کد خبر: 28045
تاریخ انتشار: جمعه, 18 فروردين 1396 - 13:08

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

بهترین رشته، رشته علم اطلاعات و دانش شناسی هست

منبع : لیزنا
عزیز هدایتی خوشمهر: رشته کتابداری از نقاط بسیار مثبتی بوده که در زندگیم با آن مواجه شدم. تنها انتخابی که همیشه از آن راضی هستم.
بهترین رشته، رشته علم اطلاعات و دانش شناسی هست

لیزنا در گفتگویی صمیمانه با برخی از اساتید علم اطلاعات و دانش‌شناسی، از ایشان درباره زندگی کاری و شغلی‌شان در رشته پرسیده است و اینکه چه توصیه ای برای دانشجویان علم اطلاعات و دانش شناسی دارند.

گفتگو با عزیز هدایتی خوشمهر ، هیأت علمی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان  را درادامه میخوانید:

لطفا خودتان را به صورت کامل معرفی کنید و شرح حال مختصری از خود را بیان نمایید.

اینجانب عزیز هدایتی خوشمهر متولد چهارم شهریور ماه یکهزار وسیصد وپنجاه هجری شمسی، در حال حاضر استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان هستم و در سمت مدیر کل امور دانشجویی دانشگاه خدمت میکنم.

چگونگی ورود به حوزه کتابداری و ادامه تحصیل تا مقطع دکتری را تعریف نمایید.

من ورودی 1370 کتابداری دانشگاه تبریز هستم که قبل از ورود به دانشگاه از رشته کتابداری  اطلاعات چندانی  بجز تعریف دوستم از کتابداری که در رشته مدیریت دولتی دانشگاه اصفهان مشغول بودند نداشتم. وی می گفت رشته ای در دانشگاه هست که فارغ التحصیلان آن آدمهای با سوادی که به چند زبان مسلط میشوند . این بود که من در اولویت هایم کتابداری تبریز را انتخاب کردم . اتفاقات زیادی در زندگی ام  بوده که پشیمانی به همراه داشته ولی رشته کتابداری از نقاط بسیار مثبتی بوده که در زندگیم با آن مواجه شدم. تنها انتخابی که همیشه از آن راضی هستم. شغلهای سطح بالای خوبی در غیر از رشته ام داشتم ولی تنها شغلی که مرا راضی نگه میداشت فعالیت به عنوان کتابدار بوده که این مورد همیشه مرا به پیشرفت و تلاش تشویق می کرد.  این شد که بنده با اینکه استخدام رسمی یکی از سازمانهای خوب بودم استعفا داده و برای ادامه تحصیل به کشور ترکیه رفتم . و دلیلش هم این بود که میخواستم تجربه کتابدار بودن را در یک محیط دیگرامتحان کنم. این شد که دررشته مدیریت اطلاعات و اسناد ازدانشگاه  دولتی آنکارا ی ترکیه فارغ التحصیل شدم.

به نظر شما ادامه تحصیل در ایران بهتر است یا خارج از ایران؟

ادامه تحصیل در ایران و خارج از ایران بیشتر به روحیه انسانها و توان مالی و همچنین علاقه وپشتیبانی نیاز دارد. ولی اعتقادم این هست که علاقمندان این رشته حداقل یکی از مقاطع تحصیلی بخصوص دکترا را در یک کشور خارجی تجربه کنند بهتر است. به شرطی که آموخته هایشان را درخدمت به هموطنان خودمان بکار گیرند.

لطفا حوزه پژوهشی خود را برای خوانندگان توضیح دهید.

در حوزه کاری و تحصیلی من در ایران کار چندانی صورت نگرفته امیدوارم جوانان عزیزی که در رشته علم اطلاعات و دانش شناسی مشغول تحصیل و کارند زمینه تخصصی خود را به سمت آرشیو مدیریت اسناد بخصوص اسناد الکترونیکی سوق دهند که از نیاز های کشورمان هست

همه ما میدانیم که سرعت تولید و انتشار روز افزون اطلاعات و دانش  در دنیا به حدیست که عرصه مدیریت اطلاعات و دانش واقعا توان کنترل و مدیریت آن به نوعی از دستش خارج شده است. حالا این یک طرف قضیه و از طرف دیگر محملهای حامل اطلاعات و دانش به حدی متنوع و بعضاً ناهمگن شده اند که مدیریت و کنترل اینها به روشهای مدیریتی قوی و متنوعی نیاز دارد. بحث مدیریت اطلاعات و اسناد بلاخص اسناد الکترونیکی در جهان نیازمند تلاشهای نیروی انسانی فعال و با تجربه که به دانش نوین  مجهزباشند هست لذا این حوزه دست یاری به سوی جوانان علاقمند و پژوهشگران توانمند و با علاقه به این حوزه کاری داراز میکند. الحمدالله کم کم در کشور ما نیز به این حوزه به دیده تخصص نگریسته می شود . و به همین خاطر هر روز شاهد تلاشهای جدیدی در این زمینه خواهیم بود.

و سخن پایانی از زبان شما برای کتابداران

اما سخن آخر این که من همیشه گفته و باز میگویم در بین رشته های علوم انسانی بهترین رشته، رشته علم اطلاعات و دانش شناسی هست مطمئنا اگر من در حوزه علوم انسانی مجددا تحصیل میکردم برای آموختن علم و معرفت و به اشتراک گذاری آن حتما این رشته را ادامه میدادم و برای پول در آوردن یکی از رشته های پزشکی را ادامه میدادم.

فرزانه
|
United States
|
1399/08/29 - 14:57
0
0
سلام من لیسانسم کتابداری بوده تازه امسال فارغ التحصیل شدم ....علاقه ای به این رشته ندارم ...ولی باید ارشد بخونم به خواست خانوادم خواستم برم مدیریت مالی اونم میگن خیلی سخته تورو خدا یکی بگه من چکار کنم.با تشکر
نرگس
|
Iran
|
1398/07/21 - 19:32
0
4
من هم با همین خوش خیالی ها و این حرفهای اساتید وارد رشته شدم حالا بعد3ترم در به در دنبال تغییر رشتم وحتی ب ترک تحصیلم راضیم تا اینکه این رشته رو ادامه بدم و وقت جوانیمو هدر مطالب پوچش کنم بماند ک چه سختی برای درس خوندن کشیدم.
حالا از من و دوستانم گذشت ولی خواهشا صادق باشیم و جوونای بیشتری رو بدبخت نکنیم.
پاسخ ها
مهاجر
| iran |
1398/09/16 - 15:14
موافقم دوست عزیز
محمدرضا
|
Iran
|
1398/06/25 - 09:21
2
4
رشته خیلی خوبیه عالیه برین
دانشجو
|
Iran
|
1398/06/24 - 12:52
2
2
سلام.نظرات زیادی راجب ب این رشته دیدم اما واقعاگیج شدم نمیدونم کدوم رو باورکنم...ایا ادامه دادن این رشته خوبه یانه!
افشین
|
Iran
|
1398/05/29 - 22:53
2
1
سلام..ایا با تعریف بد این رشته کتابداری پسرم برای تحصیل دانشگاه بفرستم یا زبان انگلیسی دانشگاه ازاد بخونه بهتر
پاسخ ها
مهاجر
| Iran |
1398/09/16 - 15:21
دوست عزیز
من به عنوان کسی که لیسانس کتابداری و اطلاع رسانی هستم ( که اسم سابق این رشته علم اطلاعات و دانش شناسی هست) به شما میگم که اگه به کار در کتابخانه علاقه دارید و انسان صبور و اجتماعی هستید وارد این رشته بشید. چون اولا کسی که در کتابخانه ها کار میکنه باید دارای صبر و حوصله باشه و اجتماعی باشه که بتونه با مخاطبان به راحتی ارتباط برقرار کنه و تحمل شنیدن انتقاد و اعتراض را هم داشته باشه. هم اینکه تنها محل کار این رشته کتابخانه های عمومی و دانشگاهیه. چون ما در ایران خیلی پیشرفته نیستیم که مراکز اسناد و اطلاع رسانی زیادی داشته باشیم. در ضمن این شغل دارای سختیهایی هم هست که رشته های پشت میز نشینی این سختی ها رو ندارن. مثلا در بخش امانت باید هر روز مدام کتابها را از قفسه به مراجعان و بالعکس از مراجعان به قفسه ها جابجا کنی
اگه در خودت این توانایی ها را میبینی یا علی.. و گرنه بیخیال شو و برو سراغ یه رشته دیگه
یادم رفت بگم که رشته کتابداری یا همون علم اطلاعات و دانش شناسی هنوز تو ایران خیلی جانیفتاده و باید به همه توضیح بدی که شغلت چیه و چیکار میکنی
مهسا
| Iran |
1398/05/31 - 10:52
سلام
اگر پسرنون با کامپیوتر رابطه اش خوبه و فعال و روابط اجتماعی خوبی داره، در کتابداری موفق میشه
افشین
|
Iran
|
1398/05/29 - 22:51
1
1
سلام ..میخواستم بگم توضیحاتی که دوستان دادن پسرم را به این رشته تحصیلی جدید بفرستم یا نه ...خیلی بد تعریف کردن از این کتابداری
محسن خدا پناه
|
Iran
|
1398/02/29 - 22:36
4
10
سلام دوستان نظرات و ایده های شما رو خوندم در واقع همه درست میگید .اگر در رشته های دیگه هم چرخی بزنیم متوجه این مهم میشیم که تقریبا اکثر رشته ها دیگه بازار کاری ندارن و ماباید با تحصیل وکسب اطلاعات لازم واستفاده از تجارب اساتید وداشتن مدرک تحصیلی فکری به حال خودمون بکنیم.
واقعا افرادی که گله از رشته دارن چقدر سواد دارن چقدر تسلط به انگلیسی دارن وچقدر...... پس مقداری هم از خودمون شروع کنیم.چرخی به سواد خودمون بزنیم ببینیم اگه الان شرایط کاری بسیار خوبی پیدا بشه جرات حضور داریم . موفق باشید انشاالله.
خانم کتابدار
|
Iran
|
1397/10/18 - 13:08
0
5
سلام ..هر رشته ایی خوبی و بدی خودشو داره ..من خودم به شخصه بسیار از رشته ام راضی ام. در حال حاضر هم من و هم بیشتر همکلاسیام توی کتابخانه دانشگاهی یا عمومی استخدام شدیم.. شغل کتابداری واقعا یک کار آروم بدون استرسه..
پاسخ ها
زهره
| Iran |
1397/11/11 - 14:52
سلام من ارشدجغرافیا دارم وبیکارم دوبارع میخام ارشدکتابداری بخونم به امیدکارنظره شماچیست؟
بیکار
|
Iran
|
1397/09/07 - 21:28
2
4
رشته ای کاملا پوچی بوده و هیچ کاربردی در ایران ندارد. من به چشم خودم دیده ام لیسانس آن هیچ تفاوتی با مقاطع بالاترش ندارد. من خودم ده سال است که با این رشته بیکار هستم
پاسخ ها
زینب
| Iran |
1398/03/10 - 17:24
وقتی بیکار موندیم، ممکن نیست از کم کاری خودمون هم باشه؟
یاس
|
Iran
|
1397/07/29 - 10:52
2
1
عالی
Maryaaaaaaam
|
iran
|
1397/06/20 - 21:15
4
0
سلام من این رشته علم اطلاعات ودانش شناسی دانشگاه سمنان قبول شدم حقیقتا خیلی استرس دارم ونمیدونم خوندنش وگذروندن چندسال برای این رشته ارزش داره؟لطفاکمکم کنید وهرکسی این رشته خونده لطفابیاد یکم مشورت کنم
آقای شبان
|
United States
|
1397/06/10 - 21:10
2
5
سلام علیکم...
نه فقط در رشته علم اطلاعات بلکه در خیلی از رشته های دانشگاهی مخصوصا در رشته های مهندسی به دلیل تغییرات سریع در فناوری ها بیشتر مطالبی که در دانشگاه تدریس می شود مطالب تاریخ مصرف گذشته و مطابق با نیاز بازار کار نیست. و این خود فرد است که باید اطلاعات و مهارت هایش را روزآمد نگه دارد که البته این کار به دلایل روانی،محیطی، فرهنگی، اقتصادی و ... برای خیلی ها مقدور نیست . و به همین دلیل خیلی از تحصیل کرده ها در رشته های مختلف دانشگاهی بیکار هستند.
رشته علم اطلاعات هم به معنای سنتی خود( امانت کتاب و رده بندی و تنظیم کتاب ها در قفسه ها) دیگر کاربرد چندانی ندارد و با توجه به تغییرات زیادی که در قالب های اطلاعاتی و ذخیره اطلاعات ایجاد شده باید کاربردهای دیگری برای این رشته تعریف بشود. البته همان طور که گفتم این فقط مختص رشته علم اطلاعات نیست و خیلی از رشته های دانشگاهی نیز باید مثل رشته ما باز تعریف شوند .
به عنوان مثال بحث آموزش سواد اطلاعاتی در مدارس و دانشگاه ها یکی از نیازهای اساسی زمان ما است تا دانش آموزان و دانشجویان بتوانند اطلاعات معتبر را از غیر معتبر تشخیص بدهند. سیاست گذران آموزشی می توانند با تعریف واحدهای درسی سواد اطلاعاتی در مدارس و دانشگاه ها به جای بعضی از واحدهای درسی غیر ضروری از فارغ التحصیلان این رشته برای آموزش سواد اطلاعاتی استفاده کنند.
کوثر رستمی
|
Iran
|
1397/05/08 - 17:52
3
1
با سلام و عرض ادب خدمت استاد گرامی دکتر هدایتی
از خواندن جملات همیشه روحیه بخش وپر از آرامش جنابعالی خرسند شدم. وبه جرات شما اولین مشوق بنده و بقیه ی دوستانم برای ادامه تحصیل در این رشته هستید.
سپاس فراوان استاد
حمزه غفاری
|
Iran
|
1397/05/02 - 08:21
0
1
سلام همکاران و هم رشته ایهای عزیزم . بنده لیسانس علم اطلاعات و دانش شناسی را از دانشگاه فردوسی مشهد با رتبه شاگرد اولی و فوق لیسانس را از دانشگاه تربیت مدرس تهران با رشته شاگرد اولی گرفتم. و راحت می تونستم دکتری بخونم .با کارشناسی ارشد عضو هیات علمی دانشگاه مدنی آذربایجان هم شدم نرفتم والان 16 ساله مدیر یک کتابخانه دانشگاهی - پژوهشگاهی هستم.اما رک بگم شاید بقیه رشته ها بازار کارشون اشباع شده است ولی دیگه رشته کتابداری بازار کار نداره .امروزه باید کارشناسی رشته علم اطلاعات و دانش شناسی حذف شود و فقط کارشناسی ارشد دانشجو بگیرد آن هم از رشته های دیگر بیایند در این رشته دامه تحصیل دهند از جمله لیسانسهای کامپیوتر. چون واحدهای درسی کتابداری دیگر کاربرد ندارد.موفق باشید.
هادی
|
Iran
|
1396/11/06 - 18:33
4
1
سلام
من دانشجوی ترم ۴ کارشناسی هستم میخواستم نظر شما دوستان عزیز رو بدونم که ارشد ادامه بدم یا خدمت سربازی رو برم و منتظر اگهی استخدام باشم؟
خوشحال میشم منو راهنمایی کنید
ح.ع. ر
|
Iran
|
1396/07/18 - 00:22
3
6
سلام دوستان.واقعاً به قول دوستمون نفسش از جای گرم میاد .خدایش اگه بعداز 15سال سابقه کاری محل کارتو به عنوان آخرین ایستگاه نگاه کنن بازم ایطوری میگفتین که چنین است وچنان؟متاسفانه رشتمون نه از بیرون ونه از درون هیچ جذابیتی نداره .حقوقشم که هزار ماشاء الله به به....... بیاو ببین .....مث خیلی چیزا بیاییم شعار ندیم وخودمونو حداقل گول نزنیم رفیق
دانشجوی ارشد
|
Iran
|
1396/06/19 - 20:15
8
11
این رشته هیچ کاربردی در جامعه ندارد، دقیقا هیچ کاربردی و به نظر من باید حذف شود.
مگر آنکه فکری به حالش شود
z.y
|
Iran
|
1396/04/09 - 02:30
3
9
پنج ساله با این رشته دنبال کارم اخرشم نشد
احسان
|
iran
|
1396/03/15 - 11:27
5
10
بهترین رشته است برای آنهایی که نفس شون از جای گرم در میاد. و الا در ایران رشته ی پوچی بوده و هیچ کاربردی ندارد. و هیچ سازمان و یا ارگانی قبول نمی کند و از نظر استخدامی هم اصلا و ابدا پذیرشی ندارد.امیدوارم اونایی که بعد از ما می آیند با چشم و گوش باز به سراغ این رشته بیایند
علی کتابدار
|
Iran
|
1396/02/13 - 11:45
3
18
بهترین رشته، رشته علم اطلاعات و دانش شناسی است.
سخنی تا دلتان بخواهد گزافه.
رشته ای که اساتید آن هم هنوز بر سر اسم آن توافق ندارند، و نمی شود حتی یک اسم بر روی آن گذاشت، چطور بهترین رشته است؟؟؟!!
کتابدار
|
iran
|
1396/01/27 - 09:07
4
23
با عرض سلام و درود
اولا بهترین رشته کتابداری نیست و ثانیا مقطع لیسانس به بعدش هم در کشور هیچ فایده ای ندارد. من هم ارشد را به چشم دیدم و هم دکترا را نیمه کاره رها کردم چرا که گوینده حرفی برای گفتن ندارد و دانشش هم بیش از این نیست. خواهشا دچار خود شیفتگی نشویم و چون دراین رشته قرار داریم تعصب بی جا نداشته باشیم. خداییش همون لیسانس اگر با سرفصلهای پربار بخواهد برگزار شود کل مقاطع بالاتر را می تواند پوشش دهد. واقعیت چیز دیگری است. خودمان را گول نزنیم کتابداری همان کتابداری است علم اطلاعات و ... یک مقداری بازی با واژگان است.
بهروز باشید
پاسخ ها
کریمی
| Iran |
1396/01/29 - 16:30
باور بفرمایید ما در دوره ارشد تقریبا همان مطالب و سر فصلهای کارشناسی را گذرانیدم ام با عنواین به ظاهر باکلاستر و شکیلتر... استادامون هم چیز جدیدی واسه گفتن نداشتن... اینه که باید با سیلی صورت را سرخ نگه داریم که ارشد داریم
حسن نصیرزاه
|
Iran
|
1396/01/24 - 12:28
11
6
درود برشما استاد بزرگوار دوره کارشناسی-بسار خرسندم شدم از دیدن مطالب ارزنده جنابعالی
کتابدار
|
Iran
|
1396/01/18 - 14:58
2
36
اگر شما مثل ما خوب درس خوانده بودید و شغلی نداشتید بازهم اینگونه حرف می زدید که انقدر دل ادم را بزند؟ حداقل کمی با خودتان رو راست باشید، مساله اصلی همان جمله اخر شماست که برای پول دراوردن باید رشته دیگری خواند! این همه اوقات خوش جوانی را صرف درس خواندن کردن و د رنهایت حتی شغل ساده ای نداشتن که نیازهای روزمره ات را بگذرانی یعنی این رشته هیچگاه نمیتواند بهترین رشته باشد. شما موظفید واقعیات را صریح و روشن بیان کنید. مطمئن باشید عده زیادی این مصاحبه ها رامیخوانند و محور تصمیم گیری هایشان می گذارند. با خودمان و دیگران روراست باشیم. این حداقل لطفی است که باید شامل همه جامعه بشود.
پاسخ ها
کتابدار
| Russia |
1396/01/20 - 16:46
من هم حرف های دوستمان را تایید می کنم با اینکه دورادور خدمت جناب هدایتی ارادت دارم اما هیچ گاه واقعیت را به هیچ دلیلی نخواسته ام پنهان کنم. این رشته ارزش تحصیل ندارد. حداقل برای آقایان. واقعیت ها را بگوییم.
مهدی محمدی
|
Iran
|
1396/01/18 - 14:39
16
3
سلام دوست و همکار ارجمندم جناب آقای هدایتی
بعد از مدتها دوری از تک تک واژه‌هایت حس دوستی و دوست داشتن را استشمام کردم. لذت بردم ان شا الله با یک دیداری تازه جانی تازه گیریم
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: