کد خبر: 39680
تاریخ انتشار: یکشنبه, 29 ارديبهشت 1398 - 10:46

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

آخرین اخبار

در سفر هیات نویسندگان ایرانی به آستراخان روسیه مطرح شد:

آینده روشن جهان، در گرو بها دادن به ادبیات کودک و نوجوان است

منبع : بنیاد شعر و ادبیات داستانی
نخستین همایش بین المللی ادبیات برای کودکان و نوجوانان، صبح جمعه ۲۷ اردیبهشت با حضور نویسندگانی از کشورهای حاشیه دریای خزر، اوکراین و بلاروس، در شهر آستراخان روسیه آغاز به کار کرد.
آینده روشن جهان، در گرو بها دادن به ادبیات کودک و نوجوان است

به گزارش لیزنا، هیات اعزامی از ایران در این اجلاس متشکل از مهدی قزلی، مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی است که به دعوت وزیر فرهنگ و گردشگری استان آستراخان به این شهر سفر کرده و محمدرضا یوسفی و عزت‌اله الوندی، نویسندگان برجسته حوزه کودک و نوجوان که با معرفی بنیاد شعر و ادبیات داستانی در این همایش حضور دارند.

نخستین برنامه این همایش، میزگرد بین‌المللی «دوستی ادبیات؛ دوستی ملت‌ها» بود که با حضور نویسندگان میهمان در کتابخانه مرکزی شهر آستراخان برگزار شد.

در این برنامه، عزت‌اله الوندی، دبیر اجرایی جام باشگاه‌های کتابخوانی سال گذشته، گزارشی از روند و نتایج این برنامه ارائه کرد که مورد توجه حضار قرار گرفت.

همچنین محمدرضا یوسفی، نامزد جایزه بین‌المللی «هانس کریستین اندرسن» درباره بازنویسی متون کهن برای مخاطب کودک و نوجوان معاصر سخنرانی کرد.

در ادامه این نشست، مهدی قزلی از جایگزینی طرح کتابخوانی و داستان نویسی به جای تکالیف نوروزی در مدارس ابتدایی ایران گزارش ارائه کرد. او همچنین با اشاره به استقبال کودکان و نوجوانان و خانواده هایشان از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: رونق ادبیات کودک و نوجوان که از چهل سال پیش و با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران رخ داد، امروز به ثمر نشسته و میتوان با خوشحالی اعلام کرد که کودکان ایرانی با کتاب بسیار مانوس تر از گذشته هستند.

این گزارش می‌افزاید، در حاشیه این نشست و پس از بازدید از بخش‌های مختلف کتابخانه مرکزی آستراخان و مخزن کتب قدیمی و فارسی، قزلی با اهدای کتاب‌های اعضای هیات ایرانی حاضر در این همایش به رئیس کتابخانه، اظهار امیدواری کرد که این کتاب‌ها و کتاب‌های فارسی موجود در کتابخانه، مورد استفاده فارسی‌زبانان و فارسی آموزان این استان قرار گیرد.

برنامه بعدی این همایش بین‌المللی، ضیافت شام بود که به میزبانی وزیر فرهنگ و گردشگری استان آستراخان روسیه برگزار شد.

در این میهمانی که با حضور نویسندگان حاضر در همایش برگزار شد، مهدی قزلی به عنوان سرپرست هیات فرهنگی ایران، سخنانی ایراد کرد.

وی گفت: ادبیات ، کارخانه رویاسازی است و رویاها، سازنده آینده بشریت هستند. زندگی آینده انسان‌ها نیز با همین رویا شکل می‌گیرد.

مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی افزود: کودکان و نوجوانان نیز همچون ادبیات، آینده سازان این جهانند و محصول تلاقی این دو، ادبیات کودک و نوجوان است. پس می‌توانیم با اهمیت دادن به این مقوله مهم و بردن ادبیات داستانی کودک و نوجوان به مسیر درست، آینده‌ای روشن برای جهانِمان ترسیم کنیم.

بازدید از نمایشگاه کتاب و غرفه‌های ویژه آموزش و سرگرمی کودکان و نوجوانان، از دیگر برنامه‌های نخستین روز جشنواره ادبی نوجوانان و جوانان آستراخان روسیه بود.

 گفتنی است، نویسندگان ایرانی، تنها گروه غیرروسی زبان دعوت‌شده به این همایش هستند.

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: