کرد: ان شاء الله از همین امروز با اتکاء به خداوند متعال و با همراهی همکاران محترم ستاد استان و کتابداران ارجمند سعی خواهیم کرد در جهت تحقق اهداف نهاد گام برداریم تا همانطور که وزیر محترم هم در نشست مدیران کل استان های نهاد کتابخانه ها بیان کردند، نهاد کتابخانه های عمومی کشور به عنوان نهاد پیشران فرهنگی موثر در جریان تمدن سازی اسلامی شناخته شود.

در پایان مراسم حکم دبیرکل نهاد به محمدهادی ناصری طاهری تقدیم شد. متن حکم به این شرح است:

 

برادر گرامی جناب آقای محمدهادی ناصری طاهری

سلام علیکم

اینک که در پایان مأموریت برادر گرامی و آزاده جناب آقای نیکنام، دوران فعالیت صادقانه و پرثمر ایشان در مدیریت اداره کل استان تهران نهاد به اتمام رسیده، با امید به این که تلاش های خالصانه ایشان ذخیره ای برای آخرت شان باشد، جنابعالی را که دارای سوابق فرهنگی ارزشمند بوده و در نهاد کتابخانه های عمومی کشور نیز خدمات قابل ملاحظه ای دارید، تا زمان انتخاب مدیرکل کتابخانه های عمومی استان با حفظ سمت به سرپرستی آن اداره کل منصوب می کنم.

برای شما در انجام وظیفه به نحو دقیق و کامل آرزوی توفیق دارم. بدیهی است پس از انتخاب مدیرکل استان، مراسم تکریم شایسته از برادر گرامی جناب آقای نیکنام و معارفه مدیرکل جدید برگزار خواهد شد. ان شاء الله.

و من الله التوفیق

علیرضا مختارپور

دبیرکل 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: