کد خبر: 46174
تاریخ انتشار: سه شنبه, 18 مرداد 1401 - 13:06

داخلی

»

کتاب

کتاب «گسترش رده بندی منابع دیجیتال مطابق با مارک ایران در کتابخانه و مرکز اسناد دیوان محاسبات کشور» منتشر شد

منبع : لیزنا
کتاب «گسترش رده بندی منابع دیجیتال مطابق با مارک ایران در کتابخانه و مرکز اسناد دیوان محاسبات کشور» در موضوع منابع دیجیتال، در 290 صفحه به قطع وزیری منتشر شده است.
کتاب «گسترش رده بندی منابع دیجیتال مطابق با مارک ایران در کتابخانه و مرکز اسناد دیوان محاسبات کشور» منتشر شد

به گزارش لیزنا،‌ کتاب گسترش رده بندی منابع دیجیتال مطابق با مارک ایران در کتابخانه و مرکز اسناد دیوان محاسبات کشور تألیف ابوطالب درویشان در موضوع منابع دیجیتال، در 290 صفحه به قطع وزیری در سال 1401 توسط انتشارات راه دان منتشر شده است.

کتاب حاضر حاصل تلاش و مطالعه 10ساله مؤلف در جهت شناسایی و بررسی منابع جدید غیر کتابی با توجه به پیشرفت فناورهای نوین دیجیتالی بر گرفته از تعالیمات فرانسوا لمی روسو در مراکز اطلاع رسانی و آرشیوی نوشته شده است.

این کتاب شامل 3فصل به شرح زیر است:

 فصل اول علاوه بر تاریخچه رده بندی به تعاریف قواعد مارک، منابع غیر کتابی، کشف منابع دیجیتالی نیمه کتابی، منابع دیجیتالی کتاب چاپی، منابع دیجیتالی تاریخی خطی،سربی، منابع دیجیتالی غیر کتابی سیستمی، منابع دیجیتالی غیر کتابی سیستمی دیداری، شنیداری، دیداری و شنیداری در مراکز اطلاع رسانی و آرشیوی می پردازد.

فصل دوم علاوه بر تاریخچه ای از قواعد آنالوگ روسو، مؤلف به تدوین جداول اصلی و فرعی، و فرانماهای کمکی به همراه تقسیمات اصلی و فرعی به روش فراترکیب در جهت  سازماندهی (فهرستنویسی و رده بندی) منابع تعریف شده طبق استاندارد قواعد کنگره و سایر استانداردهای آرشیوی در نمونه های از کاربرگه های منابع دیجیتال می پردازد.

در فصل سوم مؤلف علاوه بر تاریخچه ای از  قواعد مارک ایران، ساختار رکوردها بر اساس کاربردهای متفاوت و با تعاریف جدید به همراه نام عام منابع مطابق با جداول، فرانما، و دستنامه رده بندی منابع دیجیتالی شکل گرفته است. در این فصل پس از شناسایی منابع، و اختصاص جداول اصلی و فرعی و پوشش فرانما، رده بندی گسترش منابع دیجیتالی سازماندهی (فهرستنویسی و رده بندی ) می گردد. به طوری که کاربران به راحتی می توانند منابع را در پورتال های مختلف اطلاع رسانی ذخیر و بازیابی نمایند. لازم به ذکر است تمامی عناوین منابع دیجیتالی و رده بندی (کد گذاری) جداول و فرانما و دستنامه ، با رعایت استانداردهای بین المللی کتابداری و قواعد مارک ایران به صورت فینگلیش بومی سازی شده است.