کد خبر: 47312
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 27 ارديبهشت 1402 - 07:45

داخلی

»

کتاب

بخش خصوصی را با ادب باید شروع کرد

منبع : روابط عمومی انجمن ناشران دانشگاهی
نشست نقد و بررسي «يك قرن فعاليت مهندسي كشور با نگاهي به كتاب نهاد تعامل» در سراي علمي-فرهنگي دانشگاهي سي و چهارمين نمايشگاه كتاب تهران برگزار شد.
بخش خصوصی را با ادب باید شروع کرد

به گزارش ليزنا، نشست نقد و بررسي «يك قرن فعاليت مهندسي كشور با نگاهي به كتاب نهاد تعامل» با حضور مهندس غلامحسین حمزه مصطفوی، مولف کتاب نهاد تعامل ،احمد تائب، عضو هیأت مدیره جامعه مهندسی مشاوره و مدیر عامل شرکت مژدا و همکاران، جواد رضایی، روابط عمومی سازمان برنامه و بودجه و دكتر آزاده ابراهيم زاده،‌كارشناس مجري روز سه شنبه 26 ارديبهشت 1402 در سراي علمي-فرهنگي دانشگاهي سي و چهارمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران برگزار شد.

در اين نشست حمزه مصطفوی گفت: کتاب نهاد تعامل ماحصل بیست سال فعالیت بخش خصوصی و فعالیت مشترک بخش خصوصی با سازمان برنامه و بودجه و نهاد برنامه ریزی کشور است. نهاد تعامل حضور هجده تا تشکل مهندسی کشور در نهاد برنامه ریزی و گفتگو مستقیم و چهره به چهره صاحبان صنعت احداث با متولیان برنامه ریزی کشور است.

مصطفوی ادامه داد: ما پی برده ایم واژگونی یک نظام نیاز به یک استقرا نظامی و دفاع نظامی ندارد بلکه کافی است که شما صنعت احداث را در آن کشور تعطیل کنید و این اتفاق در ایران افتاده است.مثل کسانی که دریک محاصره می خواهند مقاومت کنند سازمانی تاسیس شد مثل سازمان نهاد تعاون. هر چه که شما دانشگاه بخواهید، اما دانشگاهی که با اجرائیات صنعت احداث ارتباطی ندارد آن دانشگاه ارزشی نخواهد داشت. و فارغ التحصیلانی که به جامعه تحویل می دهند،‌ نمی توانند در عرصه اجرا کاری بکنند. اگر در جمله ای کتاب را بخواهم خلاصه کنم . هدف را بیان کنم می گویم: در فصل دوم، چند نظریه عنوان شده است که صاحب نظران آبادانی کشور این نظرات را ارائه داده اند. بخش خصوصی را با ادب باید شروع کرد،‌در اینجا منظور ادب مصنوعی نیست. ادبی که حاصلش حضور ایدئولوژیک ها و صاحب نظران و بزرگان بخش خصوصی در عرصه سازندگی کشور باشد. و در عرصه تریبون قدرت سازندگی کشور باشد.

مصطفوی در پایان گفت: حدود یک قرن است که ما احترام به بخش خصوصی را فراموش کرده ایم. فراموش کرده ایم بخش خصوصی چیست. تمام تلاش نهاد تعاون این بود که بخش خصوصی بیاید و سکان کشتی را در دست بگیرد. این کتاب یک سند است از رویدادی که مهندسی کشور آمد و جایگاهی در نهاد تعاون پیدا کرد و به اجرا درآمد این کار.

احمد تائب گفت: ما در فرهنگمان خیلی به پادو اهمیت و ارج می دهیم. پادو کسی است که فضا را برای بقیه آماده می کند. صنعت احداث و صنعتگر پادوی جامعه است. اگر صنعتگر عاشق جامعه نباشد چه کاری می خواهد انجام دهد و قطعا به خوبی از پس وظایف و کاری که به او سپرده شده بر نمی آید. بعد از انقلاب سندیکای صنعت جامعه گری را حفظ کردیم. من تقریبا شصت سال است که مشغول به کار در این حرفه و صنعت هستم. و فهمیده ام ما برای آبادانی و توسعه هر چه بیشتر کشور راهی جز اینکه با یکدیگر همراه باشیم، نداریم. من اگر دیگران را دوست نداشته باشم، خودم را دوست ندارم. بنابراین با دوستان قرار شد تا با یکدیگر این همراه پنداری و یکی بودن را مدون کنیم.

تائب ادامه داد: بزرگترین دستاورد انقلاب، سندی است که قرار شد بخش خصوصی جهت آبادانی کشور با دولت همکاری انجام دهد. و هردو هم سطح یکدیگر قدم بردارند، نه یکی جلوتر و نه یکی عقب تر. که البته این اتفاق نیافتاد. و بعد ها کنفدراسیون صنعت ایران به عنوان بازوی قوی برای سازمان نهاد برنامه ریزی و فکریف مجموعه ای را به وجود آورد برای اینکه به ایران آباد و توسعه یافته برسیم که توانست منبع بسیار خوبی برای این امر باشد.

جواد رضایی گفت: کتاب نهاد تعامل ثمره یک قرن فعالیت مهندسی در کشور است. مستند سازی یک تجربه ارزشمند در تعامل مجموعه نهاد های بخش خصوصی صنعت احداث با دولت، با سازمان برنامه بودجه فعلی است. کتاب روایتگر چند دستاورد است یکی روایت یک قرن فعالیت مهندسی در کشور و دیگری تجربه موفقی از آنچه که امروز مردمی سازی عمومی در جامعه نام  دارد است.

رضایی ادامه داد: این کتاب تجربه منحصر به فرد و یگانه ای که دانش مستند سازی علمی شده است که به عنوان یک مرجع مدیریت دانش در این عرصه می تواند قابل توجه باشد. نهاد تعامل یک اتفاق یگانه بود. رضایی در پایان گفت: دکتر مصطفوی علاوه بر مستند سازی پروژه کسی بودند که در پیگیری بخش دولتی این وجه از کار نقش موثری داشتند و این تجربه موفق را محقق کرده اند. طوری که به گفته خودشان بیست سال سند سیاسی نظام فنی و اجرایی نبوده است که بدون بخش خصوصی نوشته شود.

 

 گزارش: غزاله ورقائی