کد خبر: 31316
تاریخ انتشار: دوشنبه, 08 آبان 1396 - 23:05

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

مراسم اختتامیه نخستین کنگره شعر کتابِ دفاع‌مقدس برگزار شد

منبع : لیزنا
 مراسم اختتامیه نخستین کنگره شعر کتابِ دفاع مقدس با تقدیر از برگزیدگان این کنگره در تالار اجتماعات کتابخانه عمومی محقق حلی برگزار شد.
مراسم اختتامیه نخستین کنگره شعر کتابِ دفاع‌مقدس برگزار شد

به گزارش خبرنگار لیزنا، اختتامیه نخستین کنگره شعر کتابِ دفاع‌ مقدس با محوریت کتاب «وقتی مهتاب گم شد» امروز (دوشنبه هشتم آبان‌ماه) با حضور علی رضا مختارپور، غلامعلی حداد عادل و جمعی از شعراء، مدیران و مسئولان فرهنگی کشور در تالار اجتماعات کتابخانه عمومی محقق حلی تهران برگزار شد.

جوانان بیشترین شرکت کنندگان کنگره شعر کتاب دفاع مقدس

علی رضا مختار پور، دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور ضمن تشکر از حاضران، خاطراتی از روز دیدار مقام معظم رهبری با شاعران در دیماه 95 را بازگو کرد.

او در ادامه گقت: بر اساس آخرین آمار سازمان نفوس و مسکن، 72 درصد از افراد جامعه بعد از جنگ به دنیا آمده اند و 8 درصد در زمان انقلاب طفل بوده اند. یعنی بیش از 80 درصد افراد جامعه امروز ایران نه انقلاب نه جنگ و نه امام خمینی را ندیده اند ولی امروز همان جوانان پرچم دار اسلام هستند.

وی گفت: گذر زمان ثابت کرده است که از ابتدای پیروزی انقلاب هر کاری دشمن کرده است نتیجه اش در جبهه مقابل برعکس بوده است. از طرف جبهه دشمن با ایجاد گروهک ها، تجزیه طلبی ها، ترور، جنگ، تحریم و...و در این سال های اخیر هم به مدد فضای مجازی چقدر به انقلاب، ارزش ها، ائمه و امام حسین توهین شد اما از آن طرف جمعیت اربعین بیشتر شده است. هر چه به انقلاب توهین کردند، جمعیت راهپیمایی ۲۲ بهمن بیشتر شد. امام (ره) فرمودند خداوند اسلام را به وسیله دشمنانش تأیید می کند.

به گفته مختار پور بسیاری از شرکت کننده در اولین کنگره شعر کتاب دفاع مقدس راهمین جوانان تشکیل می دهند. وی شهید حججی را نمونه ای از این جوانان عنوان کرد که متول سال 1370 بود و گفت: شهید حججی یک فرد نیست بلکه شاخصی برای گروهی عظیم است.

ادبیات انقلاب اسلامی شکل گرفته است

غلامعلی حداد عادل این موضوع را که ادبیات دفاع مقدس به مرحله ای رسیده که شاعران راجع به یک کتاب شعر می گویند و چنین کنگره ای برای آن برگزار می شود، خبر مهمی عنوان کرد.

او با اشاره بر کمیت آثار ادبیات انقلابی افزود: در زمان نوشتن کتاب های درسی مقطع راهنمایی در دهه هفتاد به سختی متنی از خاطرات رزمندگان برای درج در کتاب پیدا کردیم.

حداد عادل ادامه داد:  برای اینکه یک جریان فکری، علمی و فرهنگی، دانشگاهی و درسی شود نیازمند زمان است. ادبیات انقلاب نیز نیازمند این فاصله زمانی بود. الان قطعا نوع ادبی به نام ادبیات انقلاب اسلامی داریم ولی این نوع ادبی در 10  سال گذشته شکل گرفته است.

او ادامه داد: در فرهنگستان زبان فارسی گروهی پژوهشی به نام ادبیات انقلابی تاسیس شده است. یکی از کارهای آن تدوین کتابی درسی بر اساس استاندادهای دانشگاهی با موضوع ادبیات انقلاب اسلامی و از دیگر کارهای آن انتشار مجله ادبیات انقلاب اسلامی است.

او با اشاره یر نقدی که 25 سال پیش بر کتاب فرهنگ تعبیرات جبهه نوشته است گفت: در آن زمان نسبت جبهه از نمود آن بیشتر بود. حال امروز می توان گفت که حد اقل 10 هزار جلد در حوزه دفاع مقدس داریم. و این سرمایه بزرگی است که باید قدر آن را دانست.

وی ادبیات انقلاب اسلامی را دارای دو شاخه عاشورایی و دفاع مقدس دانست و گفت: بخس عاشورایی  دارای سابقه طولانی است ولی در سال های اخیر شاهد تحول بنیادینی در آن هستیم. اولین دوره از ابتدای این حماسه تا زمان نهضت امام خمینی و 15 خرداد بود. مرحله بعدی تا زمان جنگ و مرحله بعد از زمان جنگ تا به امروز است. در این دوران ادبیات عاشورایی از شکل مظلوم آن به شکل حماسی و افتخاری درآمده است.

او با اشاره به شهدای جوان امروز مثل شهید حججی این آثار را مانند آبشخوری دانست که جوانان امروز از آن سیراب می شوند.

پیام وزیر برای کنگره

در این مراسم پیام سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به نمایش در آمد.

در پیام وی آمده است: «در عصر حاضر که جوامع با تهدیدهای فرهنگی گسترده ای رو به رو هستند، بهرهگیری از گونه های مختلف هنری،  رویکردی فرهنگی برای مقابله با این تهدید ها به شمار می رود.

هشت سال دفاع مقدس برگ زریتی از تاریخ ایران اسلامی است، که گنجینه ای با ارزش را برای نسل های آتی به یادگار گذاشته است و پیوند هنر با موضوع دفاع مقدس بهترین شیوه برای ایجاد پیوند میان نسل جوان با ارزش های دفاع مقدس در مقابل تهدیدهای فرهنگی و ماندگاری این میراث گرانبهاست.

برنامه هایی چون کنکره شعر دفاع مقدس مجالی است تا شاعران با قلم خود طعم  تازه ای از دفاع مقدس را در قالب آثار فاخر به نسل جدید عرضه کنند.

امید است که با تلاش و همت هنرمندان این حوزه و نهادهای فرهنگی ثبت و ماندگاری این میراث در طول تاریخ فراهم آید.

همت و تلاش ارزنده دست اندرکاران این جشنواره را ارج نهاده و از خداوند متعال دوام توفیق همه شاعران، هنرمندان و اهالی ادب و فرهنگ و هنر این مرز و بوم کهن را مسالت دارم.»

کنگره شعر کتاب دفاع مقدس مورد اقبال جامعه قرار گرفت

حجت الاسلام محمد جواد زمانی، دبیر این کنگره عرصه دفاع مقدس را عرصه ای پر شکوه توصیق کرد و انتشار کثیر کتاب های دفاع مقدس را نشان از پر رهرو بودن آن دانست. او انگیزه اصلی از برگزاری این کنگره را ترویج مطالعه کتاب و فرهنگ کتابخوانی بیان کرد که در سمت و سوی ارزش های دفاع مقدس حرکت می کند.

زمانی با اشاره بر پیشینه ادبی ایران و اشعاری که با الهام از کتاب سروده شده است، مثل منظومه های بزرگ ادبی گفت: آثاری که به دبیر خانه کنگره رسیده  600 شعر را شامل می شود و نشان می دهد که جامعه ادبی به این موضوع اقبال نشان داده است.

شعرخوانی شاعران دفاع مقدس

محمد علی مجاهدی، شاعر، در سخنانی برگزاری محافلی مانند کنگره شعر کتاب دفاع مقدس را باعث به بار نشستن شعر آیینی، مقاومت، دفاع مقدس،  رهایی و اعتراض عنوان کرد. او به تاکید پیشوایان اسلام برای استفاده از این اشعار اشاره کرد و گفت: امام جعفر فرموده است:«ای شیعیان به فرزندان خود شعر عبدی کوفی را به کودکان خود بیاموزید زیرا این شاعر در صراط حق است.»

او افزود: در این مقطع حساس رسالت شاعران مشخص است و باید در آن راه حرکت کنند. وی شعری در حوزه دفاع مقدس خواند.

مصطفی محدثی خراسانی، شاعر، نیز با اشاره بر اینکه سه مرتبه در محافلی که رهبر انقلاب شعرخوانی کرده اند، حضور داشته است،  غزلی را در پاسخ به آخرین مطروحه ایشان که در جمع شاعران خراسانی خوانده بود، خواند.

رضا اسماعیلی، شاعر انقلاب نیز ضمن خواندن شعری در پاسخ به مطروحه مقام معظم  رهبری گفت: شعر آیینی اصیل در دوران دفاع مقدس سروده می شد زیرا رزمندگان خود را هم رزم با امام حسین می دانستند. اما امروز فکر می کنیم که بین شعر اصیل آیینی و قیام امام حسین فاصله افتاده است  به گفته او اندیشه شعر دفاع مقدس عاشورا است.

علی رضا قزوه نیز ضممن شعرخوانی، از چاپ اول کتاب وقتی مهتاب گم شد و حضور شهید همدانی در رونمایی آن یاد کرد. به گفته او این کتاب در حال حاضر به چاپ بیست و ششم رسیده است.

سارا سادات باختر از کاشان و محمد خادم، از اصفهان و از برگزیدگان کنگره شعر دفاع مقدس پس از خواندن اشعار خود، این شعرها را به شهدای هشت سال دفاع مقدس تقدیم کردند. امیری اسفدقی، شاعر نیز اشعاری در حوزه دفاع مقدی با الهام از کتاب وقتی مهتاب گم شد خواند.

همچنین همسر جانباز علی خوش لفظ که روایت زندگی وی در کتاب «وقتی مهتاب گم شد» آمده است، در سخنان کوتاهی به مشکلات خانواده های جانبازان، دردهای جسمی و روحی جانبازان و همینطور مشکلات آن ها در بیمارستان و جامعه اشاره کرد.

او جاودانی یک کشور را در زنده نگه داشتن حماسه ها و سلحشوری ها عنوان کرد و با بیان اینکه امرور سالروز تولد این جانباز و همینطور سالگرد ازدواجشان است از همه حاضران خواست تا برای بهبود همسرش که به دلیل بستری شدن در بیمارستان در این جلسه حضور ندارد، دعا کنند.

 

گفتنی است در بخش مطروحه سید احمد حسینی از کشورر پاکستان و مقیم شهر قم، سارا سادات باختری از کاشان، داوود کفعمی از اصفحان، میثم داوودی از قم، فایزه زر افشان از میبد یزد و در بخش شعر کلاسیک محمد خادم از اصفهان، رستم برزه گران از تهران به عنوان برگیزیدگان این کنگره معرفی شدند. همچنین از همسر و فرزند شهید علی خوش لفظ نیز تقدیر شد.

در این مراسم همچنین از کتاب نخستین کنگره شعر دفاع مقدس با محوریت «وقتی مهتاب گم شد» رونمایی شد.  این کتاب به ۴ بخش مطروحه، کلاسیک، نیمایی و کودک و نوجوان اختصاص دارد و اشعاری با موضوع دفاع مقدس و مطروحه مقام معظم رهبری بر اساس کتاب «وقتی مهتاب گم شد» را شامل می شود.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: