کد خبر: 45023
تاریخ انتشار: شنبه, 18 دی 1400 - 11:14

داخلی

»

کتابخانه و کتابداری

انتشارشماره اول از دوره بیستم سال2022 نشریه IJISM

منبع : لیزنا
شماره اول از دوره بیستم سال2022 (ژانویه/ ژوئن) نشریه بین المللی International Journal of Information science and Management (IJISM)منتشر شد.
انتشارشماره اول از دوره بیستم سال2022 نشریه IJISM

به گزارش لیزنا، دکتر محمدرضا قانع مدیر مسئول نشریه بین المللی International Journal of Information science and Management (IJISM) با صاحب امتیازی مرکزمنطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری  با اعلام این خبر گفت:نشریه IJISM  در سال در دو نوبت ژانویه و جولای منتشر می شود و از آغاز تا کنون با سردبیری جناب آقای دکتر جعفر مهراد به عنوان مؤسس و هیأت تحریه بین المللی از کشورهای ایران، سوئیس، بریتانیا، کانادا، استرالیا، پاکستان، کره جنوبی، پرتغال و اتریش در حال انتشار است. نشریه  IJISM به عنوان تنها نشریه علمی ـ پژوهشی و بین المللی حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی است که از سال 2003 منتشر و در پایگاه های اطلاعاتی تخصصی و نظام های استنادی معتبر داخلی و بین المللی از جمله ISC، SCOPUS، Elsevier، EBSCO، LISA و همچنین پایگاه های اطلاعاتی عمومی DOAJ و RICeST  نمایه می شود.

نشریه IJISM در طول حیات علمی خود توسعه کمّی و کیفی قابل توجهی داشته است؛ به گونه ای که در شاخص هایی مانند H-index، CiteScore، SJR، SNIP  و  JIF در Scopus Journal Metrics، SCIimago Journal Rank، Google Scholar و ISC افزایش رتبه داشته است.  

این نشریه پژوهش هایی را که با موضوعات مدیریت اطلاعات و دانش، پردازش داده و فناوری های اطلاعاتی و هوش مصنوعی با رویکرد فعالیت های علم اطلاعات و دانش شناسی و کتابخانه ای، پردازش زبان طبیعی، سواد اطلاعاتی، فلسفه علم اطلاعات و همچنین در حوزه ارتباطات با رویکرد رسانه های اجتماعی و ارزیابی علم، فناوری و نوآوری و رتبه بندی دانشگاه ها انجام می شوند را منتشر می کند.

قابل ذکر است که مقالات، قبل از تصمیم گیری توسط اعضای هیئت تحریریه برای ارسال به داوری، از طریق سامانه های بین المللی جهت اطمینان از عدم سرقت علمی مشابهت یابی می شوند. مدیر مسئول نشریه IJISM اضافه کرد که مدت زمان داوری یک مقاله به طور متوسط 6 هفته است.

قانع بیان کرد که در شماره اخیر تعداد 28 مقاله پژوهشی منتشر شده است که علاوه بر محققان داخلی از دانشگاه های مختلف، پژوهشگران از کشورهای بلژیک،  آفریقای جنوبی، مالزی، اندونزی، مصر، عراق، نیجریه و هند در انتشار یافته های علمی خود با نشریه همکاری  داشته اند.

 وی افزود:  در حال حاضر نزدیک به 30 مقاله دیگر که  فرایند داوری را طی کرده اند برای شماره دوم از دوره بیستم سال 2022 (جولای و  دسامبر ) در فرایند تولید قرار دارند.

قانع افزود: از آغاز به کار سامانه DOR که توسط مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ایجاد شده است، مقالات نشریه دارای کد منحصربفرد Digital Object Recognizer (DOR) هستند.

مدیر مسئول IJISM اشاره کرد: با توجه به استقبال زیاد از نشریه در سطح ملی و بین المللی با نظر موافق سردبیر محترم جناب آقای دکتر جعفر مهراد و موافقت ریاست محترم مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری جناب آقای دکتر محمد جواد دهقانی، مقدمات تغییر نوبت انتشار نشریه از دوفصلنامه به فصلنامه فراهم شده است.

علاقه مندان برای اطلاعات بیشتر و مشاهده آخرین شماره نشریه (Vol 20, No 1, 2022) و شماره های پیشین  می توانند به نشانی https://ijism.ricest.ac.ir   مراجعه کنند.