کد خبر: 31925
تاریخ انتشار: سه شنبه, 07 آذر 1396 - 17:04

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

حسن ارگی

دستگاه های اجرایی ما از مدیریت دانش بی بهره اند

منبع : لیزنا
حسن ارگی، فرماندار مهدیشهر استان سمنان و کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی در گفت و گو با خبرنگار لیزنا از اهمیت این رشته برای سازماندهی اطلاعات در حوزه های مختلف مدیریتی گفت.
دستگاه های اجرایی ما از مدیریت دانش بی بهره اند

حسن ارگی، فرماندار مهدیشهر و کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی در مورد حوزه کاری و رشته تحصیلی خود گفت: به دلیل علاقه ای که به رشته علم اطلاعات و دانش شناسی داشتم در این رشته تحصیل کردم. من این نگاه را دارم که یک کارشناس علم اطلاعات و دانش شناسی نباید با عنوان سنتی کتابدار در جامعه شناخته شود. بلکه او می تواند یک مشاور اطلاعاتی خوب در یک سازمان، یک امین اطلاعاتی برای یک مسئول، یک یار و همراه در دستگاه های اجرایی برای دسترسی کارکنان آن سازمان به قوانین و مقررات و اطلاعات تخصصی دستگاهی و غیره باشد.

علم اطلاعات و دانش شناسی را به عنوان کتابدار محدود نکنیم

به اعتقاد وی نباید فضا و عنوان علم اطلاعات و دانش شناسی را به عنوان کتابدار محدود کرد زیرا با این کار هم به این رشته جفا می شود و هم به جامعه ای که می تواند از تخصص فارغ التحصیلان این رشته در جهت خدمت به آحاد جامعه بهره بگیرد.

ارگی توضیح داد: کارشناسان علم اطلاعات می توانند هم در مراکز پزشکی به متخصصان در زمینه دسترسی به اطلاعات روز علم پزشکی کمک کنند و هم در یک مجموعه نظامی برای طبقه بندی اطلاعات، دسترسی به اطلاعات و ذخیره اطلاعات فعالیت کنند؛ و یا می توانند در دستگاه های اداری برای مدیریت دانش در آن دستگاه تلاش کنند. ولی متاسفانه در دنیای امروز که دنیای اطلاعات و دانش است، دستگاه های اجرایی ما از مدیریت دانش بی بهره هستند.

وی افزود: هرچند من از ابتدا در مجموعه وزارت کشور مشغول به خدمت هستم اما رشته ای را دنبال کرده ام که فکر می کنم می تواند به من کمک کند. خوشبختانه به عنوان کسی که رشته علم اطلاعات و دانش شناسی را خوانده ام می توانم بگویم اگر امروز به عنوان یک مدیر نیاز اطلاعاتی داشته باشم می توانم این نیاز خود را به خوبی برطرف کنم.

فرماندار مهدیشهر سمنان در ادامه بیان کرد: به عنوان رئیش انجمن کتابخانه های عمومی شهر و همینطور به عنوان کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی این دیدگاه را دارم که در مجموعه شهرستان مهدیشهر باید نگاه ها را به فرهنگ مطالعه معطوف کنیم و کتاب به عنوان یکی از ابزارها و محمل های اطلاعاتی می تواند فرصت مناسبی باشد تا فرزندانمان را در مسیر مطالعه قرار دهیم.

طبق توضیحات وی فرمانداران در شهرستان ها و استانداران در سطح استان ریاست انجمن کتابخانه های عمومی را بر عهده دارند. این مسئولان می توانند تلاش می کنند تا مشکلات پیش روی شهرها در جهت توسعه کتابخانه های عمومی برداشته شود و کمک کنند تا مشکلات این بخش رفع شود.

ارگی ادامه داد:  به عنوان مثال در سطح شهرستان مهدیشهر کار ساخت کتابخانه عمومی پیگیری می شود. با توجه به تخصص و علاقه خودم به بحث علم اطلاعات و دانش شناسی تلاش می کنم تا کتابخانه به عنوان مکانی برای دسترسی به اطلاعات و دانش توسعه یابد. با همین هدف امسال در کمیته شهرستان قریب به 800 ملیون تومان برای این امر اعتبار در نظر گرفته شده است. این نگاه می تواند در وزارت کشور دنبال شود و فرماندارن و استانداران به توسعه این بخش کمک کنند.

او ادامه داد: همپنین کتابخانه ای قدیمی در شهرستان مهدیشهر وجود دارد که تلاش داریم با کمک بخش خصوصی ساختمان آن را به دلیل عدم مطلوبیت و قرار گرفتن در مکان نامناسب، واگذار و به جای آن کتابخانه ای جدید و استاندارد در مکانی بهتر با دسترسی مناسب و با در نظر گرفتن جامعه هدف آماده کنیم. 

وی یادآور شد: به عنوان عضوی از مجموعه وزارت کشور و به عنوان فرماندار مهدیشهر این حداقل کاری است که دنبال می کنم.

حذف پست کتابدار از مدارس ضربه ای بزرگ بر پیکره جامعه ایران بود

او در مورد ارتباط علم اطلاعات و دانش شناسی با سازمان آموزش و پرورش، با انتقاد از حذف پست کتابدار از مدارس گفت: حذف پست کتابدار از مجموعه آموزش و پرورش ضربه ای بزرگ بود که بر پیکره جامعه ایران اسلامی وارد شد. در همان ایام نیز من چند یادداشت انتقادی بر این اقدام آموزش و پرورش در رسانه ها منتشر کردم.

ارگی ادامه داد: این توقع وجود دارد که آحاد جامعه فضایی را ایجاد کنند تا ضمن اینکه خود به این سمت می روند فرزندان این دیار را نیز به سمت مطالعه سوق دهند و در جهت دانایی و خردورزی با کتاب و کتابخوانی آشنا نمایند.  طبیعتا در دنیای اطلاعات و مدیریت دانش و دانش ورزی کتاب می تواند فرصت مناسبی برای کسب اطلاعات و دانش ایجاد کند. در همین راستا در شهرستان مهدیشهر با هماهنگی با اداره آموزش و پرورش و نهاد کتابخانه های عمومی برنامه های متنوعی در هفته کتاب به اجرا درآمد.

او در ادامه بر نقش مدارس بر ترویج کتابخوانی اشاره کرد و گفت: من این تاکید را دارم که کارشناسان علم اطلاعات و دانش شناسی باید به مجموعه آموزش و پرورش بازگردند تا فرزندان ما را از همان ابتدا با فرهنگ مطالعه و انتخاب صحیح منابع اطلاعاتی آشنا کنند. جامعه و کودکان ما باید به این نتیجه برسند که برای دسترسی به دانش و اطلاعات مور نیاز خود به مطالعه عمیق روی بیاورند. همه ما باید دست به دست هم دهیم تا بار دیگر این پست به مجموعه وزارت آموزش و پرورش بازگردد؛ زیرا این موضوع مکمل آموزش، فرهنگ و توسعه است و در بسیاری از بخش ها می تواند ماثر باشد.

وی در پایان با بیان اینکه مطالعه و دسترسی به اطلاعات هم ریشه در تاریخ و فرهنگ ما دارد  و هم در دنیا به عنوان یک ارزش شناخته می شود، تاکید کرد: نباید این تصور پیش آید که کارشناس علم اطلاعات فقط کتابی را از قفسه خارج می کند و آن را در اختیار دیگران قرار می دهد و نباید یک فرد یا یک نگاه غلط این پست، عنوان و تخصص را که در دنیا از جایگاه عمیق و درست خود برخوردار است، حذف کند.

کتابدار شرقی
|
Iran
|
1396/09/22 - 07:54
0
2
بله درسته
چقدر خوب می شد اگه نهاد با آموزش و پرورش تعامل می کرد و مباحث مالی پست کتابدار آموزشگاهی رو ( با این شرط که نهاد از فارغ التحصیلان خودش برای این امر استخدام کنه) می پذیرفت و این پست با قوت بر میگشت
اگه تحصیلکرده کتابداری در این پست باشه مطمئنا اتفاقای خوبی در مدارس می افته مخصوصا با برنامه ها و سیاست های خوبی که الان نهاد داره
ان شاءالله چنین روزی به زودی برسه
راضیه قربانی
|
United Kingdom
|
1396/09/16 - 09:34
0
2
با سلام و عرض ادب

من با نظر دکتر قاسمی موافق هستم.کتابخانه ها می توانند ادامه آموزش مدارس باشند. ضمن اینکه در این سایت من خودم شخصاَ مصاحبه های که با کتابدار ان مدارس و نقش مفیدی که این کتابداران در اشاعه فرهنگ مطالعه داشتند، خوانده ام و لذت برده ام. درست هست ممکن هست موردی باشد.
ولیکن باید گسترده تر شود. به امید روزی که در فهرست استخدامی آموزش و پرورش پست کتابدار و هر پستی که به رشته علم اطلاعات و دانش شناسی باشد، مد نظر قرار گیرد.
با سپاس
حذف پست کتابدار خیلی هم خوب بوده!!
|
Iran
|
1396/09/08 - 21:56
1
1
با تشکر از طرز تفکر و زحماتتان و اینکه از آشنایی هر چند کم با شما بسیار خوشحال شدم
اما با این جمله آخری درباره حذف کتابدار مدرسه مخالفم
آخه این چه حرف ساده و عامه پسندیه که برخی از دست اندرکاران رشته دارند میگن؟ چرا حذفش ضربه هستش؟ مگه قبلش بود مدارس چه وضع گل و بلبلی داشت که الان نداره؟ آخه چرا هیشکی نیست بگه بابا قبل از حذف رسمی این پست بصورت عملی کتابخانه ای مدرسه ای فعالیت نمیکرد فقط در ظاهر وجود داشت. بابا انصاف داشته باشید این حرف ها رو بگیم که چی بشه؟
واقعا من سوالم اینه اونایی که این حرف رو میزنید واقعا به چی میخوایید برسید؟؟؟؟؟؟؟
من نمیدونم از کدوم مدارس حرف می زنید؟ نکنه از کتابخانه های مدرسه های بالا شهر تهران حرف می زنید که الانم خیلی از اونا کتابخونه دارند؟
من که بهترین مدارس شهرمون خودم ندیدم کتابخونه ای کار کنه، یکی از مدارسم هم که بزرگترین کتابخونه مدرسه ای شهرستان رو داشت عملا نمی شد ازش استفاده کرد.
آخه مگه زنگ تفریح میشه هم به کارات برسی هم به کتابخونه سر بزنی، سر بزنی که چی بشه؟ در 10 دقیقه میخوایی چیکار کنی آخه اونم تویی که طرز استفاده از کتابخونه رو بلد نیستی!! الانشم اکثر دانشجوهای ارشد و دکتری طرز استفاده از کتابخونه رو نمی دونند.
کتابدارای واقعی که رشتشون کتابداری هست یاد نمی دن شما انتظار داری معلم کتابدار یاد بده

آخه اصلا باشه شیره و منفعت این کار بصورت مستقیم واسه دانش آموخته های کتابداری چیه؟؟؟؟
اگه میخواهید کتابخونه مدرسه رو زنده کنید بهتره اول ساختار مدرسه رو اصلاح کنید تا افراد وقت استفاده از کتابخونه رو داشته باشند و کتابدارشم از کتابداری چیزی بدونه

اگه به همون شرایط برگردیم یعنی پول بیت المال رو از بین بردید. خدا شاهده من یکی راضی نیستم پول بیت المال من حیف و میل بشه.
لطفا نظر کارشناسانه بدید
پاسخ ها
دکتر قاسمی
| United States |
1396/09/11 - 23:07
دوست عزیز. اتفاقا صحبت از پست کتابدار مدرسه نگاهی بسیار عمیق و دوراندیشانه است اینکه الان شرایط مهیا نیست یا این اقدام بطور مستقیم یعنی استخدام کتابداری در مدارس فعلا امکان پذیر نباشد. و نفعش در کوتاه مدت برای کتابداران دیده نشود دلیلی بر اهمیت نداشتن نیست. باید دانش و نگاهتان وسیع و دوراندیشانه باشد پست کتابدار یعنی اموزش و انتقال تمام انچه که از اموزش رسمی قابل انتقال نیست یا ساختار اجازه ان را به هر دلیل نمی دهد کتابخانه برای دانش اموز یعنی خلاقیت یعنی علاقه به فرهنگ ادبیات یعنی ازادی یعنی پل ارتباطی با میراث مکتوب
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: