کد خبر: 39363
تاریخ انتشار: سه شنبه, 27 فروردين 1398 - 12:32

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

برنامه‌های فرهنگستان هنر در نمایشگاه کتاب

منبع : لیزنا
افشین شیروانی، مدیرعامل مؤسسۀ تألیف، ترجمه و نشر آثار هنری (متن) وابسته به فرهنگستان هنر در گفتگو با خبرنگار لیزنا دربارۀ برنامه‌های این مؤسسه در سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران توضیح داد.
برنامه‌های فرهنگستان هنر در نمایشگاه کتاب

فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران با هدف پاسداری از میراث فرهگی و هنری ایرانی-اسلامی و ارتقای فرهنگ اسلامی از سال 1376 آغاز به کار کرد. یکی از فعالیت‌های این فرهنگستان تولید و انتشار آثار مختلف با موضوعات فرهنگی و هنری بوده و با شرکت در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران آثار خود را برای علاقه‌مندان ارائه می‌کند.

افشین شیروانی در آغاز گفت: مؤسسۀ متنِ فرهنگستان هنر در بخش ناشران عمومی غرفه خواهد داشت. این مؤسسه در طول یک سال گذشته بیش از 30 عنوان کتاب جدید منتشر کرده است که از جملۀ آنها می‌توان به کتاب مصور «شاهنامۀ ابراهیم سلطان»، «مروری بر آثار جلال شباهنگی»، مجموعه مقالات همایش بین المللی آجر وآجرکاری در هنر و معماری ایران با عنوان «آجرستان» در سه جلد، «فرهنگ نمادهای چین» و «هنرهای زیبای چین » حاصل همکاری مشترک با پژوهشکدۀ هنر فرهنگستان هنر، «هنر و زیبایی نزد روزبهان بقلی»، «کریستوا در قابی دیگر»، «قفل‌های دست‌ساز آذربایجان»، مجموعۀ «هنر و اخلاق»، «دسترنج» و «شمایل نگاری صور نجومی در آثار هنر اسلامی» اشاره کرد. مراسم رونمایی از «شاهنامۀ ابراهیم سلطان» بعد از نمایشگاه کتاب در 25 ادریبهشت ماه، روز فردوسی، در فرهنگستان هنر برگزار می‌شود. همچنین به دلیل اینکه هماهنگی‌های لازم برای برگزاری جلسات نقد و بررسی کتاب در ایام نمایشگاه صورت نگرفته است، این جلسات برای بعد از نمایشگاه در فرهنگستان موکول شد.

وی افزود: در غرفۀ فرهنگستان بیش از 500 عنوان کتاب در حوزه‌های فلسفۀ هنر و زیبایی شناسی، هنرهای تجسمی، هنرهای صناعی، کلیات تاریخ و هنر، معماری و شهرسازی، موسیقی، هنرهای نمایشی، ادبیات و مجموعه مقالات و نشریات  به همراه نزدیک به 40 عنوان از آثار منتشر شده در پژوهشکدۀ هنر این فرهنگستان عرضه می‌شود.

شیروانی در ادامه دربارۀ مهمانان غرفۀ فرهنگستان هنر بیان کرد:از رؤسای گروه‌های تخصصی فرهنگستان از جمله مصطفی گودرزی، حسن بلخاری، عبدالمجید کیانی و سید محمد بهشتی دعوت شده تا در غرفۀ فرهنگستان حضور یابند.

وی در خصوص تأثیر نمایشگاه کتاب در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی اظهار داشت: فرهنگ کتابخوانی در کشور نیاز به تقویت دارد. نمایشگاه کتاب فرصتی به‌وجود می‌آورد که تمام ناشران مهم و معتبر کشور در یک فضای مشخص جمع شوند و علاقه‌مندان به کتاب با استفاده از این فرصت می‌توانند به آثار ناشران مختلف دسترسی کامل داشته باشند. همچنین وجود تخفیف‌های ویژۀ نمایشگاه و بن‌هایی که به خریداران تعلق می‌گیرد، در جذب مخاطبان به حوزۀ کتاب و کتابخوانی می‌تواند تأثیرگذار باشد. بنابراین نمایشگاه کتاب تهران فرصت ویژه و کلانی به حساب می‌آید که خوشبختانه ابعاد کوچک‌تر آن در سطح نمایشگاه‌های استانی در طول سال برگزار می‌شود.

شیروانی با اشاره به حضور ناشران خارجی در نمایشگاه و امکان برقراری تعامل و همکاری با آنها گفت: هرساله فرهنگستان هنر با استفاده از فرصت حضور این ناشران در ایران در کتابخانۀ تخصصی و پر منبع خود جلساتی با آنها برگزار می‌کند. این کتابخانه هرسال با خرید آثار مورد نیاز از ناشران داخلی و خارجی به گنجینۀ خود اضافه می‌کند.

مدیرعامل مؤسسۀ تألیف دربارۀ ترجمۀ آثار فرهنگستان هنر به زبان‌های دیگر افزود: چندین کتاب فرهنگستان به زبان انگلیسی ترجمه شده است؛ ترجمۀ کتاب «هنر ایران عصر قاجار» در مجموعۀ مجارستان، «شاهکار هنر ایران»  در مجموعۀ لهستان، «شاهنامۀ شاه طهماسب» و چند اثر دیگر در کشورهای خارجی ارائه شده است. همچنین این فرهنگستان با انتشاراتی‌هایی از کشورهای مختلف همکاری می‌کند و مجموعه‌های دنیای هنر آنها را ترجمه کرده است.

وی اضافه کرد: قرار است یک نسخۀ خطی بسیار نفیس مربوط به قرن شانزدهم میلادی از کتابخانۀ موزۀ بریتانیا با عنوان «خمسۀ شاه طهماسب» که در ادامۀ «شاهنامۀ شاه طهماسب» بوده و هر پنج مثنوی نظامی گنجوی در آن گنجانده شده است، برای اولین بار در دنیا توسط فرهنگستان هنر به چاپ برسد. این اثر دارای 808 صفحه و به خط  شاه محمود نیشابوری است.

شیروانی با اشاره به اینکه بیش‌ترمخاطبان آثار منتشر شده توسط این فرهنگستان محققین و پژوهشگران هستند، در خصوص فعالیت‌های فرهنگستان برای جذب مخاطبان عام نیز گفت: فرهنگستان هنر با فعالیت در شبکه‌های اجتماعی به دنبال جذب مخاطبان مختلف بوده و آثار تخصصی و عمومی را عرضه می‌کند. از طرفی فرهنگستان هرساله با شرکت در نمایشگاه‌های استانی برای آشنایی مردم با این فرهنگستان و عرضۀ آثار خود اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

وی در ادامه این فعالیت‌ها را در جذب مخاطبان جدید مثبت ارزیابی کرد و افزود: فرهنگستان هنر با حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و نمایشگاه‌های استانی هرساله علاوه بر دیدار با مخاطبان همیشگی خود، مخاطبان جدیدی نیز یافته و بر تعداد اینها افزود می‌شود.

شیروانی در پایان دربارۀ محل برگزاری نمایشگاه کتاب گفت: بهترین مکان برای این نمایشگاه محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران است که به دلایلی چند سال است این نمایشگاه در مصلی و شهر آفتاب برگزار می‌شود. دسترسی به شهر آفتاب تا حدودی دشوار است، اما مصلی در مرکزیت شهر قرار داشته و مسیرهای دسترسی به آن بسیار راحت‌تر و شرایط بهتری دارد.

شایان ذکر است که سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از تاریخ ۴ تا ۱۴ اردیبهشت ماه در مصلی امام خمینی(ره) برگزار خواهد شد.

 

 

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: