کد خبر: 43476
تاریخ انتشار: سه شنبه, 26 اسفند 1399 - 11:24

داخلی

»

کتابخانه و کتابداری

فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات سی ساله شد

منبع : لیزنا
فصلنامۀ مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات از انتشارات کتابخانه ملی ایران سی ساله شد.
فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات سی ساله شد

به گزارش لیزنا، فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات سی ساله شد. این  فصلنامه از انتشارات کتابخانه ملی ایران، نشریه‌ای علمی-پژوهشی‌ با دسترسی آزاد است. این مجله نخست در سال 1369 با نام‌ فصلنامه کتاب منتشر شد. سپس نام آن در سال 1390 به نام فعلی تغیر یافت. در همین سال مجله با دریافت رتبه علمی - پژوهشی از کمیسیون نشریات علمی کشور در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به خانوادۀ بزرگ نشریات علمی- پژوهشی علم اطلاعات و دانش‌شناسی کشور پیوست.  در سایه ظهور رسانه‌های برخط و فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی به منظور سهولت  دسترسی سریع به اطلاعات، این نشریه براساس مصوبه شورای پژوهش مورخ 1398 سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران فقط به صورت الکترونیکی منتشر می‌شود و انتشار نسخه چاپی آن متوقف شده است.

فصلنامۀ مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات مقالات اصیل را با گذراندن از فرایند داوری متخصصان همتراز به‌صورت دسترسی آزاد منتشر می‌کند. مقالات، انواع مباحث مربوط به سازماندهی اطلاعات را دربرمی‌گیرد  با این هدف که بهترین مقالاتِ دسترسی آزاد کشور را در این حوزه به جامعه متخصصان کتابداری و علم اطلاعات ارائه کند. این نشریه محل ایده‌آلی برای پژوهشگرانی است که علاقمند به ارسال مقاله درمباحث پیش رو هستند مانند: سازماندهی اطلاعات، مدیریت، و اشاعه اطلاعات؛ پردازش، مستندسازی، و فنون کسب و مدیریت اطلاعات و دانش؛ خط‌مشی‌ها ، راهبردها، ابزارها، و فنون ذخیره و بازیابی اطلاعات؛ مباحث نظری کتابداری و علم اطلاعات؛ مطالعات ملی در موضوع آموزش و پژوهش کتابداری و علم اطلاعات. این هدف برگرفته از مأموریت کتابخانه ملی ایران در رهبری سازماندهی اطلاعات در کشور است.

آموزش و پژوهش کتابداری و علم اطلاعات دو موضوع مورد تمرکز کتابخانه ملی ایران و انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران است.

سردبیران نشریه از ابتدا تا کنون: دکتر نورالله مرادی (1369-1372)، دکتر عباس حری (1372-1380)، دکتر فریبرز خسروی (1381-1388)، دکتر سعید رضایی شریف‌آبادی (1388-1393)، دکتر نرگس نشاط (1393-1397) و دکتر فریبرز خسروی (1397- تا کنون).